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전업주부의 컴퓨터 이용 및 학습경험에 관한 연구

Title
전업주부의 컴퓨터 이용 및 학습경험에 관한 연구
Authors
이혜란
Issue Date
2000
Department/Major
정책과학대학원 언론홍보학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 세계적으로 인터넷 인구가 날로 증가하는 추세에 있고 국내적으로는 주부에 대한 인터넷 교육 프로그램이 확산되고 있는 이 시점에서, 주부들의 컴퓨터 활용능력을 높이고 우리나라 정보화의 시기를 앞당기기 위한 목적으로 시도되었다. 그동안 전업주부는 우리나라 정보화정책이나 정보화관련 연구에서 소외된 계층으로 인식되었으나 새로운 밀레니엄을 맞이하여 주부를 대상으로 한 컴퓨터교육이 정부의 지원을 받아 운영되고 있으며 주부들의 관심과 호응도가 높은 것을 볼 때 전업주부의 컴퓨터 이용이나 학습경험에 관한 실증적 연구가 절실히 요청된다. 지금까지 정보사회의 불평등을 다룬 대부분의 선행 연구들은 정보화의 성별격차가 이루어지는 사회현상이나 발생원인, 그리고 성별격차의 현상에 관한 분석에 치중해있어 주부에 관한 연구가 미진하다. 또 주부에 관한 연구에 있어서도 취업주부를 포괄한 연구이거나 소규모 집단의 분석에 치중해 있어 전업주부의 컴퓨터 문화를 이해하는데 부족하다. 이에 본 논문은 컴퓨터가 우리의 생활에서 점점 중요한 매체가 되어가고 있는 현실에서 컴퓨터를 사용하는 전업주부들의 컴퓨터에 대한 인식과 이용행태, 그리고 컴퓨터 학습에 관한 전반적인 경험을 살펴보았다. 본 논문의 자료수집 대상의 전업주부는 서울시내 거주자로 한정하였으며 연구문제에 따라 전체주부를 대상으로 한 분석, ‘주부인터넷교실’에서 수강하는 주부에 대한 분석, 그리고 컴퓨터를 사용하고 있는 ‘일반주부’에 대한 분석으로 나누었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터에 대한 일반적 태도에 있어서 전체 전업주부의 59.6%가 ‘컴퓨터는 가정에 꼭 필요하고 배워야 한다’라고 응답했으며 34.1%는 ‘컴퓨터는 생활을 편리하게 해 주는 도구이다’라고 응답해 컴퓨터에 대한 이미지가 긍정적이고 컴퓨터 학습의 필요성을 많이 느끼고 있는 것으로 나타났다. 이를 ‘인터넷교실’ 주부와 일반 주부로 나누어 볼 때, ‘인터넷교실’ 주부는 ‘가정에 꼭 필요하고 배워야 한다’가 57.6%인 반면 일반주부는 61.5%로 일반주부가 ‘가정에 필요하고 배워야 한다’는 인식이 더 높았다. 반면 ‘생활을 편리하게 해주는 도구이다’는 ‘인터넷교실’주부가 35.2%, 일반 주부가 33.1%로 별차이 없었다. 둘째, 전체주부의 컴퓨터 이용시간을 분석한 결과 컴퓨터 이용시간은 하루에 30분~1시간 미만 사용이 35.5%로 가장 많았으며 30분 미만(26.1%), 1시간~2시간(22.4%) 순으로 사용하였다. 컴퓨터 이용시간은 ‘인터넷교실’ 주부와 일반주부가 모두 30분~1시간 미만 사용자가 가장 많았으며 과거에 취업의 경험이 있는 주부의 경우는 취업의 경험이 없는 주부보다 컴퓨터 이용시간이 많았다. 컴퓨터 이용시간을 사회 인구학적 배경에 따라 분석했을 때 ‘인터넷교실’주부는 가정전체의 소득이 많을수록 컴퓨터 이용시간이 많았고 일반주부는 학력이 높을수록 소득수준이 높을수록 컴퓨터 이용시간이 많았다. 컴퓨터를 주로 사용하는 용도는 ‘워드 프로세스나 연습용’으로의 사용이 40.7%로 가장 높았으며 ‘PC통신’(28.2%), ‘취미’(9.4%), '자녀교육 또는 학습지도‘(7.1%) 순으로 나타났다. 그리고 ’특별히 사용하지 않는다‘도 7.5%나 되었다. 셋째, PC통신 사용에 관하여는 ‘사용해본 경험이 없다’가 29.9%로 가장 높았다. PC통신 이용은 ‘증권 금융 서비스’가 27%로 가장 높았으며 전자우편(10%), 뉴스/시사 데이터 베이스(8.3%), 공개자료실(7.1%) 홈쇼핑(5.4%), 게임(5%)순으로 나타났다. 넷째, ‘인터넷교실’ 주부의 컴퓨터 학습동기는 가정생활 동기가 41%로 가장 높았으며 그 다음으로는 정보추구 동기가 32.7%, 심리 동기는 18.1%로 나타났다. 다섯째, 컴퓨터를 사용하고 있는 주부들의 컴퓨터 활용가능성 역시 컴퓨터 학습동기와 마찬가지로 ‘자녀교육에 도움이 될만한 자료나 정보를 많이 구하고 싶다’라는 응답이 43.9%로 가장 높았다. 또 ‘국내외 문제나 주변의 사건에 대해 많은 관심을 갖는다’는 19.9%, ‘컴퓨터를 이용해 여가를 즐기거나 사회활동을 하고싶다’는 14.2%였다. 이같은 결과를 통하여 주부들의 컴퓨터에 대한 태도가 긍정적이며 컴퓨터 교육에도 능동적으로 참여하고 있음을 확인할 수 있었다. 또한 주부들의 컴퓨터 사용과 앞으로의 컴퓨터 활용가능성이 자녀와 밀접한 관계가 있음을 알수 있었다. 그러나 선행연구에서처럼 소득수준이나 학력에 따른 정보격차는 전업주부의 경우에도 같은 양상으로 나타나고 있었고 주부들의 컴퓨터 사용이 적극적이지 못한 것으로 분석되어 어머니의 역할이나 남편의 내조자로서의 이미지를 벗어나 주부 자신의 창조적 삶을 위한 인식의 전환과 능동적인 컴퓨터 활용이 요구되었다.;In today's information-based society, it may as well be said that an individual's social success depends on his ability in using the computer. Housewives have been considered as the least capable group in using computers due to either their lack of interest in the information-based society or lack of time and money to spare on learning to use them. However, many computer education programs for housewives are being carried out nationwide with the government's support. Considering the housewives' growing interest and participation, a research on housewives' computer usage and learning experiences would help them enchance their computer skills and bring forward the information age of Korea. The purpose of this paper is to come up with an effective policy for computer education targeting housewives by studying their patters and experiences in using computers. All pollees were full-time housewives in Seoul including