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Walter Odington의 de speculatione musicae 번역과 13세기 리듬 연구

Title
Walter Odington의 de speculatione musicae 번역과 13세기 리듬 연구
Authors
정부정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
13세기는 다성음악의 발전과 함께 리듬의 개념이 보다 명확해지며 리듬선법의 완전한 체계가 정립된 시기이다. 이에 본 논문에서는 13세기 리듬이론을 대표할 수 있는 3개의 논서를 통하여 13세기 리듬에 대해 연구하였다. 본 논문은 크게 2부로 구성되어 있으며, 제 1 부는 Walter Odington의 De Speculatione Musicae 제 6권 번역 : 제 2 부는 Johannes de Garlandia 의 De Mensurabili Musica, Franco of Cologne 의 Ars Cantus Mensurabilis, Walter Odington 의 De Speculatione Musicae 제 6권을 리듬적 측면에서 비교 연구함으로써 13세기 리듬의 일반적 특성 및 변화를 연구하였다. ;With the developed of polyphony, the thirteenth century is the time when the concept of rhythm was more clearer. And it is also the time when the entire system of rhythmic mode was formed. This thesis is made up of two parts. In the first part, the translation of De Speculatione Musicae of Walter Odington into Korean. In the second part, theoretical study about general characters and variations of the thirteenth century's rhythmic theory by comparing De Mensurabili Musica of Johannes de Garlandia, Ars Cantus Mensuralilis of Franco of Cologne and De Speculatione Musicae of Walter Odington.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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