View : 78 Download: 0

서용석류 대금산조와 해금산조의 선율 비교 연구

Title
서용석류 대금산조와 해금산조의 선율 비교 연구
Authors
정은주
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
한 사람에게서 구성되어진 산조는 악기가 다르다할지라도 가락이 어느 정도 연관성이 있을 거라 생각되어진다. 서용석류 해금산조를 구성할 때 기존에 있던 대금산조에서 어떤 선율을 얼마나 차용해왔는지 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 해금산조의 진양 구성시 대금산조의 진양 선율을 차용한 장단은 모두 열두 장단으로 30%를 차지하며 완전히 동일한 선율은 네 장단이고 유사한 선율은 여덟 장단이다. 둘째, 해금산조 중모리 구성시 대금산조의 중모리 선율을 차용한 장단은 모두 네 장단으로 전체의 약 12%를 차지하고 있으며 완전히 동일한 선율은 한 장단도 없고 네 장단 모두 유사선율이다. 셋째, 해금산조 중중모리 구성시 대금산조의 중중모리 선율을 차용한 장단은 모두 일곱 장단으로 전체의 약 13%를 차지하고 있으며 완전 동일 선율은 한 장단이고 나머지 여섯 장단은 유사선율이다. 넷째, 해금산조 자진모리 구성시 대금산조의 자진모리 선율에서 차용한 장단은 모두 여덟 장단으로 전체의 약 16%를 차지하고 있으며 완전 동일 선율은 두 장단이고 나머지 여섯 장단은 유사선율이다. 그 외에 해금선율은 대금선율과 비교했을 때 구성음과 리듬형, 선율형이 모두 완전히 다르다. 그러므로 해금산조를 구성할 때 대금산조에서 약간의 차용을 하긴 했으나 대부분의 선율이 완전히 다르므로 서용석이 해금산조를 구성할 때 해금산조 나름의 독자적 음악성을 보여주고 있다. ;Solos composed by one person may have connections even though they use different instruments. The result of examining how much Seo Yong-suk's Korean fiddle solo' adopts melody from his existing Korean clarinet solo is as follows. First, rhythms that adopt Jinyang melody in composing Jinyang for Korean fiddle solo are total 12, and ti occupies 30%. There are four rhythms that are the exactly the same, and there are eight rhythms that have similar melodies. Second, rhythms that adopt Jungmori of Korean clarinet solo in composing Jungmori for Korean fiddle solo are total seven rhythms, and it occupies 12%. There is no exactly same melody, and all four rhythms are similar to each other. Third, rhythms that adopt Jungjungmori of Korean clarinet solo in composing Jungjungmori for Korean fiddle solo are total seven rhythms, and its occupies 13%. There are two rhythms that are exactly the same, and there is a rhythm that is exactly the same. The rest six rhythms are similar melodies. Fourth, rhythms that adopt Jajinmori of Korean clarinet solo in composing Jajinmori for Korean fiddle solo are total eight rhythms, and its occupies 16%. There are two rhythms that are exactly the same, and the rest six rhythms. Are similar melodies. Besides, melodies of Korean fiddle compared to those of Korean clarinet have different rhythm and melody styles. Therefore, though adopted from Korean clarinet solo, most melodies are completely different, and it shows Seo Yong-suk's original music of Korean fiddle solo.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE