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일제시기 '배운여성'의 근대교육 경험과 정체성에 관한 연구

Title
일제시기 '배운여성'의 근대교육 경험과 정체성에 관한 연구
Authors
정미경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 여성학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 일제시기 여성교육과 교육받은 여성에 대한 기존의 역사서술이 민족교육과 식민교육의 이분화라는 틀로 제도적이고 형식적인 교육과정에만 집중하면서 근대 여성교육의 성별성을 간과했을 뿐만 아니라, 여성들의 교육경험과 정체성의 형성과정을 밝히지 못했다는 문제의식에서 출발했다. 따라서 본 연구는 일제시기 근대 학교교육을 받은 여성들이 교육경험에 대한 의미화를 통해 '배운여성' 정체성을 구성하는 과정을 살펴봄으로써, 민족주의 담론에 의해 전형화된 일제시기 여성들의 삶을 여성주의적으로 재구성하고자 했다. 또한 본 연구는 지식에의 접근이 차단된 여성들이 학교라는 공간을 통해 처음으로 접했던 신지식이 식민지 조건에서 지배국으로부터 수입되었다는 사실에 주목하면서, 근대 학교교육을 받았던 여성들의 교육경험이나 그 의미가 다층적이고 복합적인 맥락에서 진행되었다는 사실을 드러내려 했다. 이를 위해 본 연구는 1920-30년대 경성지역에서 여학교 이상의 교육을 받은 여성들의 구술을 통해 이 여성들이 근대 교육경험을 어떻게 의미화하고 있는지, 그리고 ‘배운 여성’이라는 정체성으로 자신을 설명하는 방식은 무엇인지에 초점을 두면서 생애구술사를 주된 연구방법으로 삼았다. 본 연구의 연구내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 식민지 조선사회에서 여자고등보통학교 이상의 교육을 받은 여성들은 여학교 학비를 부담할 수 있는 중·상층이상의 집안 출신이면서 여성교육의 필요성을 인식하는 부모나 형제들을 가졌다. 이 여성들은 근데 학교교육을 통해 조선사회가 갖는 성별체계의 단면을 비판적으로 바라보게 되면서 근대적 여성주체로서 자각하게 된다. 동시에 조선에서의 근대교육이 일본제국에 의해 체계화된 식민지라는 조건 속에서, 여성들이 신지식에 접근하는 과정은 여학교의 서열화에 편입하는 과정이었으며 여성들은 어떤 위계 속에 스스로를 포함시킬 것인가를 둘러싸고 다른 선택과 다른 경험을 하게 된다. 둘째, 여성들의 근대교육 경험은 여학교를 졸업하고 상급학교에 진학하는 과정에서 일정한 단절을 겪는다. 여학교 이상의 교육을 시키지 않으려고 하거나, 여성에게 적합하다고 생각되는 가사과와 사범학교로의 진학을 원하는 부모와의 갈등을 통해 여성들은 더 이상의 교육을 받고자 하는 욕구를 특별하고도 양보해야하는 것으로 인식하고 ‘구식가정’과의 비교를 통해 상대적으로 개화된 집안이라는 가족정체성을 강화한다. 또한 같은 여학교 출신이라는 동창관계나, 교육을 받을 수 있는 출신 집안의 지위가 갖는 관계망을 통해 사회적 자원에 쉽게 접근할 수 있음을 인식하는데, 이는 교육받은 여성들의 삶이 교육받은 남성과의 결혼으로 ‘성공적’인 종결을 맞는 이야기 방식을 띤다. 셋째, 교육받은 여성이라는 정체성은 이들 여성의 삶을 구성하는 핵심적인 조건이 되는데, 이들 여성들은 교육받은 남성과의 차이를 통해서가 아니라, 다른 여성들과 스스로 구별 지으면서 정체성을 형성해간다. 교육받지 못한 여성을 깨치지 못한 ‘구식여성’으로 상대화하고, 자유연애로 사회적 지탄을 받은 신여성과 거리두기를 함으로써, 이들 여성들은 스스로를 ‘신식여성’이지만 더욱 교양 있고 겸손한 ‘현모양처’로 정체화한다. ‘현모양처’는 여성들마다 이해하는 방식이 다른데, 이는 직업경험을 어떻게 해석하는가, 그리고 자신의 배움이 어떤 공간에서 의미를 부여받는가에 따라 결과 되는 차이다. 기존의 역사서술이 일제시대 여성들의 삶을 가시화하는 방식은 ‘민족운동’에의 공헌과 활동에 근거한 것이고, 따라서 ‘민족’과의 관계에서만 이들 삶이 구성되었다. 그러나 교육받은 여성들의 경험과 해석을 통해, 이들 여성의 삶이 근대적 변화를 감내하고 있었던 조선의 다양한 영역을 가로지르면서 형성되어왔고, 스스로도 사회적 담론을 선택적으로 수용하면서 정체성을 만들어나갔다. 또한 이 여성들은 일본제국과 민족주의 담론이 강제한 ‘현모양처’ 여성교육관을 단순히 내면화한 주체가 아니라, 자신의 배움과 의미를 사회적으로 인정받고자 하는 욕구를 갖고 사회적 권력과 끊임없이 협상하면서 스스로의 삶을 구성해왔던 주체들이다. 결과적으로 일제시기 교육받은 여성들의 삶을 역사화 하는 본 연구는 여성의 배움을 인정해주는 사회적 방식은, 사회적 성별체계 속에 여성이 위치 지워지는 맥락 속에서 파악되어야함을 제기한다. 또한 본 연구는 역사적 행위자로서 여성들이 사회적 권력들과 경합을 벌이면서 스스로의 삶을 꾸려나가는 방식의 차이를 드러내는 경험 자료로서, 정치사 중심의 기존 역사서술이 여성을 단일한 집단으로 서술하는 방식을 비판하면서 역사서술의 틀을 새롭게 구성해야 할 필요를 제기한다.;This study started with the question of the fact that the previous historical descriptions of women's education and educated women under Japanese colonial rule, by concentrating only on institutional and formal educational process through the frame of the duality of nationalistic education and colonial education, not only overlooked the gender-ness of modern women's education, but it also failed to manifest women's experiences of education and the formation of identity. Therefore this analysis will try to reconstruct from a feminist point of view, the lives of women under the Japanese rule stereotyped by nationalistic discourse, by looking at the process in which the identity of 'educated women' is formed through their definitions of their experiences of education. Also, this study focuses on the fact that new education which these women, who were blocked from knowledge and for the first time came in touch with it in a classroom, was imported from the ruling country in colonial conditions, and will try to express that the identifying process of experiences of education of women who attended modern schools and the experiences themselves, are formulated in a multilateral and complex context. To accomplish this, the study chose as the method of analysis the narration of life history, with the focus on how these women define their experiences of modern education and the method these women define their experiences of modern education and the method these women describe themselves with self-identification as 'educated women', through the oral history of women who graduated from the level of women's