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슈만(R.Schumann)의 크라이슬러리아나(kreisleriana) op.16에 대한 연구

Title
슈만(R.Schumann)의 크라이슬러리아나(kreisleriana) op.16에 대한 연구
Authors
김본
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 슈만(Robert Schumann 1810-1856)의 크라이슬러리아나(Kreisleriana Op.16)에 대한 연구이다. 19세기 낭만주의 전반의 시대상은 낭만파 예술가들을 자유와 환상이라는 세계로 인도했으며, 그러한 낭만정신은 예술의 경계를 무너뜨렸다. 이에 음악도 다른 예술과의 혼합으로 그 세계의 폭을 넓혀나가면서, 그것과 관련한 표제음악 형식을 사용함에 따라 이를 해결하게 된다. 슈만은 표제를 통하여 음악과 문학을 접근시켰으며, 문학적 정서를 음악에 암시하였다. 그리하여 피아노 양식에 시적 상상력을 결합한 성격 소곡(Character Piece)이라는 새로운 장르를 개척하게 된다. 크라이슬러리아나는 슈만에게 영향을 끼친 독일 낭만파 문학가인 E. T. A. 호프만(1776-1822)의 단편소설에서 영감을 받아 이을 음악적으로 표현한 곡으로서, 크라이슬러의 특이한 개성과 인간의 됨됨이에 대한 묘사를 바탕으로 작곡된 표제적 성격의 모음곡이다. 이 8개의 모음곡은 3부 형식과 론도 형식이 사용되었으며, 선율이 강조된 반면 단순한 화성을 사용하였다. 동기적 연관성이 없음에도 불구하고, 각 곡의 유사한 주제 음형과 리듬형의 반복을 통해 곡의 통일성을 유지하고 있다. 또한 슈만은 플로레스탄(Florestan)과 오이제비우스(Eusebius)의 대비된 성격을 빌어 자신의 본성에 숨어 있는 양면성을 나타냈는데, 빠르기(Tempo) ․ 강약(Dynamic) ․ 분위기(Mood)의 대조 등의 변화를 통해 이를 표현하였다. 이 곡에서 보여지는 시적인 선율, 다양한 리듬, 부분적인 전조, 부속화음과 변화화음의 사용, 불협화음적인 음의 사용, 반음계적 선율의 진행, 페달의 사용, 풍부한 화성과 갑작스러운 리타르단도와 늘임표 등은 무엇보다도 그의 자유로운 낭만주의 정신을 반영한 것이다. 크라이슬러리아나 Op.16은 슈만의 독특한 어법을 통해 슈만 자신의 감정 세계와 더불어 낭만음악의 특징을 잘 나타낸 곡이라 하겠다. ;This thesis is on Kreisleriana Op.16 by Robert Schumann (1810-1856). The phases of time, Romanticism, in the 19th century led the romantic artists in the worlds of freedom and fantasy, and this romanticism broke down the border of arts. Along with this, music had broaden its scope by combing itself with other fields of arts, and settled this by using the types of program music related to this. Schumann drew near the music and literature using program music, and imbued music with literature emotion. He went on to pioneer new genre of Character Piece that combined poetic imagination with mode of piano. Kreisleriana was composed as Schumann expressed his impression in a piece of music by the inspiration from the short novel of E. A. T. Hoffmann(1776-1882), the romantic literary man in Germany who influenced Schumann. It is a collection of music with a program nature composed in a basis of description on the unique personality and disposition of Kreisler. This collection of music with 8 pieces consist of the ternary form or the rondo form. The harmony is simple, but melody is emphasized. It maintains the consistency throughout the music by similar theme type and repetition of rhythm. Despite of its inconsistency in motive. In addition, Schumann expressed his double0sided characteristics that was hidden behind his inner double personality, by borrowing the contrasted nature of Florestan and Eusebius through changes of contrast among tempo, dynamic and mood. Use of lyrical melody, carious rhythm, partial modulation, secondary chord and altered chord, dissonant chord, and progress of chromatic scale, use of pedal, rich harmony and sudden ritardando and fermata all expressed his free romanticism. Kreisleriana Op.16 can be considered to have well expressed the emotion of Schumann himself as well as the features of romantic music through his unique mode of expression.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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