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Felix Mendelssohn의 three preludes and fugues, op.37에 관한 연구 분석

Title
Felix Mendelssohn의 three preludes and fugues, op.37에 관한 연구 분석
Authors
이선희
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this thesis is to understand the organ music of Felix Mendelssohn(1809~1847) with the depth from the study of the Three Preludes and Fugues, Op. 37(1837) composed by him. Before the analysis of the work, there are the investigation of the life of Mendelssohn, his works, and the pondering on the Prelude and Fugue until the time of Mendelssohn. The German organ music at the peak in the Baroque period experiences the deep secularity in the structure of society and culture in the Germany after the death of J. S. Bach. Also in the church it is declined by degree form the curtailment of role of organ through the change of worship ceremony. In this situation, the Composition of Three Preludes and Fugues, Op. 37 and Six Sonatas, Op. 65 of Mendelssohn brought the time of new revival of German organ music. Mendelssohn had much concern about the music form of the former age and was faithful in the study of this. The acted the role in the center of development of the organ music of the romance time in the 19th century, and in this work the Baroque, Classical and Romantic elements appear mingled. The represents the result of the study and the concern about the music of J. S. Bach by this work and made the harmony by mixture of the organ music forms of J. S. Bach and the Romantic form of Mendelssohn himself. Three Preludes and Fugues, Op. 37 analysed in this theses can be thought as the resurrection of the religious and traditional style of Baroque. The first Prelude and Fugue in c minor has main rhythm stressed by the imitation progress and is composed of 4 parts Fugue in the form of tonal answer, which has the Prelude containing 4 sections, the subject and the response in the relation of the fourth. Second Prelude and Fugue in G major is uniquely major, composed of Prelude which is associated with 'Songs without word' of Mendelssohn and well represented the peculiar lyric sense and strictly developing Fugues in contrast with prelude, main rhythm which comprises of B-A-C-H tones. In the prelude of the last Prelude and Fugue in d minor, appears the introductory part which is recitative consisting of 23 measures and the fast passage of eighth-notes, eight-note triplets, sixteenth-notes represents the form of toccata. Fugue put the center ant the deployment of the subject by the change of tonal and consists of one and long episode appearing after the continual presentation of the subject. It is thought that Mendelssohn is an important musician who contributed much ant the recognition of Bach forgotten long time again by which he changed the flow of the world of German organ music, and at the organ books by making sole form of himself from representation of Romantic music form on the basis of the traditional skills.;본 논문은 멘델스존(Felix Mendelssohn-Bartholdy : 1809~1847)이 작곡한 Three Preludes and Fugues, Op. 37의 연구를 통해 그의 오르간 음악을 깊이 있게 이해하는데 그 목적을 두었다. 작품의 분석에 앞서 멘델스존의 생애와 그의 오르간 음악에 대하여 살펴보았고, 멘델스존까지의 Prelude와 Fugue에 대하여 고찰하였다. 바로크 시대에 전성기를 구가하였던 독일 오르간 음악은 J. S. 바흐의 죽음 이후 독일의 사회 ․ 문화적 구조가 깊은 세속화를 겪게되고, 교회에서도 점차 예배 의식의 변화를 통해 오르간의 역할이 감소되면서 점점 쇠퇴하여 갔다. 이런 상황 속에서 독일 오르간 음악은 멘델스존의 Three Preludes and Fugues, Op. 37와 Six Sonatas, Op. 65통해 새로운 부흥의 시대를 맞이하게 된다. 앞 세대의 음악 양식에 지대한 관심을 갖고 연구에 충실했던 멘델스존은 19세기 낭만시대 오르간 음악 발전에 중추적 역할을 한 작곡가로서, 이 작품에서는 prelude와 Fugue 양식, 호모포니와 서정적 멜로디등 바로크, 고전 및 낭만적 요소들이 혼합하여 나타난다. 그는 J. S. 바흐의 음악에 대한 관심과 연구의 결과를 이 작품을 통하여 표현하고 있으며, 바흐의 오르간 음악 양식들을 멘델스존 자신의 낭만적 양식과 함께 사용함으로써 조화를 이룬다. 본 논문에서 분석한 Three Preludes and Fugues, Op. 37은 전통적인 바로크 스타일의 부활이라고 볼 수 있다. 첫 번째 Prelude and Fugue in c minor는 모방 진행을 통해 강조되는 주제 선율을 가지는, 4개의 section으로 이루어진 Prelude와 주제와 응답이 4도 관계로 정조 응답(tonal answer)의 형태인 4성 Fugue로 구성된다. 두 번째 Prelude and Fugue in G minor는 Opus 37중 유일하게 장조 작품으로, 멘델스존의 ‘무언가(Songs without word)'를 연상시키는 독특한 서정성이 잘 표현된 Prelude와 B-A-C-H 음들로 구성된 주제 선율이 prelude와는 대조적으로 엄격하게 발전되는 Fugue로 구성된다. 마지막 Prelude and Fugue in d minor의 prelude에서는 23마디로 구성된 레시타티브적인 도입부가 나타나고 8분 음표, 셋잇단 음표, 16분 음표의 빠른 패시지가 토카타적 양식을 표현하다. Fugue는 조성적 변화에 의한 주제의 전개에 중심을 두었고, 지속적인 주제 제시 후에 나타나는 긴 하나의 에피소드로 구성된다. 멘델스존은 오랫동안 잊혀져 오던 바흐를 재인식하게 하는데 지대한 공헌을 함으로써 당시 독일 오르간 음악계의 흐름을 바꾸어 놓은 중요한 음악가이며, 전통적 기법을 기초로 낭만적 음악 양식을 표현하여 본인만의 독자적 양식을 만들어냄으로써 오르간 문헌에 큰 공헌을 했다고 본다.
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