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몽마르트르 시기의 인물 표현을 통해 본 툴루즈-로트렉의 휴머니즘

Title
몽마르트르 시기의 인물 표현을 통해 본 툴루즈-로트렉의 휴머니즘
Authors
이지현
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 앙리 드 툴루즈-로트렉(Henri Marie Raymond de Youlouse-Lautrec-Monfa, 1864~1901)의 작품 이면에 담긴 사상적인 내용을 밝히는 것이다. 로트렉은 19세기 말 “벨 에포크”시기의 유흥문화, 특히 연예인과 매춘부들을 재현한 것으로 유명하며 극적인 생애와 비범한 귀족출신 성분, 그리고 당대의 유명인들이 자주 등장하는 작품 등으로 인해 작품 자체에 대한 연구보다는 흥미위주의 대중적 전기(傳記)의 소재가 되는 경우가 많았다. 작품에 대한 연구에서도 그가 사용했던 유연한 선과 화려한 색채 등 순수하게 조형적인 면에만 중심을 두고 인상주의 이후의 모더니즘 미술의 발전 선상에 그를 위치시키려는 노력만이 행해졌다. 미술가 자신의 아우라가 너무 커서 오히려 그에 관한 연구들에 일정한 한계선을 미리 그은 것이다. 물론 그가 귀족이자 신체 장애자였다는 사실은 그의 정체성을 확립하는 데에 있어서 매우 중요한 요소이며, 그의 작품이 미술사 속에서 안정된 한 자리를 차지하는 것도 사실이다. 그러나 이 논문을 통해서는 이러한 기존의 관점들에서 조금 벗어난 눈으로 로트렉의 작품 속에서 드러나는 숨은 면모를 찾아보고자 했다. 전통적인 미술의 영역이라고 여겨져 온 회화 뿐 아니라 여러 매재를 사용한 로트렉의 작품들은 거의 모두 인물만을 다루고 있다. 그의 모든 자품들에서 지속적으로 드러나는 인간이라는 주제와 이에 어우러지는 조형성, 그리고 작품이 놓이게 되는 문맥적 상황을 고려해보면, 휴머니스트로서의 로트렉의 면모를 볼 수 있다. 그는 포스터나 삽화, 혹은 판화와 같이 보다 많은 사람들에게 다가갈 수 있는 대중적 매재를 사용하여 인간 자체에 대한 관심을 고조시켰다. 또한 판화 기법을 이용한 다른 응용 미술의 영역에서도 많은 활동을 함으로써 고급 미술로 구분되는 회화 위주의 미술 풍토에 도전하였고, 내용적 측면에서도 기존의 경직된 사회에 반항하였다고 볼 수 있다. 회화 작품에서도 그는 도발적인 주제 속ㅇ서 인간이라는 존재 자체의 아름다움을 탐구하고, 이를 작품을 통해서 표현함으로써 사회의 모순을 지적하고 인간에 대해 다시 돌아볼 수 있는 기회로 만들었다. 19세기 말에 문화 중심지로서 부각된 몽마르트르의 지역성과 로트렉의 이런 작업 속성은 무관하지 않다. 산업화·도시화의 과정을 겪고 난 후, 서민들이 모여 살던 몽마르트르는 주류 문화와는 다른 차원의 주변부 유흥 문화를 발전시켰고, 나아가 전혀 새로운 유토피아를 꿈꾼 무정부주의자들의 터전이 되었다. 이런 정신적 자유로움 속에서 전위적인 고급예술도 마음껏 시도될 수 있었다. 몽마르트르에서 활동한 로트렉은 자연스럽게 그곳의 모든 특성들과 친해질 수 있었으며, 스스로의 선택에 따라 전통과 관습에서 자유롭고, 모든 인간정이 존중되는 새로운 세상을 그리게 된 것이다. 혹독한 주위의 비판과는 상관없이, 로트렉은 자신의 출생을 부정한 사회를 응징하는 대신, 자신과 같은 많은 사람들이 고통 받는 사회의 궁극적인 모순을 지적하고, 이를 긍정적인 방향으로 전환시킬 수 있도록 새로운 사회 모델을 제시하였다. 특히 로트렉은 점점 황폐해지는 사회의 인간성 말살에 대항하여 모든 것이 인간을 중심으로 재정립되어야한다는 대전제 아래 민중의 사랑을 한 몸에 받는 tm타에서부터 인간 취급도 받지 못하는 매춘부들까지 다루는 다양한 인물 표현을 통해 진정으로 인간적인 것에 대한 자신의 생각을 보여 주었다. 본 논문은 무엇보다도 로트렉 회화에 대한 재평가라는 목표를 상정하였다. 보다 큰 문맥에서 그의 작품들을 조금씩 다르게 읽어나가는 작업은 로트렉을 비롯한 많은 신화적 화가들의 작품을 보다 홀가분하게 대할 수 있게 한다. 인습에 도전하면서 동시에 현대적인 조형성을 개척한 로트렉의 인간 중심적 회화 원리에 대한 해석을 통해 궁극적으로는 미술의 사회적 역할에 대한 중요한 선례를 볼 수 있다는 점에서 미술사적인 의의를 찾을 수 있다.;This thesis aims to clarify the profound meanings of the works of Henri de Toulouse-Lautrec. Lautrec is famous for his works which represented the entertainment world of the late nineteenth century "Belle Epoque", where the celebrities and the prostitutes of the time are depicted, and also renowned for his dramatic life and extraordinary noble status. Consequently, Lautrec was more often treated as an interesting subject of popular biography than studied as its own value of his masterpieces. Even the studies of his works, which only focused on purely plastic character he expressed such as flexible lines and radiant colors, attempted merely to situate him on the developmental history of Modernism art. The artist's own aura may have restricted the research of his works into a certain limit. The fact that he was a nobleman and also a handicapped is of course crucial on establishing his own identity. Also it is true that his works are firmly sited in western art history as well. But in this thesis, I intend to step aside form these conventional views and investigate the unrevealed humanistic nature of Lautrec's works. Not only in the traditional paintings but also in various media works, Toulouse_Lautrec had only been interested in human beings. If we consider his constant concerns for the subject of human, its plasticity, and the contextual situation, we can encounter the humanist Toulouse-Lautrec. Lautrec loved to work in popular medium that could reach more large number of viewers, such as poster, illustration, and prints, to increase the interests of humanism. He played against the rigid art scene of paintings by being active in many applied art areas, and also by dealing with inappropriate subject matter. Lautrec would continually research the beauty of human beings and express them in his most provocative paintings to point out the irony of the hypocritical society and to remind people of human conditions. Toulouse-Lautrec's intentions were deeply related to the local quality of Montmartre, which became a heart of culture in the late nineteenth century. After the industrialization and urbanization, middle class people of Montmartre created marginal Bohemian culture, which was totally different from that of the main-stream Bourgeois Paris, and even became the core of Anarchists who dreamed of a completely different Utopia. Based on this spiritually liberal atmosphere, Avant=Garde art was able to experiment itself. Lautrec who lived and worked at Montmartre was familiar with all these localilities, and chose to picture a new world, which was free from austere tradition and old manners, and in which the humanism was well respected. Though Lautrec was severely reproached by conservative critics, he did not strive to revenge the society that denied his existence. He pointed out the ultimate contradiction of the society instead, where many people were suffering like him, and suggested a new positive society model. Expecially, under a major premise that everything should be re-established for the sake of human beings, Toulouse-Lautrec confronted the decrease of humanism by manifesting his thoughts of the truly humane in his works where he depicted various personalities ranging from the most acclaimed stars to the most despised prostitutes. This thesis aspires most of all to re-evaluate the works of Toulouse-Lautrec. By reading his works a little bit differently, we will be able to appreciate many legendary artists' works more freely and more arbitrarily. Thus, by analyzing the humanitarian principles of Toulouse-Lautrec's artworks which challenged the traditional art and pioneered a modern plasticity at the same time, this theses could ultimately picture another good example of socially responsible art.
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