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예수의 죽음과 부활에 대한 원시 그리스도교의 이해와 케리그마의 종교화

Title
예수의 죽음과 부활에 대한 원시 그리스도교의 이해와 케리그마의 종교화
Authors
최현정
Issue Date
2000
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
논문은 예수 죽음에 대한 원시 그리스도교의 이해를 알아본 후, 특히 죽음과 부활을 중심으로 하는 케리그마(kerygma) 신학의 형성부터 종교화의 과정을 살펴본 것이다. 케리그마는 그리스도의 ‘대속적’ 죽음과 부활에 대한 신앙이었고, 그 신앙은 종교화되어 헬레니즘 세계에 정착했다. 케리그마 신학이 헬레니즘 세계에서의 정착이 가능했던 것은 바울에 의해서이다. 바울은 그리스도의 죽음에 대하여 죄를 속량하는 구원사건으로 이해했다. 마찬가지로 부활 또한 하나님의 구원행위로서 ‘우리를 위한’ 그리스도의 부활로 이해했다. 이렇게 그리스도 십자가의 구원의 능력에 대한 바울의 강조는 그의 신학의 주요 특징이었다. 그런데 바울이 이해했던 그리스도의 죽음과 부활 안에는 북미 대륙의 역사적 예수 세미나의 결과로서 밝혀진 역사적 예수의 죽음에 대한 이해가 전혀 드러나지 않는다. 즉 바울의 케리그마는 역사적 예수의 죽음의 원인과, 예수의 삶이 십자가 처형으로 이어지기까지 구체적 이야기를 말하지 않았다. 바울이 이해한 그리스도의 죽음과 부활의 의미는 역사적 예수가 아닌, 바울 당시 헬레니즘 세계의 대중종교였던 밀의종교(Mystery Religion)와 연결함으로서 이해가 가능하다. 신화와 제의의 일반적 구조는 재생(구원)이 뒤따르는 죽음의 의미를 내포하는데, 이것이 케리그마와 밀의종교들에서 발견되기 때문이다. 신화와 제의의 일반적 구조와 기능이 그렇듯이 세례와 성만찬은 제의적 죽음(혼돈)의 과정이 끝나고 맞이하는 ‘구원의 사건’이었으며, 그로써 참가자는 새로운 존재양식으로 태어나는 경험을 할 수 있었다. 구체적으로는 바울 당시 헬레니즘 세계의 만연했던 밀의종교들의 신화 안에서 신(神)이 죽었다가 살아나는 패턴이 발견되며, 그것이 제의에서도 반복됨을 알 수 있다. 밀의종교의 참석자와 그리스도교인들은 입사식(세례)과 성만찬의 제의를 가지고 있었으며, 그 예배의 참석자들은 모두는 신과 함께 죽었다가 살아나는 상징적 드라마를 연출하였다. 이상의 내용을 네 개의 장으로 나우어 전개하였다. Ⅱ장은 죽음과 부활에 대한 연구사와, 케리그마를 종교학적으로 조망하고자 할 때 필요한 신화이론과 제의이론을 정리하였다. Ⅲ장은 예수 죽음에 대한 마가복음과 Q의 이해를 제시하였고, 그리스도의 ‘대속적’ 죽음에 대한 믿음은 예수 죽음에 대한 이해에 있어 유일한 해답이 아니었음을 말하고자 하였다. 그리고 현재 북미의 역사적 예수를 연구하는 학자들의 연구 결과를 토대로 하여 역사적 예수의 죽음 원인과 그 의미를 밝혀보았다. Ⅳ장은 케리그마의 기원과 발전을 추적해 보았으며, 더불어 케리그마가 역사적 예수의 삶과 죽음을 말하지 않는 것에 의문을 갖고 그 원인을 찾고자 했다. 역시 바울이 케리그마의 주역이었음을 주목하고 그가 속해 있던 역사적 배경(개인적 배경과 헬레니즘 세계의 사상과 종교)이 바울의 복음(케리그마와 이신친)에 끼치는 영향을 찾아보았다. 그리고 바울의 신학이 남게된 역사적 원인을 추적해 보았다. 그리고 마지막 Ⅴ장에서는 케리그마의 종교사를 통해 그것의 기원이 헬레니즘 세계에 있음을 증명하고, 신화와 제의 이론을 바탕으로 케리그마의 종교화 양상을 찾아보았다.;This thesis is written about the primitive Christianity's understanding about Jesus's death and especially the formation and procedure of being religion of Kerygma theology which laid stress on the death and resurrection. The Kerygma theology is the faith in the Christ's redemptive death and resurrection and this faith has become a religion and settled in Hellenic world. The kerygma theology's settlement in Hellenic world was possible by Paul. Paul understood the death of Christ is for a redemption, He also understood that th resurrection of Christ is an act of God's salvation for us just like the Christ's cross has characterized his theology. However, in Paul's understanding abort the death and resurrection of Christ we can't find the understanding about the historical Jesus' death that was revealed later by The Jesus seminar' in North America. Paul's kerygma didn't tell the cause of historical Jesus' death and detail story of Jesus' life to death on the cross. The meaning of the Christ's death and resurrection understood by Paul cannot be explained with the idea of historical Jesus, but with the 'Mystery Religion' that was major religion at that time in hellenic world. The general structure of myth and cult contains the concept of death followed by resurrection(Salvation) and this was found in the kerygma and Mystery Religions. Like the general structure of myth and cult, the baptism and Holy Communion are the 'events of salvation' after the cultic death(chaos). So the participants could experience the rebirth as new being. Specifically speaking, we can also find the pattern of god's death and resurrection in the myth of Mystery Religions that spread far and wide in Hellenic word and we can also notice the patterns are repeated in cult. The participants and Christians have th cult of baptism and Holy Communion and all the participants played symbolic drama that they died and resurrected with God. This thesis is developed with 4 chapters. chapter 2 is about the research-history on the death and resurrection and myth and cult theories, which are, needed in investigation the kerygma in the way of religion-study, In chapter 3, you can find the understanding of Mark and Q about Jesus's death and the faith in the Christ's 'redemptive' death was not the only answer about the question of his death. You can also find the cause and meanings of historical Jesus's death that are based on the result of the scholars' research about historical Jesus in North America. In chapter 4, I tried to chase the origin and development of kerygma and I also tried to find an answer the question why kerygma didn't mention about historical Jesus's death and resurrection. I've paid attention to the point that Paul led the kerygma, so tried to find out the effects of his historical background(including his personal background and the thoughts and religions of Hellenic world) to his Good News(the kerygma and putting as righteousness with faith). In addition, I researched the reason why Paul's theology was remained. In the last chapter 5, I tried to prove the origin of kerygma was in Hellenic world and find in which styles the kerygma became a religion on the base of myth and cult theory.
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