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dc.contributor.advisor김수정-
dc.contributor.author염인경-
dc.creator염인경-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:12Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:12Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054075-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184747-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054075-
dc.description.abstractSince 2000, various beverage restaurants started to be spotted here and there in the town. The beverage specialty stores have developed from the space of just drinking to space of culture which accommodates small meeting as forming mania groups. Most of the beverage specialty restaurants sell coffee as their main drink and it is not easy to find the beverage specialty restaurants specialized in tea due to small number of franchises and its members. There is growing the number of customer who has interest in tea and likes to stop by tea restaurant because of their dislike of coffee or other reason relevant to health. The consumption of goods which has distinctive visual design is getting increased and it implies that distinguishable design should be considered beyond simple aspect of function. That is, the visualization of brand identity element leads to differentiation strategy even though it is a same kind of product. BI(Brand Identity) is an expression strategy to deliver key value and meaning of product visually and provides purchase motive which promotes sales by improving its brand image toward customers through visual communication that is a step to apply brand identity. In shop which sells general products, the marketing strategy is widely used which constructs visual image system by applying brand identity such as signboard, display and package system. However ‘the Teable Seasons’ falls far behind in aspects of visual side because it has no marketing strategy through BI(Brand Identity). Accordingly this study will deal with the issue of design development to strengthen brand centered on the example of ‘the Teable Seasons’ in the past studies.. First, we plan to study the design of ‘Tea’, the market other than coffee. As we can see above, it will be the design of ‘Tea’ which is favored due to different taste, health related reason and is a target sensitive to trend. Second, we plan to develop the design for ‘the Teable Seasons’. Particularly it will be the development of design to strengthen brand such as signboard and product package.;2000년대 이후 다양한 종류의 음료 전문점이 도심 곳곳에 자리 잡고 있다. 음료 전문점은 단순히 음료를 사고 마시는 공간에서 소모임을 하거나 매니아층의 형성등 문화적인 이슈로 발전해왔다. 음료 전문점의 대부분은 커피가 주류를 차지하고 있으며, 커피가 아닌 티(Tea) 전문점은 커피 전문점보다 적은 브랜드와 매장수로인해 즐기기 어려운 실정이다. 커피를 싫어하거나 혹은 건강상의 이유로 티(Tea)전문점을 찾고 관심을 갖는 소비자가 늘어가고 있다. 시대가 점차 디자인적인 시각의 발전의 소비 상품이 늘어나고 있으며, 이는 단순히 기능만을 앞세운 측면에서 점차 발전되어 훌륭한 디자인이 밑받침되어야 함을 시사한다. 같은 종류의 제품일지라도 브랜드 아이덴티티요소를 시각화하는 것은 차별화 전략과 직결된다 할 수 있겠다. 브랜드 아이덴티티 BI(Brand Identity)는 상품이 가지는 핵심적인 가치와 의미를 시각적으로 전달하는 표현 전략으로 브랜드 아이덴티티를 적용하는 단계적인 시각커뮤니케이션을 통해 소비자들에게 브랜드 이미지를 향상시켜 구매동기를 부여하고 판매를 촉진시키고 있다. 일반 상품을 판매하는 매장은 사인체계, 디스플레이, 패키지 등 브랜드 아이덴티티를 응용하여 시각적 이미지 체계를 구축하는 마케팅 전략을 널리 활용하고 있다. 그에 비해 ‘티어블 시즌스’는 브랜드 아이덴티티 BI(Brand Identity)에 의한 마케팅 전략 부재로 인해 시각적인 측면에서 매우 낙후된 현상을 킨다. 따라서, 본 연구는 선행 연구들을 바탕으로 브랜드 강화를 위한 디자인 개발을 ‘티어블 시즌스’ 사례를 중심으로 다룰 것이다. 첫째, 커피가 아닌 다른 음료 시장인 ‘티(Tea)’에 관한 디자인 연구를 할 계획이다. 위에서 나와 있듯이 기호의 차이, 건강상의 이유, 트렌드에 민감한 타겟 등 커피가 아닌 티(Tea)에 관한 디자인 연구를 할 계획이다. 둘째, ‘티어블 시즌스’ 를 위한 디자인 개발을 할 계획이다. B.I. 디자인을 주축으로 안내 사인, 상품 패키지 등 브랜드 강화를 위한 디자인 개발을 하려고 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구 방법 및 범위 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. B.I(BrandIdentity)의 개념 = 3 B. 마케팅 전략으로서 B.I = 6 C. 해외,국내의 티(Tea)문화 = 7 Ⅲ. 음료 시장 및 티(Tea)전문점 현황 및 분석 = 10 A. 음료 시장 = 10 1. 음료 시장 현황 = 10 2. 경쟁 업체 현황 = 11 B. 해외 티(Tea)전문점 = 16 1. 일본 = 16 2. 영국 = 18 3. 기타 = 19 C. 국내 티(Tea)전문점 = 20 1. 오 설록 티하우스 = 20 2. 티어블 시즌스 = 26 3. 티포투 = 2 4. 세이지 그린티 = 30 D. 설문조사 및 분석 = 31 Ⅳ. 테이크아웃 티(Tea)전문점 브랜드 아이덴티티 적용 = 33 A. 브랜드 아이덴티티 제작 방향 = 33 1. SWOT = 34 2. STP = 35 3. 컨셉 설정 = 36 4. 이미지 분석 = 38 5. 표현 전략 = 39 B. 브랜드 아이덴티티 개발 = 40 1. A type = 41 2. B type = 44 3. C type = 47 4. D type = 50 5. 최종 시안 = 53 Ⅴ. 테이크아웃 티(Tea)전문점 브랜드 아이덴티티 시스템 적용 = 54 A.A-type기본시스템 개발 = 54 B.A-type응용시스템 개발 = 55 C.D-type기본시스템 개발 = 60 D.D-type응용시스템 개발 = 61 Ⅵ. 결론 = 63 참고문헌 = 64 ABSTRACT = 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3281036 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title티(Tea)음료의 대중화를 위한 테이크아웃 티(Tea) 전문점 브랜드 아이덴티티에 관한 표현 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle'티어블 시즌스' 사례를 중심으로-
dc.title.translatedA Expression Study on Brand Identity for Tea beverage's popularization that Applied 'Teable Seasons'-
dc.creator.othernameYeom, In Kyoung-
dc.format.pageⅷ, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공-
dc.date.awarded2009. 8-
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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