View : 40 Download: 0

신축 교회 PR전략 개발을 위한 연구

Title
신축 교회 PR전략 개발을 위한 연구
Authors
황진아
Issue Date
2000
Department/Major
정책과학대학원 언론홍보학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 주요 목적은 교회 조직에 대한 공중의 관심을 증대시키고 교회 관련 사업, 특히 교회 신축에 대한 지원과 광범위한 참여를 획득하기 위하여 요구되는 PR전략을 제시하는 데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 방법으로는 문헌 조사를 통하여 공중 관계 PR이론과 교회 성장 이론을 비교 탐색하고, 실질적인 신축 교회 PR전략에 대해서는 교회 관계자들과의 롱 인터뷰와 신축 계획이 있거나 성장 성공 사례로 꼽히는 교회의 인터넷 홈페이지 분석을 통하여 전략을 도출해내고자 하였다. 이상의 연구 목적과 방법에 따른 주요 내용은, PR 개념과 공중에 대한 이론적 접근, 교회의 본질에 대한 고찰, 교회 성장 이론 고찰, 교회 공중 형태에 따른 신축 교회 PR전략 탐구 등을 그 내용으로 하였으며, 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교회의 정책을 결정하고 메시지를 생성해내는 교회 관계자들은 PR에 대한 개념과 공중에 대한 이해가 부족하므로 쌍방향 커뮤니케이션의 PR마인드를 가질 수 잇도록 교육의 기회를 제공하는 일이 무엇보다 시급하며 이를 위해 교계 차원에서 기독교 단체나 신학교에 PR 전문가 과정을 개설하고 교회의 진단, 지역조사, 상황분석, 커뮤니케이션 관리 등을 담당할 전문인력을 양성하는 일이 우선 되어야 한다. 둘째, 내부 공중 PR 전략에 있어서는 교회 신축의 필요성을 스스로 느끼게 하고 주인의식을 갖게 함으로써 자발적으로 교회 신축에 참여할 수 있도록 도와주는 등의 매우 근본적인 접근 방법 중요하며 특히 소그룹 중심의 커뮤니케이션 통로를 개발하는 일이 중요하다. 셋째, 외부 공중을 위한 PR 전략은 내부 공중 전략과는 차별화 되어야 하는데, 가장 큰 목적은 지역사회 구성원들에게 교회의 이미지를 부각시키고 지역 사회 봉사를 통해 불신자들이 감동되어 그들 스스로 교회를 찾을 수 있도록 하는 일이며 지역사회 대상의 사전 PR과 지역사회에 대한 다양한 봉사 프로그램을 개발에 힘써야 한다. 교회 프로그램에 대한 정보와 계획을 교회 신축 계획 단계부터 지역사회의 효과적인 미디어나 커뮤니케이션 도구를 활용하여 전략적으로 알리는 사전 PR 활동이 중요하다. 넷째, 신축 교회 PR 전략을 수립하는 데 있어서 신학적 근거를 갖는 교회 성장 이론을 적극 활용하고 새로운 커뮤니케이션 수단인 교회 인터넷 홈페이지를 교회 PR의 도구로 최대한 활용하여 내, 외부 공중 커뮤니케이션의 장으로써의 역할을 하도록 한다.;The main purpose of this study is to present an effective PR strategy which is required to obtain the support and participation from church publics by encouraging them in the Church organization and its related fields specially in the rebuilding of church. As the first step to approach the purpose was, to reach Church PR concept by conducting a comparative literature review of PR theory and church growth theory. Then the Long Interview method was adopted to get an access into the center of highly involved people regarding Church PR strategy. Main church's internet home page analysis was also considered as a tool to find a right strategy of church PR. Regarding the above research purpose and method, this study included the basic theoretical approach on the PR, Publics, definition of Church and its growth, rebuilding church PR strategy based on the various publics of church and the result was as follows. Firstly, PR related education opportunity should be provided to the church ministries who make decisions on the church policy and produce the messages but rarely have the correct understanding of church PR concept and its publics. Besides the expert PR manpower must be nurtured thru the theological school or christian center so that they could be performed the church analysis, community survey, communication management etc. Secondly, as a PR strategy for the rebuilding church's internal publics, mainly church members, should be designed to focus on the 'spontaneous participation' in the church policy encouraging them thru the ordinary worship service session, small group gathering, church rebuilding related lecturer meeting, prayer meeting etc. Thirdly, as a PR strategy for the rebuilding church, targeting the external publics including community, other neighbor churches etc., should be differentiated from the one for internal publics. The main purpose of the church PR for external publics is to obtain a positive acceptance from the publics thru the various activities for the public interests; providing a space for community events, sharing of parking lot, operation of nursery school. Most of all, church should be strictly ready for inevitable friction with the external publics during the church rebuilding due to the rough understanding of surroundings. To avoid the extreme situation with the publics, church must develop a proactive PR strategy for all potential possibilities. Lastly, The bible-based church growth theory could be applied to the rebuilding church PR strategy for more practical apply to the unique church organization and in terms of using new media, church's internet home page can be used as a two-way communication tool targeting both for internal publics and external publics. This should provide not only internal church information for church members but also be connected to the external organization in the community.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
정책과학대학원 > 언론홍보학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE