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Claude Debussy의 'Estampes'에 관한 연구

Title
Claude Debussy의 'Estampes'에 관한 연구
Authors
서현정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 후반 프랑스는 서양의 지식 · 예술의 중심지로서 옛 위치를 되찾았고 회화와 문학 분야에는 새로운 사조인 인상주의와 상징주의가 생겨나게 되었다. 당시 음악 분야에는 독일 낭만주의에 대한 반발이 강하게 일어나고 있었으며, 이러한 분위기 속에서 프랑스에서는 새롭게 등장한 인상주의 회화와 상징주의 문학의 영향으로 인상주의 음악이 만들어지게 되었다. 인상주의 음악이란 풍부하고 변화가 많은 화성과 음색을 통하여 분위기를 전환함으로써 묘사적인 인상을 만들어 내는 것으로, 드뷔시(C.A.Debussy : 1862-1918)는 이러한 인상주의 음악의 중심적 인물이다. 그는 서양음악의 기능화성에서 벗어난 음향적 색채로만 화성을 사용하였으며 프랑스의 음악적 전통 아래 중세의 선법이나 동양이나 외국의 음악적 재료를 자신의 음악에 받아들임으로써 자신만의 독특한 어법을 만들어냈다. 화음이 음향적 색채로만 사용되었기 때문에 독립적, 비기능적인 성격을 가지게 되었고 그 결과 여러 종류의 화음이나 음계가 한 작품에서 수평적으로나 수직적으로 함께 사용되는 다조성이나 복조성이 나타나게 되었다. 이에 따라 종래의 서양음악에 없던 음향이 창출되는 결과를 낳게 되었다. 「판화(Estampes)」는 드뷔시의 인상주의 어법이 완성되던 시기인 1903년에 작곡된 작품으로서 인상주의적 색채가 강하게 나타나는 곡이다. 이 작품은 ‘탑(Pagodas)', '그라나다의 황혼(La Soirée dans Grenade)', ’비오는 정원(Jardins sous la Pluie)'의 3곡으로 구성되어 있고, 각 곡은 뚜렷한 특징을 지닌다. 제 1곡 ‘탑(Pagodas)'은 파리에ㅓ 열린 만국박람회에서 인도네시아 자바의 가멜란 음악에 영향을 받아 작곡된 곡으로 가멜란 음악의 특징인 타악기적 효과와 주제의 반복, 장식, 변형 기법이 사용되었다. 또한 동양적 정취와 분위기를 묘사하는 5음음계, 독립적으로 사용된 화성 등 드뷔시의 어법이 잘 나타난 곡으로 동양적 분위기와 탑의 정교한 모습이 효과적으로 묘사되었다. 제 2곡 ‘그라나다의 황혼(La Soirée dans Grenade)’은 스페인의 민속음악 어법이 도입되었다. 처음부터 끝까지 흐르는 스페인의 하바네라 리듬과 미묘하게 변화된 음들, 그리고 선법, 복조성의 사용, 잦은 빠르기의 변화 등이 이 곡의 특징이다. 또한 스페인의 전통악기인 캐스터넷츠와 기타의 음색이 피아노로 표현되어 스페인적인 정취를 더욱 잘 묘사하고 있다. 제 3곡 ‘비오는 정원(Jardins sous la Pluie)’은 자연현상을 주제로 하여 묘사적인 기법으로 쓴 곡으로 전형적인 인상주의적 곡이다. 이 곡은 프랑스 동요 2곡을 기초로 프랑스 풍경을 사실적으로 그렸고 온음계, 반음계, 선법, 장 · 단조 등 다양한 음계의 사용과 함께 조성음악 안의 긴 소절에서 조성을 연기시키는 것을 가능하게 하였다. 또한 일정한 리듬의 진행 속에서 잦은 속도의 변화, 극적인 다이나믹의 효과 등의 사용으로 색채감 있고 다채로운 영상을 전해주고 있다. 드뷔시의 인상주의 어법은 낭만주의까지 계속되어 왔던 기능화성에서 벗어나 새로운 음향, 색채의 모습을 창출했다. 그것은 20세기 음악가들에게 음악의 표현 가능성을 넓혀 주었고 현대 음악을 향한 새로운 방향을 제시해 준 것으로 낭만음악과 현대음악을 연결시키는 교량적 역할을 했다는 데에서 그 의의가 있다. ;In the latter half of the 19th century, France became the center of knowledge and art again. Impressionism and Symbolism arose newly in the fields of paintings and literature in those day. The tendency of music at that time was strongly opposed to the Romanticism of Germany. Musical impressionism was thus created with this influence in France where new music had been pursued. Impressionistic paintings and Symbolic literature also had an influence on musical impressionism. It is musical impressionism that produces a descriptive impression by changing the atmosphere through abundant tone color and changeful harmony. C. A. Debussy (1862-1918) was the representative of musical impressionism. He used tone color as merely the color of sound, departing from that of tradition and function. He created a unique expression by employing medieval modes and oriental music materials, and based them on French traditional music. Because the chord was only used for tone color, each chord became individual and functionless. As the result of this use, polytonality and bitonality emerged. Accordingly, a new sound which had never existed before was created. 「Estampes」was composed in 1903. At that time, Debussy was about to complete Impressionism as a made of expression. Because of this, 「Estampes」is strongly the impressionistic. 「Estampes」is composed of 'Pagodes', 'La Soirée dans Grenade', and 'Jardins sous la Pluie'. Each of these shows the above distinguishing characteristics. The first piece 'Pagodes' was composed under the influence of the Gamelan music from the Java island of Indonesia in an exhibition held in Paris.'Pagodes' uses the characteristics of the Gamelan which is the effect of percussion instruments, the repetition of the theme, ornamentation, modification, and the use of the pentatonic scale which can describe the oriental atmosphere. 'Pagodes' shows a good reflection of the Debussy's characteristic, which is the independent use of harmony, bitonality, and so forth. These characteristics give the oriental atmosphere and precise image of pagodas. In the second piece 'La Soirée dans Grenade' the expression of Spanish folk music was used. The characteristics of this music are the Spanish habanera rhythm from the beginning to the end, subtly changed sounds, modes, the use of bitonality, the frequent change of tempo, and so forth. Besides this, the expression by the piano in the tone color of castanets and guitar, which are Spain's traditional instruments, show the mood of Spain very well. The third piece 'Jardins sous la Pluie' is typical impressionistic music written with the descriptive expression on a natural phenomena theme. This music describes the landscape of France on the basis of two French children's songs. This music variously uses the whole-tone scale, the chromatic scale, mode, and the major and the minor scale. This music transmits colorful and varied images by using the effect of dramatic dynamics and by frequently changing the tempo based on a regular rhythm. The impressionistic expression of Debussy departed from traditional and functional harmony which had lasted throughout Romanticism and created new features of sound and tone color. This expression expanded the possibilities to the composers of the 20th century and presented a new opportunity for modern music. Impressionism is significant in that it is the bridge between romantic music and modern music.
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