View : 822 Download: 0

영화에 나타난 춤의 양상에 관한 연구

Title
영화에 나타난 춤의 양상에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Dance Aspect in Movies
Authors
장혜주
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조은미
Abstract
인간의 탄생과 함께 해온 무용은 오늘날 타 장르와의 결합과 다양한 매체와의 활발한 교류가 이루어지고 있다. 과학기술의 영향을 받은 통신 산업의 발달은 대중매체의 발전으로 이어져 빠르게 성장함으로써 문화의 확산에 기여하였고 이는 고급문화의 대중화 현상을 가져왔다. 멀티미디어의 시대에 살고 있는 현대사회에서 쉽게 접할 수 있는 종합예술로서의 영화는 대중문화의 대표적인 현상으로 문학이나 음악, 무용과 같은 타 장르의 예술에 많은 영향을 받는다. 영화는 오늘날 가장 대중적인 문화현상으로 인식되고 있으며 연극, 음악회, 무용 공연 등의 무대예술에 비해 시간과 공간적인 측면에서 대중의 접근성이 용이하므로 손쉽고 적은 비용으로 즐길 수 있기 때문에 관객동원이나 상업적 가능성의 면에서 우선적으로 고려되는 대중예술 장르라 볼 수 있다. 에디슨이 영화를 처음 발명해 첫 번째 제작한 작품이 바로 나비무용이라는 무용작품이고, 안무가로서 최초의 무용영화작업을 한 사람은 로이 풀러(Loie Fuller)였으며, 이후에도 많은 안무가들이 대중의 호기심과 열망을 시청각적으로 빠르게 스크린에 담아내어 투사하는 영화작업에 참여하였다. 본 논문에서는 춤을 소재로 한 영화에 나타난 춤의 다양한 특징과 이러한 춤들이 작품 속에서 어떠한 내러티브 효과와 극의 상징적인 표현에 기여했는지를 탐색하는 데에 목적을 두었다. 이를 위하여 무용을 소재로 삼은 영화가 본격적으로 제작되기 시작한 1970년대 이후 대외적으로 인지도가 높고 스토리 전개에 있어서 무용이 중추적인 역할을 담당한 네 편의 작품 <터닝 포인트(The Turning Point, 1977)>, <백야(White Night, 1985)>, <댄싱 히어로(Strictly Ballroom, 1992)>, 그리고 <빌리 엘리어트(Billy Elliot, 2001)>을 선정하고, 국내외 관련 문헌과 시청각자료를 활용하여 1) 주제 및 시놉시스, 2) 춤의 특징, 그리고 3) 춤의 내러티브 효과 순으로 나누어 연구함으로써 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. <터닝 포인트>는 발레를 소재로 한 영화로써 발레 연습에서부터 무대 리허설, 그리고 실제 공연작인 갈라 형식의 클래식 발레 작품들이 삽입되면서 춤은 무용수들의 삶과 예술세계에 담겨진 숨은 이야기를 극적으로 연계시키는 매개 역할을 하였다. <백야>는 철저한 반공 이데올로기를 주장하는 정치관을 주제로 하는 작품으로서 발레와 탭 댄스를 자유에 대한 의지를 표현하는데 사용함으로써 마찰과 갈등을 거쳐 균형과 동질성을 회복하는 극적 내러티브 효과에 기여하였다. <댄싱 히어로>는 스토리 전개를 위한 장면에 파소 도블레, 삼바, 룸바, 차차차, 왈츠, 탱고 등의 커플 춤들이 이용되었으며, 이 춤들은 진취적인 미래의 비젼을 제시하는 극적 내러티브 효과를 보였다. <빌리 엘리어트>는 탭댄스와 발레, 즉흥적인 움직임들을 주인공의 춤에 관한 희망과 성장을 그려내는데 사용함으로써 춤을 소재로 발단에서 종결까지 이끄는 구조를 지니면서 영화를 전개시키는 내러티브 효과를 가져왔다. 위의 네 편의 작품들은 춤에 대한 사랑과 열정, 가족애, 이데올로기, 남성성과 여성성, 그리고 성공 등을 주제로 삼았으며, 클래식 발레, 볼룸 댄스 및 탭 댄스, 모던 테크닉을 차용한 춤 테크닉과 장면들은 효과적인 극의 전개를 위한 매개역할로 기여하였다. 이와 같이 대중예술인 영화는 순수예술인 무용을 차용하여 무용의 상징언어를 영화의 전개방식 안에 함께 결합시키면서 극적 내러티브효과를 얻으며 고급문화의 대중화 현상을 이끈다. 또한 무용은 상업적으로 전달기능의 우위에 있는 영화와 만남으로써 시·공간을 초월한 파급효과를 갖는 대중화 작업을 모색하는 하나의 방법으로 사료된다.;Dance that has the history with the birth of humanity is integrated with other genres of arts and has active exchanges with various media today. The development of communication industry, influenced by science technology, is connected to the rapid development of mass media, which has contributed to the expansion of cultures resulted in the popularization of upper class culture enjoyed by noble people. The movie as a form of total art that people can easily contact in the modern society of multimedia is influenced largely by other art genres such as literature, music and dance as a representative phenomenon of public culture. A movie is recognized as the most popular cultural phenomenon today. Comparing to other stage arts such as play, music concert, and dance performance, movies are main sources of entertainment with lower budget and comparatively easier accessability for public. In that sense, movies are considered as the most preferred art genre for artists particularly in commercial potentials or audience mobilization. The first work produced after Edison's invention of the movie was the dance piece called ‘Butterfly Dance’ in 1896. The first choreographer that worked on dance film was Loie Fuller, and many choreographers after him participated on film production that conveys and projects the curiosity and desire onto the screen. The objective of this study is to analyze the various characteristics of the dances in the movie with the theme of dance and how they contribute to the symbolic expression and narrative effect in the pieces. For this, four pieces of works including , , , and are selected which has high level of recognition and central role in the story telling. Analyzing the related domestic and international references and audiovisual informations in the order of 1) theme and synopsis, 2) characteristics of dance, and 3) narrative effect of dance, the following results were concluded. Firstly, is a movie with the theme of ballet that inserted the stage rehearsal and gala format classic ballet pieces which is the last actual performance piece. The dance worked as a medium to connect the hidden stories of lives and art world of the dancers dramatically. In addition to that, is the piece with the theme of political perspective that asserts anti communist ideology which is used to express the will for ballet and tap dance to contribute to dramatic narrative effort that restores the balance and similarity through conflicts and discordance. Moreover in , the coupled dances such as Paso Doble, Samba, Rumba, Cha Cha Cha, Waltz and Tango on the scenes for story development and these dances showed dramatic narrative effects indicating the vision of pioneering future. Finally in , the impromptu movements that applied tap dance and ballet brings the narrative effects that depicts hope and growth on the dance of the main character. Above mentioned four pieces of works have the theme of love and passion for dance, family affection, ideology, manhood (or femininity), and success of characters. The dance techniques and dancing scenes borrowed from class ballet, ballroom dance, tap dance, and modern technique contributed as effective media for development of the play. In these manner, mass entertainment characteristics of leads popularization of high quality culture through combination of symbolic language of dance into the development of a cinema, which increases dramatic and narrative effect of a cinema (movie) production in turn. Furthermore, the combination of movie with dance is thought to be a methodology to popularize dance to overcome it's limit of time and space by utilizing the outstanding combination effect of movie commercially.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE