View : 68 Download: 0

슈만(Robert Schumann)의 fantasiestücke op.12에 관한 연구

Title
슈만(Robert Schumann)의 fantasiestücke op.12에 관한 연구
Authors
김지영
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기초는 조화와 균형, 엄격함과 형식의 강조에서 벗어나 자유롭고 환상적이며, 주관적 감정 표현과 독창성, 개성 등을 중시한 낭만주의 음악이 발생하던 시기였다. 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 이러한 19세기의 대표적인 독일 낭만주의 작곡가 중의 한사람으로, 그의 낭만주의적 특징과 독특한 음악어법은 피아노 음악, 특히 성격적 소품(character pieces)에서 잘 나타나고 있다. 본 논문에서는 먼저 19세기 낭만주의 음악의 시대적 배경과 슈만 피아노 음악의 일반적, 음악적 특징을 살펴보고, 그의 개성이 잘 드러난 대표적인 소품 모음곡 <환상소곡집(Fantasiestücke Op.12)>의 작품 분석을 통해 형식, 선율, 리듬, 화성 등의 특징을 이해하는 데 목적이 있다. 1937년 여름에 작곡된 이 곡은 ‘저녁에,’, ‘비상’, ‘왜?’, ‘변덕’, ‘밤에’, ‘우화’, ‘꿈의 얽힘’, ‘노래의 끝’이라는 8개의 각각 독립된 제목을 가진 성격소품 모음곡이며, 그가 평론 활동을 하면서 사용하였던 플로레스탄과 오이제비우스의 두 가지 대조적인 성격이 각 곡에서 나타나고 있다. 곡의 구조는 2부, 3부 또는 론도 형식으로 되어있으며, 선율의 흐름은 짧은 동기가 계속 반복되고, 동형진행과 순차진행의 경향이 많이 나타난다. 리듬에 있어서는 슈만 특유의 교차리듬, 당김음, 부점 리듬 등이 자주 사용되었고, 화성은 다양한 변화화음과 감 7화음, 거친 불협화음과 비화성음의 사용으로 풍부한 음악적 색채감을 표현하고 있으며, 전조는 Ⅴ나 Ⅳ로의 전조보다는 Ⅲ로의 전조가 자주 나타난다. 이러한 음악적 특성을 보이는 슈만은 개성과 주관성이 그 어느 시대보다 강조된 낭만주의 시대에 슈베르트, 쇼팽, 브람스, 리스트 등과 더불어 자신의 독특한 음악적 개성을 충분히 발휘함으로써 낭만주의를 가장 잘 구현해 낸 작곡가 중 한사람이라고 할 수 있다. ;Romantic movement in literature awoke at the end of 18th century in Germany. The Romanticism in music began at the late period of beethoven until 1900. Composers of Romantic period showed subjectivism in expression, made strong impact on personal feelings of creativity. Robert Schumann was one of the German romantic composers of the 19th century. His romanticism and music talents are contained in his piano works and unique style is well shown in it. This study is intended to understand the form, melody, rhythm, harmony of Schumann by analyzing Fantasiestücke Op.12 which can be represented to the character pieces that reveals his individuality. Fantasiestücke Op.12 was composed 'Des Abends', 'Aufschwung', 'Warum?', 'Grillen', 'In der Nacht', 'Fabel', 'Traumes-Wirren', 'Ende vom Lied'. The results of analysis are that each piece of this work, which express contrasting atmosphere, has binary, ternary or rondo form. The themes are motivic, but the phrases are largely composed of four measures and it progresses in order, and also there are many repeated phrases and periods written canonically. Patterns of dotted rhythm, syncopation and cross rhythm are shown abundantly in these pieces. In harmony, various altered chords and diminished seventh chords are used for expression of his emotion, and non-harmonic tones on the accented beats or at the very opening occur frequently. Changes of tonality occur frequently and modulation to the mediant of subdominant key and mutation are noticeable. Schumann's piano pieces were mostly composed during his early period of creative activities. His sensitiveness and free imagination enabled him to compose and create his own style of music. In this thesis, I have reached to a conclusion that he was the leading composer who presented subjectiveness and creativeness in his piano work throughout 19th century.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE