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Francois Couperin의 오르간 미사에 관한 고찰

Title
Francois Couperin의 오르간 미사에 관한 고찰
Authors
박현정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목적은 프랑스 고전시대 작곡가인 쿠프랑(Fançois Couperin, 1668-1733)의 오르간 미사곡에 대한 구조와 음악어법을 살펴봄으로서 그의 오르간 음악을 이해하는데 도움을 주고자 함이다. 14, 15세기 유럽에서는 이태리 르네상스의 영향으로 음악문화의 중심이 교회 밖으로 옮겨가고 있었다. 르네상스로 인하여 유럽 대부분의 나라에서는 이태리 풍의 음악이 널리 퍼졌다. 그러나 프랑스는 그들 나름대로의 독자적 영역을 구축하려 하였다. 시와 음악을 하나로 조직화하려는 움직임이 일어났으며 류트(lute)반주의 자유로운 솔로 선율들은 가사의 뉘앙스까지 반영하였다. 또한 많은 춤곡과 꾸밈음, 붓점 리듬을 특징으로 하는 프랑스 클래식 발레는 후에 륄리(Jean Baptiste-Lully, 1632-1687)가 오페라-발레의 양식을 창안하는 토대가 되었다. 쿠프랑의 음악은 이러한 프랑스 음악의 전통들을 대부분 드러내고 있다. 우선, 구조적인 면에서 당시 프랑스교외의 예전적 지시사항들을 충실히 지켰다. 그의 미사곡은 18새가 프랑스 대부분의 작곡가들이 미사곡의 정선율로 사용하던 MassIV(Cuntipotens Genitor Deus)의 그레고리안 챤트가 사용되었고, 포함된 버셋(Verset)의 수도 키리에 5곡, 글로리아 8곡, 상투스 2곡, 아뉴스 데이 2곡으로 파리교외의 예식인 Ceremoniale Parisiense(1662)의 전통에 맞추어 작곡되었다. 또한 악곡의 제목이 그 곡의 음색배합(registration)을 결정했던 당시 프랑스 오르간 음악의 경향이 잘 반영되었으며 성가대와 오르간이 교대로 연주하는 관습을 적용하였다. 다이알로그(dialogue), 듀오(duo), 트리오(trio), 푸가(fugue)등 주로 세속적 작품에 사용하던 양식들이 클래식 발레의 다양한 춤곡 리듬들과 함께 미사곡을 구성하였다. 또한 그의 미사곡은 노트 이네갈(notes inegale)을 적용하여 같은 음가라도 연주자의 기호와 곡의 특성에 따라 다양하게 연주할 수 있었다. 쿠프랑은 륄리를 비롯한 전시대 작곡가들로부터 많은 음악적 유산을 물려받았지만 그것에 머무르지 않았다. 그는 자신의 음악에서 어느 한 쪽으로도 치우치지 않은 절제와 균형미를 갖추었으며 상반되는 요소들간의 조화를 중시하였다. 또한 주어진 형식 안에서 연주자의 기호와 음악적 자유를 최대한 살리려 했었던 프랑스 고전시대의 뛰어난 작곡가이다. ;The purpose of this thesis is to help understand the organ music of François Couperin(1668-1733), a French classical composer, by means of studying the frame and the mood of musical expression concerning his organ masses. Throughout the 14th and 15th centuries, influenced by Italian Renaissance, the center of music went beyond the church. Italian music came into fashion over many European countries. However, France tried to construct its own unique musical territory. The movement which was intended to combine poem with music took place in France. Solo melodies in free style, which was accompanied by lute, also reflected the nuances of texts in France. In addition, the French classical ballet whose characteristics were different dances, ornamentations and dotted rhythms was the basis of Jean Baptiste-Lully(1632-1687)‘s opera-ballet form. These French traditions are evident in Couperin's music. First of all, at the structural aspect Couperin followed strictly the requirements of the rite in French churches. In his masses Gregorian chant melody, Cunctipotens Genitor Deus shich was used as Cantus Firmus through the 18th century in French composers' masses were seen, and the included number of versets -5 Kyrie, 9 Gloria, 2 Sanctus, 2 Agnus Dei- was faithful to Ceremoniale Parisiense (1662). In addition, a trend of French organ music in those days that the title of piece decided the registration of the music was reflected. The alternatim practices in a choir and an organ were applied to his masses as well. The secular forms such as dialogue, duo, trio, fugue and different dance rhythms which were used in French classical ballet constituted his music. Moreover, because of the application of Notes Inegale, even same note values could be played differently according to the mood of piece and performer's taste. Couperin inherited a number of musical legacies from his former composers including Lully but did not satisfied at those. He took balance and control which were not lean to any one direction and regarded the harmony between different elements as an important matter. In addition, Couperin was a great French classical composer who tried to keep performer's taste and the freedom of music in given forms.
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