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REACH Regulation의 WTO협정에의 합치성

Title
REACH Regulation의 WTO협정에의 합치성
Other Titles
A Study on Whether REACH Regulation may be Consistent with the WTO Agreements
Authors
정은영
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 법학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최원목
Abstract
2007년 6월에 발효된 REGULATION (EC) No 1907/2006 concerning the Registraion, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals(이하 REACH규정이라 한다)에 따라 2008년 6월부터 기존 물질에 대한 사전등록이 시행되었다. REACH규정은 EU내 연간 1톤 이상 제조 및 수입되는 모든 화학 물질에 대해 제조, 수입량 및 위해성에 따라 등록, 평가, 허가 및 제한을 받도록 하는 통합적인 화학 물질 관리 법령이다. REACH규정은 인간의 건강과 환경을 보호하고 산업체의 경쟁력과 기술혁신을 향상시키며 내부 시장에서의 물질의 자유로운 유통 및 물질의 유해성 평가를 위한 대안의 촉진을 목적으로 하며, 물질 자체, 혼합물 내의 물질 또는 완제품 내의 물질의 제조, 시장 출시 또는 사용에 적용된다. REACH규정은 통합적인 화학 물질 관리를 통해 인간의 건강과 환경을 ‘더 높은 수준에서 보호하고, 장기적으로 화학 물질의 안전한 유통 체계를 형성하며, 친환경적 경영을 통한 경쟁력 강화의 기회를 제공하는 등 가장 앞선 수준의 화학 물질 관련 규제로서 향후 타국가에서 화학 물질 관련 법률을 제정할 때 좋은 본보기가 될 것이다. 그러나 동시에 REACH규정은 보호무역수단으로서의 역할을 하는 대표적인 환경규제조치가 될 가능성도 내포하고 있다. 사전주의에 기초한 REACH규정이 WTO협정에 합치할 수 있는지 여부를 검토하기 위하여 먼저 WTO협정 중 어떤 협정이 REACH규정에 적용될 수 있는지를 검토한 후, 해당 협정에 REACH규정이 합치하는지 여부를 판단해야 한다. REACH규정 중 등록, 신고와 관련되는 부분은 TBT협정상의 ‘기술규정’에, 평가, 허가 및 제한 등에 관련되는 부분은 ‘적합판정절차’에 해당하여 TBT협정의 적용이 가능하다고 생각된다. 또한 식품 및 사료에 사용되는 물질에 관련되는 부분은 SPS협정의 적용 대상이 될 수 있다. 그 밖에 GATT협정이 적용될 수 있는지 여부가 문제되는데, ‘특별법 우선의 원칙’에 의해 TBT협정 및 SPS협정이 GATT협정에 ‘우선’하여 적용될 뿐 아니라 TBT협정은 GATT협정의 관련 규정의 내용을 포섭하고 있고, SPS협정은 제2조 4항에서 SPS협정에 합치하는 경우 GATT협정에도 합치하는 것으로 간주하고 있으므로 양 협정에 합치하는 경우 별도로 GATT협정을 적용할 필요는 없을 것으로 보인다. TBT협정과 관련해서는 TBT협정 제2.1조, 제2.2조, 제2.4조, 제5.1.1조, 제5.1.2조 및 제5.2.1가 문제될 수 있으며 REACH규정은 이 중 제2.1조, 제2.2조 및 제5.2.1조에 위반될 수 있다. SPS협정과 관련해서는 SPS협정 제2.2조, 제5.1조가 문제될 수 있는데, REACH규정 제3편의 ‘제한 조치’는 2009년 6월부터 시행될 예정이며 아직 제한조치의 근거가 될 수 있는 어떠한 보고서도 나오지 않은 상황으로 ‘위험 평가’ 자체가 존재하지 않아 향후 ‘제한조치’가 ‘위험평가’에 ‘기초해야’ 함을 지적함에 그치고 이에 대한 구체적인 판단은 유보하고자 한다. EC-Asbestos 판결에서와 같이 WTO 또한 ‘무역’과 ‘환경’의 점진적인 조화를 지향하고 있다. 화학 물질로 인한 위험과 같이 사후 통제가 어려운 위험으로부터 ‘인간의 건강 및 환경’을 지키는 일은 다음 세대의 미래를 위해 우리가 짊어져야 할 책임이다. 그러나 이와 동시에 WTO체제를 통해 이루고자 한 ‘자유 무역’과 ‘공정 무역’ 또한 포기되어서는 안 되며, 환경규제조치가 보호무역수단으로 전락하는 일은 없어야 할 것이다.;In accordance with REGULATION (EC) No 1907/2006 concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (hereinafter referred to as REACH Regulation) has entered into force from June 2007, pre-registration was enforced since June 2008. REACH Regulation is consolidated control law of chemicals which stipulates that all chemicals produced or imported over 1 ton a year in EU shall be registered, evaluated, permitted or restricted, depending on the quantity of production, importation or hazard. REACH Regulation aim for a high level of protection of human health and the environment, including the promotion of alternative methods for assessment of hazards of substances, as well as the free circulation of substances on the internal market while enhancing competitiveness and innovation(REACH Regulation Art.1.1.) and this regulation shall apply to the manufacture, placing on the market or use of such substances on their own, in preparations or in articles(Art.1.2.). As the most advanced regulation related to chemicals that protects human heath and environment at the higher level through consolidated control of chemicals, forms safe distribution system of chemicals in long term and provides the opportunity to enhance competitiveness through environment-friendly management, REACH Regulation will be good example for law related to chemicals to be enacted by other countries later. However, REACH Regulation also has potential to be the representative environmental regulation that plays the role of protective trade. To check whether REACH Regulation based on precautionary principle may be consistent with the WTO Agreements, it is required to check which treaty is applicable to REACH Regulation first and to judge whether REACH Regulation is in accordance with the obligations of the relevant treaty. It is considered that TBT Agreement is applicable, because the parts related to registration and declaration among REACH Regulation pertains to 'technical regulation' in TBT Agreement and those related to evaluation, permission and restriction pertains to 'conformity assessment procedures'. Further, the parts related to substances used for food and feedingstuffs may be subject to SPS Agreement. In addition, it is questionable whether GATT Agreement is applicable or not. It seems that there is no need to apply GATT Agreement separately, because TBT Agreement and SPS Agreement are applied before GATT Agreement on the basis of 'principle of priority of special law' and TBT Agreement includes relevant regulation of GATT Agreement and sanitary or phytosanitary measure shall be presumed to comform to the provisions of GATT Agreement, in particular the provisions of Article XX(b) if it agrees with SPS Agreement in Article 2 Section 4. With respect to TBT Agreement, the Article 2.1, 2.2, 2.4, 5.1.1, 5.1.2 and 5.2.1 of TBT Agreement may be questionable and REACH Regulation may violate the Article 2.1, 2.2 and 5.2.1 among them. With respect to SPS Agreement, the Article 2.2 and 5.1 of SPS Agreement may be questionable. Since 'restrictive measure' of Part 3 of REACH Regulation is to be enforced from June 2009 and 'risk assessment' itself does not exist as no report that may be the ground of 'restrictive measure' is yet released, the specific judgment on this matter would be reserved, just commenting that 'restrictive measure' should be based on 'risk assessment' later. Like EC-Asbestos judgment, WTO pursues the progressive harmony of 'trade' and 'environment.' For the future of next generation, we are responsible for protecting 'human heath and environment' from risk that will be uncontrollable later such as risk caused by chemicals. However, ‘free trade’ and ‘fair trade’ supposed to be achieved by WTO System shall not be waived and environmental regulation shall not be degraded into means of protective trade.
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