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裡里鄕制줄風流와 國立國樂院줄風流의 比較硏究

Title
裡里鄕制줄風流와 國立國樂院줄風流의 比較硏究
Authors
류정아
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Through the comparison and analysis of Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye and National Classical Music Institute P'ungnye (mainly around the Haegeum melodies of Sang-yongsan and Chung-yongsan), this study aims to help the comprehension of Hyang-Jye Zul P'ungnye through examining the different aspects; the difference of classification between the two pieces, the difference of chapters and the numbers of jangdan, the difference of Jangu jangdan, the kinds and frequency of trills(Shigimsea), the difference of melody, etc. The comparison and analysis of Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye and National Classical Music Institute P'ungnye are as follows: First, there is difference in the composition of the two pieces. Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye is composed of Dasureum ․ Bonyoungsan, Jungyoungsan ․ Seryungsan ․ Garakjaeji ․ Sanghyundodeori ․ Saehwanib ․ Hahyundodeori ․ Yeombuldodeori ․ Taryung ․ Gunak ․ Gaemyundodeori ․ Yangchungdodeori ․ Woojogarakdodeori ․ Pungryugudgeori ․Mihwanib. Thus, it has Dasureum and Pungryugudgeori, where National Classical Music Institute P'ungnye (playing Gazunhwaesang) doesn't have. Second, there is difference in the classification of chapters in Sangyoungsan. Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye is composed of 5 chapters and 17 jangdan (chapter 1: 3 jangdan, chapter 2: 4 jangdan, chapter 3: 4 jangdan, chapter 4: 4 jangdan, chapter 5: 2 jangdan) and National Classical Music Institute P'ungnye is composed of 4 chapters 17 janngdan(chapter 1: 3 jangdan, chapter 2: 4 jangdan, chapter 3: 4 jangdan, chapter 4: 6 jangdan). The difference is because Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye divided chapter 4: 6 jangdan of National Classical Music Institute P'ungnye into chapter 4:4 jangdan and chapter 5: 2 jangdan. Although there is a difference in classification of chapters, the total number of jangdan being 17 is the same. Third, there is difference in Jangujangdan. Jangujangdan of Sangyoungsan and Jungyoungsan in National Classical Music Institute P'ungnye is 1 jangdan 20 beats and is divided into 6 · 4· 4 · 6 beats. Jangujnagdan of Sanguoungsan and Jungyoungsan in Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye is also 1 jangdan 20 beats but is divided into 6 · 4 · 6 · 4. Fourth, there is difference in the kinds and frequency of trills(Shigimsea). National Classical Music Institute P'ungnye has more kinds of trills and is more frequently used than Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye. In other words, Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye has a more simple melody compared to National Classical Music Institute P'ungnye. Fifth, there are repeated melodies in National Classical Music Institute P'ungnye, just as where Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye has repeated melodies. However, National Classical Music Institute P'ungnye has complete repeated melody form and Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye repeated melody form is brokendown or reduced. Sixth, the melody of National Classical Music Institute P'ungnye is more brokendown compared to Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye, but both have the same main melody. Iri Hyang-Jye Zul P'ungnye has more brokendown parts than National Classical Music Institute P'ungnye and there are parts where the main melody is different, but the majority of the pieces are similar.;본 논문은 裡里鄕制줄風流와 國立國樂院줄風流(상령산 ․ 중령산의 해금선율을 중심으로)의 비교 ․ 분석을 통해서 악곡구분의 차이점, 악장의 차이점 및 장단수, 장구장단의 차이점, 시김새 사용의 종류와 빈도수, 선율의 차이점 등 서로 다른 양상을 검토함으로써, 鄕制줄風流에 대한 올바른 이해를 돕고자 하는 것이 본 논문의 목적이다. 裡里鄕制줄風流와 國立國樂院줄風流을 비교 ․ 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 악곡구성의 차이점이 있다. 裡里鄕制줄風流는 다스름 ․ 본령산 ․ 중영산 ․ 세령산 ․ 가락제지 ․상현도드리 ․ 세화입 ․ 하현도드리 ․ 염볼도드리 ․ 타령 ․ 군악 ․ 계면도드리 ․ 양청도드리 ․우조가락도드리 ․ 풍류굿거리 ․ 미환입으로 구성되어 있어 國立國樂院줄風流(가즌회상 연주시)에는 없는 다스름과 풍류굿거리가 있다. 둘째, 상령산의 악장구분이 다르다. 裡里鄕制줄風流는 5장 17장단(1장 3장단, 2장 4장단, 3장 4장단, 4장 4장단, 5장 2장단)으로 구성되어 있고, 國立國樂院줄風流는 4장 17장단(1장 3장단, 2장 4장단, 3장 4장단, 4장, 6장단)으로 구성되어 있다. 裡里鄕制줄風流는 國立國樂院줄風流의 4장 6장단을 4장 4장단과 5장 2장단으로 나누어 차이가 생겼다. 악장구분에 있어서는 차이가 있으나 총 장단수가 17장단이라는 점에서는 동일하다. 셋째, 장구장단의 차이점이 있다. 國立國樂院줄風流 상령산 ․ 중령산의 장구장단은 1장단 20박으로 되어있고 6 ․ 4 ․ 4 ․ 6박으로 나누고, 裡里鄕制줄風流의 상령산 ․ 중령산의 장구장단은 1장단 20박으로 되어있지만 6 ․ 4 ․ 6 ․ 4박으로 나누어 치고 있다. 넷째, 시김새 사용의 종류와 빈도수에 차이점이 있다. 國立國樂院줄風流가 裡里鄕制줄風流보다 종류도 다양하고 빈도수도 높다. 다시 말하면, 裡里鄕制줄風流가 國立國樂院줄風流보다 간결한 선율진행을 하고있다. 다섯째, 國立國樂院줄風流에서 반복선율의 형태가 나타나는 곳은 裡里鄕制줄風流에서도 반복선율의 형태가 나타나기는 하지만, 國立國樂院줄風流에서는 완전반복선율의 형태로 나타나고 裡里鄕制줄風流에서는 선율이 세분화되거나 축소되어 반복된다. 여섯째, 國立國樂院줄風流의 선율이 裡里鄕制줄風流보다 더 세분화되어 있지만, 대체로 같은 골격선율을 가지고 있다. 裡里鄕制줄風流가 國立國樂院줄風流보다 세분화된 부분도 있고, 서로 다른 골격선율이 나오는 부분도 있지만 그렇지 않은 부분이 더 많다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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