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글자 크기가 청년과 노인의 읽기 속도에 미치는 영향

Title
글자 크기가 청년과 노인의 읽기 속도에 미치는 영향
Other Titles
The effect of character size on reading speed in old and young adults
Authors
이혜리
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜원
Abstract
읽기 수행에 영향을 주는 요소 중 하나는 글자 크기이다. 글자 크기는 빠른 컴퓨터와 인터넷의 보급화를 통한 능동적인 읽기 환경 조성이 가능해지면서 그 조정 용이성으로 인해 중요성을 더해가고 있다. 선행연구들에 따르면 글자 크기에 따른 읽기 속도는 가파른 상승 부분과 평평한 유지구간 그리고 점차적인 감소 구간으로 이루어져 있다. 특히 연구자들이 초점을 맞추는 것은 읽기 속도의 가파른 감소를 시작하는 시점인 글자 크기 임계치(Critical Print Size)와 최대 읽기 속도를 유지하는 글자 크기 범위인 최대 읽기 속도 유지 구간이다. Legge(2007)에 따르면 약 0.15-0.30도 내의 글자 크기가 읽기 속도의 가파른 감소를 시작하는 글자 크기 임계치이고 그 이후 2도 혹은 3도까지 최대 읽기 속도를 유지한다고 주장하였다. 한글에서 최대 읽기 속도 유지 구간 및 글자 크기 임계치에 대해 알아보는 것은 글자 크기를 통해 읽기 수행의 시지각적 처리 효율성을 높이는 환경을 조성하는 데 큰 도움이 될 것이다. 노화는 시지각적 능력 및 인지˚운동 능력에서 감퇴를 가져온다. 이러한 노화를 경험하는 노인들의 읽기 수행에 글자 크기가 어떠한 영향을 주는 지에 대한 선행연구들은 그 수가 적고 특정 범위의 글자 크기 조건에서 상이한 결과를 보여주었다. 본 실험실 연구에서는 0.688도-1.833도 범위의 글자 크기를 사용하여 청년과 노인의 읽기 속도를 비교하였고 그 결과 모든 글자 크기 조건에서 청년이 노인에 비해 읽기 속도가 유의미하게 빨랐고 이는 0.5도에서 청년과 노인의 읽기 속도를 비교한 Sass, Legge와 Lee(2006)의 연구와 일치하는 결과이다. 반면 Akutsu, Legge, Ross와 Schuebel(1991)의 연구에서는 0.3도-1.0도 내의 글자 크기에서 청년과 노인의 읽기 속도 차이가 유의미하지 않았다. 본 연구에서는 한글권 청년과 노인 집단에서 글자 크기가 읽기 속도에 어떠한 영향을 주는 지 알아보고자 한다. 정상 시력이고 보고된 안과 질환이 없는 청년과 노인 참가자들이 한글 문장을 소리내어 읽는 과제에 참가하였다. 안구 운동 요구를 최대한 배제하기 위해 문장이 한 어절씩 나누어 제시되는 RSVP(Rapid Serial Visual Presentation) 기법을 사용하였다. 또한 좀 더 넓은 범위의 글자 크기에 따른 읽기 속도 패턴을 확인하기 위해 기존 한글권 연구(본 실험실 연구)보다 확장된 범위인 0.239도-6.017도 내 7가지 글자 크기에서 읽기 속도(WPM : Words Per Minute)를 측정하였다. 실험 결과 전 글자 크기 조건에서 노인은 청년에 비해 유의미하게 느린 읽기 속도를 산출하였고 글자 크기가 읽기 속도에 유의미한 영향을 미쳤다. 또한 청년과 노인 집단에서 글자 크기가 읽기 속도에 미치는 영향이 다르게 나타났는 데 청년이 글자 크기에 영향을 받지 않고 최대 읽기 속도를 유지하는 구간은 0.239도-3.008도인 반면 노인의 경우 그보다 좁은 0.478도-2.006도이었다. 이러한 청년과 노인 집단 간의 차이, 글자 크기의 영향은 두 연령 집단 간의 유의미한 시력 차이를 통제하였을 때에도 동일하였다. 본 연구에서는 집단 간 다른 읽기 속도에 대한 글자 크기 영향력을 노화로 인한 대비 민감성 감소로 귀인할 수 있다고 설명하였다(Schieber, 1992). 노인은 전반적으로 노화로 인한 대비 민감성의 감소를 겪는 데 이는 재료의 대비 감소와 동일한 효과를 내어 모든 글자 크기 조건들에서 시각폭 크기의 감소를 이끌게 되고(Legge, Rubin, & Luebker, 1987) 노인의 읽기 속도 감소로 나타났을 가능성이 있다. 나아가 대비 민감성의 감소는 크거나 작은 글자 크기에서 더 급격하게 나타나는데 이는 0.239도와 3.008도, 6.017도와 같이 글자 크기가 매우 작거나 혹은 큰 조건에서 상대적으로 더 급격한 시각폭 감소를 이끌어 청년에 비해 유의미하게 느린 노인의 읽기 속도를 산출에 기여하였을 것이다. 노인 집단을 65세 미만, 65세 이상-70세 미만, 70세 이상으로 나누어 분석하였을 때 노인 연령이 증가함에 따라 청년에 비해 유의미하게 느린 읽기 속도를 산출하는 글자 크기 조건의 수가 많아졌다. 즉 70세 이상 집단은 어떠한 글자 크기 조건도 청년과 읽기 속도가 같지 않았던 반면 65세 미만 집단은 글자 크기 3조건에서 청년과 읽기 속도가 다르지 않았다. 이는 약 65-70세 이후부터 급격히 감소하는 낮은 대비/낮은 발광 시력, 그리고 시각 영역에서의 주의 능력이 읽기 속도에 영향을 주었을 가능성을 시사한다(Haegerstrom-portnoy, Schneck, & Brabyn, 1999). 또한 70세 이후 현저하게 급격히 감소하는 대비 민감성은 읽기 속도가 글자 크기에 의존하여 변하는 정도를 높게 하고 이것이 노인 연령 하위 집단의 평균 연령이 증가할수록 최대 읽기 속도 유지 구간 축소를 야기하였을 것이다. 본 연구 결과는 효율적인 읽기 수행을 이끌기 위해서는 독자의 연령층에 따라 적절한 글자 크기 환경을 조성해주어야 함을 시사한다. 또한 노인의 연령층이 높아질수록 글자 크기에 따라 읽기 속도가 급격하게 변한다는 결과는 연령이 높은 노인들을 대상으로 한 읽기 재료인 경우 글자 크기에 특히 유념해야 함을 보여준다. 나아가 본 연구에서 글자 크기 2.006도 이후 노인 집단에서 나타난 읽기 속도의 유의미한 감소를 통해 알 수 있듯이 노인들의 정확하고 빠른 읽기를 위해서 글자를 무조건 확대하기보다는 0.478도-2.006도 범위 내의 글자 크기로 조정하여 보여주는 것이 이득일 것이다.;Character size is one of the most influential factors in reading. As computers and the internet have been spreading rapidly, it has become possible to control materials which organize the reading environment. As a result, character size has been becoming more important because it is one of the easiest factors to control. Following several previous works in this field, the curve of reading speed on character sizes includes the rapidly rising part, the flat part and the gradually decreasing part. Especially, what the researchers have focused on were CPS(Critical Print Size) which represents the character size where the reading speed starts to decrease and the range of print sizes with maximum reading speed where readers keep their maximum reading speed regardless of print sizes. Legge(2007) claimed that CPS is between .15˚ and .30˚ and readers keep their maximum reading speed from there to 2˚ or 3˚ in English. Therefore, researching on CPS and the range of character sizes with maximum reading speed in Korean would be helpful to create the environment for effective visual process in reading. Aging brings the decrease of visual, motor and cognitive ability. The previous researches on how character size affects the reading speed in old people who go through aging showed different results on some range of print sizes. The research conducted by Ewha