school or higher in the Kyeongseong area during 1920's to 1930'. The summary of contents of this study is as follows. First of all, who were educated in women's high school or higher in Chosun colonial society were those from middle to upper class families, who could afford the fees of women's schools, and have parents or brothers and sisters who recognize the need for women's education. These women become self-conscious as modern women subjects, by looking at the gender system of the Chosun society with a critical perspective developed through modern schooling. At the same time, under the condition that modern education in Chosun was systemized by the Japanese empire, the process in which these women came in touch with new knowledge was a process where they entered into the hierarchy of women's school. These women then make different choices and have different experiences around which level of hierarchy they will include themselves. Secondly, women's experiences of modern education is cut short when they graduate from women's school and go through the process of going onto higher education. They are either not educated more than women's school, or they go through a conflict with their parents who want them to advance onto department of household or education college which is thought fit for women. Women recognize the desire for higher education as particular and something that they have to compromise, and strengthen family identity as an enlightened household, relative to the 'old family'. They also recognize, through the alumni relationships of same women's school or the network formed by the status of families who can afford education, they have easier accessibility to social resources. The lives of educated women meets its 'successful' end, by marriage to educated men. Thirdly, the identity as educated women becomes a major condition in the formation of these women's lives, not through the comparison with men, but they form their identity through differentiation with other women. They make relative those women who were not educated as 'old women' and distance themselves from 'new women' who get social criticisms because they seek free relationships. As a result, although they themselves are 'new women', they see themselves as more cultured and modest, as 'wise mother, good wife'. the way women define 'wise mother, good wife' differs among women, and these differences result from how they interpret working experiences and in which space their learning gains meaning. Previous historical descriptions on the way women's lives were manifested during the Japanese rule, relied on the contributions they made to the liberation movement and their activities. Therefore, their lives were constructed only in relation to the 'nation'. However, through the experiences and interpretations of educated women, their lives were formulated while running across the various aspects of the Chosun society which was painfully experiencing the transition of modernity, and they themselves formed their identity through selective acceptance of social discourse. Also, they are not subjects that simply internalized the educational perspective of 'wise mother, good wife' forced by the Japanese rule and nationalistic discourse, but subjects who constructed their lives through consistent negotiation with social power, with the desire for their education and meaning to be socially accepted. As a result, this study, which make into history the lives of educated women during the Japanese rule, presents the fact that the social method which recognizes women's education should be understood in the context of how women are situated within the social gender system. Also, this study is an experimental source which manifest the difference in the ways they, as historical subjects, live their lives while competing with social powers. This then presents the necessity for a new construction of frame of historical narration, in criticism of how previous historical narration centered around political history described women as a homogeneous group.
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