those who have taken or are taking an 'Internet class' sponsored by the Ministry of Information and Communication. The following are the results of the survey. Firstly, 59.6% of the respondents' attitude toward computers was 'Computers are a necessity at home and one must learn to use them.' 34.1% answered 'Computers' are tools that make everyday life more convenient.' These figures show their positive attitudes toward computers and that many of them think computer skills are essential. Examining the two different groups of housewives who took the Internet classes and those who didn't separately, 57.6% of the former group and 61.5% of the latter said 'Computers are a necessity at home and one must learn to use them.' However, the percentages of those who replied 'Computers' are tools that make everyday life more convenient' were more of less the same, 35.2% and 33.1% respectively. Comparing the results according to schooling levels, among graduates of junior college and up, 32% of the 'Internet class' housewives and 33.1% of the 'non-Internet class' housewives replied 'Computers are a necessity...' The percentages of those who chose 'Computers are tools...' were also about the same 23.2% and 23.9% respectively. As for high school graduates, the 'non-Internet class' group (28.3%) was more on the 'necessity' side than the 'Internet class' group (25.6%). Vice-versa was the result for those who chose 'Computers are tools...': 12% of the 'Internet class' group and only 9.2% of the 'non-Internet class.' Secondly, the survey asked how many hours a day housewives use computers. '30 minutes ~1 hour' made up the most (35.5%) and then followed 'less than 30 minutes' (26.1%), '1~2 hours' (22.4%) and so on. '30 minutes ~1 hour' made up the most in both 'Internet class' and 'non-Internet class' groups. Also, housewives who have had previous careers replied longer using hours than those who haven't. This shows that housewives' computer-using hours has to do with previous career experiences. Analyzing from socio-demographical respects, 'Internet class' housewives of different ages didn't show much difference in computer-using hours. But there was a difference between groups of high and low schooling levels and income levels. The higher the schooling level or the income level, the longer the using hours. 40.7% of the pollees said they use computers mostly for 'word processing and practicing.' This maybe because the pollees have been using computers for an average of only 1.8 years and have spent an average of 3.27 months in acquiring computer skills. After 'word processing and practicing' came 'on-line communication'(28.2%), 'personal interests'(9.4%) 'child education and study guides'(7.1%). 7.5% said the barely use computers. Thirdly, about PC communication networks, 29.9% replied 'I have never used them.' This means about 30% of housewives don't use on-line networks even though they use computers. As for those who use PC communication networks, 27% used them for 'stock and commercial services'. Then came 'e-mail services'(10%), 'news'/ current events database'(8.3%), 'public data system'(7.1%), 'on-line shopping'(5.4%), 'games'(5%). 