cognitive lab compared the reading speed in young adults to that in old adults on the range of character sizes from 0.688˚ to 1.833˚ . As a result, as same as the result in Sass et al(2006) which compared the reading speed in the young to that in the old on print size 0.5˚ , the reading speed in young adults was significantly faster than that in old adults. However, in Akutsu et al(1991), from 0.3˚ to 1.0˚ , there was no difference in reading speed between young and old adults. In this research, the researcher focused on how character size affects the reading speed in the old and the young whose mother tongue is korean. The young and old adults who have normal vision and no ocular disease reported did 'reading aloud' task in Korean. To minimize the requirement of eye movement, RSVP(Rapid Serial Visual Presentation) method where each Eu-joul of a sentence was presented on the center of computer screen was used. Moreover, to figure out the curve of readig speed on wider range of character sizes than that in the previous study in Korean, reading speed(wpm) was measured on seven print sizes in 0.239˚ - 6.017˚ As a result, the old adults showed significantly slower reading speed than the young adults in every character size and character size has a significant influence on reading speed. Furthermore, the researcher observed a different effect of character size on reading speed between groups. That is, the range of character sizes with maximum reading speed in the young was 0.239˚ - 3.008˚, while the range of character sizes with maximum reading speed in the old was 0.478˚ - 2.006˚ which is narrower than the young's. This difference between the age groups and the significant effect of character sizes on reading speed still existed when the difference of vision acuity between the groups was controlled. The researcher claimed that the decrease of contrast sensitivity by aging could lead the different effect of character size in reading speed between age groups(Schieber, 1992). That is, old adults are suffering from the decrease of contrast sensitivity by aging and it could bring the same effect of the decrease of contrast on materials. Due to this, the size of visual span could become smaller and as a result, it would lead the decrease of reading speed in old adults(Legge, Rubin, & Luebker, 1987). Futhermore, the slope of the decrease of contrast sensitivity become shaper when character size is small or big. It would also contribute to cause the significantly slower reading speed in the old when the character size were 0.239˚ which was the smallest character size, 3.008˚ and 6.017˚ which were two biggest character sizes in this research. When the researcher analyzed the sub-old groups after dividing the old group to three groups - under 65, from 65 to 70, over 70 -, the older they were, the more character sizes where they showed slower reading speed than that in young adults. In other words, when it came to 'over 70 group', the people in this group produced significantly slower reading speed than the young in every character size, while in 'under 65 group', there was no group difference of reading speed on three conditions of character size. A possible explanation of this is low contrast / low luminance acuity and attentional ability in visual field which play important roles in reading speed but decrease rapidly over about 65 or 70(Haegerstrom-portnoy, Schneck, & Brabyn, 1999). It would lead to the decrease of reading speed when old adults are getting older. Moreover, the steep decrease of contrast sensitivity over 70 would cause the reduction of the range of print sizes with maximum speed and the more sensitive reading speed to character sizes. The results of this study suggests that the reading environment should be created with proper character sizes depending on reader's age. Moreover, the result that the older the old people were, the more sensitive reading speed to character sizes was shows that we should be more careful about character sizes when we create reading materials especially for old people. As we observed the significant decrease of reading speed on character sizes over 2.006˚ in old adults, using the character sizes from 0.478˚ to 2.006˚ would be more helpful to lead accurate and fast reading in the old than magnifying the character size 'just' bigger.
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