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G. F. 헨델의 오르간 콘체르토에 관한 연구

Title
G. F. 헨델의 오르간 콘체르토에 관한 연구
Authors
권정원
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 헨델(George Frideric Handel, 1685-1759)의 오르간 콘체르토(Organs Concerto) Op.4 No.2 를 연구, 분석함으로써 그의 오르간 음악을 통해 나타난 음악적 성향을 이해하는데 그 목적을 두었다. 헨델은 바로크 시기의 대표적인 작곡가로, 성악과 기악 음악에 걸쳐 많은 곡을 작곡하였다. 그는 독일 태생이지만 주요 작품들은 영국에서 작곡된 것으로, 오르간 콘체르토는 당시 영국의 오르간으로 연주하기에 적합하게 작곡되었다. 따라서 오르간 콘체르토를 분석하기에 앞서 헨델이 활동했던 영국 오르간 음악의 시대적 배경과 오르간의 발달, 작품 양식을 알아보고, 오르가니스트로서 헨델의 활동상과 그의 오르간 작품에 대하여 고찰해보았다. 튜더 악파로부터 시작된 영국의 오르간 음악은 헨리 8세의 즉위 이후 여러 정치적, 종교적인 이우로 인해 오르간 연주가 금지되고 많은 오르간이 파괴되는 등의 박해를 받았다. 1669년 왕정복고 이후에서야 오르간 제작과 오르간 음악이 본격적으로 발전하기 시작하였는데, 페달이 없는 작은 규모의 영국 오르간은 이 시기에 여러 외국인 오르간 제작자들에 의해 그 규모와 음색에 있어서 큰 발달을 보였다. 이 시기 영국의 오르간 작품 양식으로는 볼룬터리(Voluntary)와 푸가(Fugue), 헨델이 창작한 오르간 콘체르토 등이 있었다. 헨델은 훌륭한 오르가니스트로서 많은 활동을 했지만 오르간 작품의 수는 많지 않다. 그는 6곡의 푸가와 20여 곡의 오르간 콘체르토를 작곡했는데, 본 논문에서 다룬 오르간 콘체르토는 오라토리오 공연 도중에 자신이 연주하기 위해 작곡한 것으로 그의 국제적 양식이 반영되었으며 매우 기교적이면서도 밝고 즐거운 곡이다. 대부분의 콘체르토가 이탈리아 교회 소나타의 영향을 받아 느림-빠름-느림-빠름의 4악장으로 이루어져 있고, 각 악장에 다양한 형식이 사용되었다. 그리고 활기찬 선율과 다양한 리듬의 사용, 주제 동기의 반복, 주요 3화음 중심의 화성 진행, 관계조 이내의 명확한 전조, 강약ㄷ의 대비, 기교를 나타내기 위한 즉흥 연주와 빠른 스케일 등의 음악적 특징을 나타내고 있다. 이렇듯 헨델의 오르간 콘체르토는 그의 음악적 특징이 잘 드러나 있다. 헨델은 이 작품을 통해 오라토리오에서 부족하게 느껴졌던 기교성을 보완했고, 콘체르토는 당시에 큰 인기를 끌었던 것과 동시에 침체기에 있던 영국의 오르간 음악에 활기를 불어넣었다. ;The purpose of this thesis is to understand the organ music of George Frideric Handel (1685-1759), especially his organ concertos, through an in-depth analysis. The main focus of this study is on Organ Concerto, Op.4 No.2. Handel was one of the greatest composers representing the Baroque period. He wrote many pieces of both vocal and instrumental music. He was born in Germany but composed his major works including organ concertos in England. His organ concertos were designed to play with the English-style organ of that time. In the thesis, the historical background of English organ music including its development and music style is presented. And then, Handel's music style along with the circumstances under which he had to work is discussed. Finally, the analysis part is followed. After the throne of Henry VIII, English organ music which had been started by Tudor school was persecuted for many political and religious reasons. Organ playing was forbidden and many organs were destroyed. After the Restoration in 1660, organ building started to flourish and organ music began to develop on large scale. In this period, the small English organs without pedals were enhanced in its feature and sound. The organ music styles of those days included voluntary, fugue, and Handel's organ concertos. Handel was an active, excellent organist but wrote only a few organ pieces. He wrote 6 fugues and about 20 organ concertos. His organ concertos, the focus of this thesis, were written for himself to play during his oratorio performance. They are very cheerful and artistic, and reflect his cosmopolitan style. Most of his concertos haver four movements of slow-fast-slow-fast, which were influenced by the Italian church sonata. Each of the movements has various forms, and it is characterized by its cheerful melodies, various rhythms, thematic motive reoperating, harmonic progress based on the three main chord, clear transition in the related key, contrast of rhythms, and many improvisations and quick scale passages to show the playing techniques. In summary, in his organ concertos Handel showed his unique musical style and made up for the lack of technique that had been found in his oratorio. His concertos were very popular and helped enliven the depressed English organ music at that time.
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