26.9% of 'Internet class' housewives used PC communication networks for 'stock and commercial services'. Then came 'public data system'(11.8%), 'e-mail services'(6.7%), 'news/current events database'(6.7%), 'on-line shopping'(4.2%). There was a remarkable difference between high and low income levels in how 'Internet class' housewives use PC communication networks. Among these who earn less than 2 million won a month, 9.7% were PC communication networks users. As for those who earn more, the percentage was 14.5%. More people in the lower income group used computer for personal interests. The 'non-Internet class' group also used computers mostly for 'stock and commercial services'(27%). Then came 'e-mail services'(13.1%), 'news/current events database'(9.9%) and so on. Fourthly, the 'Internet class' housewives' reason for learning to use computers was mostly 'for household uses'(41%). This means that housewives' computer education has a lot to do with household affairs rather than creating and developing her individual life. Among the different 'household uses', 30.3% was for 'child education and study guides', which is more than 'housekeeping needs' (10.7%). After the 'household uses' came 'pursuit of information'(32.7%). Many housewives who have received computer educations tried to use the PC communication networks. A high percentage of 'mental' reasons(18.1%) shows that many housewives are afraid of falling behind and being alienated from her family if they can't use computers. Fifthly, about their potential uses of computers, 43.9% of computer-using housewives said that they 'wish to find lots of helpful information for educating children.' Then came 'get more interested in current events'(19.9%), 'use computers to enjoy spare time or a start a social activity'(14.2%) and so on. However, 'use computers to lessen housekeeping expenses and time' was only 7.3%, representing low expectations for automation system in homes. Such results confirm housewives' positive attitudes toward computers and their active participation in computer education. But their use of computers is limited to simple softwares and there is a gap between different income and schooling levels, in using computers or PC communication networks. Concludingly, in order to catch up with the society's changes and contribute toward its development, as a part of in information-based world. Therefore, women should make the best use of their delicate sentiments and creative powers to increase added values in the information age and actively explore the cyber world. This will naturally lead to advancing women's status. In order to make this possible, their purposes for using and learning computer skills must be something more positive and productive than just 'child education.' It means housewives will become active netizens and the Internet will provide more job opportunities for women and eventually the social gap between the geners will be narrowed down. The policies for the information-based world must enable all housewives regardless to their schooling of income levels, to receive computer education so that the social inequality resulting from lack of information can be prevented. First, the current 20 hours' education period does not meet the housewives' needs. Therefore, the curriculum and period of computer education programs must be changed to satisfy their needs for 'child education' of 'pursuit of information.' Second, much support and consideration is required so that the computer education programs for housewives can link them to participating in the society. Third, computer education programs must be specialized and classified according to how long and how much housewives wish to learn.
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