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만2세아의 성과 기질, 대상에 따른 비언어적 의사소통 분석

Title
만2세아의 성과 기질, 대상에 따른 비언어적 의사소통 분석
Other Titles
Analysis nonverbal communication 2-year-old infants' according to sex and temperament, teacher and peer
Authors
유희정
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이기숙
Abstract
The purpose of this study is to provide fundamental material to enhance their communication, identifying nonverbal communication of 2-year-old infants general tendency and analyzing difference according to gender or temperament, teacher and peer. Research questions addressed in this study are as follows: 1. What is the general tendency of 2-year-old infants' nonverbal communication? 2. Are there any differences in their nonverbal communication depending on gender and temperament? 3. Are there differences in their nonverbal communication according to teacher and peer? 4. Does nonverbal communication toward teacher and peer make a difference depending on infant variable (gender and temperament)? The subjects are 40 infants aged 2 from 3 different kindergartens in Seoul and Kyungi-do. Observation is used to look over infants' nonverbal communication. Observation took place for 10 minutes each infant by videotaping from the time the infants came to the kindergartens, which it took 3 hours to get it done. Also, information about infants' temperament was gathered from mothers via questionnaires. The collected data were analyzed by frequency, percentage, mean and standard deviation, T-test, One-way ANOVA, Scheff's multiple range test and Two-way ANOVA. The results are as follows. First of all, in regard of tendency of nonverbal communication of 2-year-old depending on infants' gender, temperament and subject, positive nonverbal communication stands out and negative and dependent ones come next in order. The infants display positive nonverbal communication toward the peer such as imitating and approaching. Second, as a result of looking into nonverbal communication according to gender and temperament, it reveals that positive nonverbal communication appears nothing different in both genders. Negative and dependent aspects, however, show difference depending on gender. Negative nonverbal communication appears more to boys and dependent to girls. In terms of temperament, it gives slight difference through the positive, negative and dependent nonverbal communication. Good-tempered infants tend to show positive aspect of nonverbal communication sharing their toys with the peer and imitating them. Dependent aspect is outstanding for good-tempered infants under the conflict circumstances. The infants ask for help to teachers to deal with the situation. On the other hand, picky infants show negative nonverbal communication such as physical offense. Third, the 2-year-olds show positive and dependent nonverbal communication more toward teachers and negative aspect to the peer regarding to how to communicate with others. Fourth, as a resort of examining nonverbal communication to subjects depending on infants' gender and temperament. It results that girls and the good-tempered tend to use positive nonverbal communication to teachers. Both boys and good-tempered infants reveal positive nonverbal communication to the peer group. Negative nonverbal communication toward teachers is shown from boys and picky infants. Boys, girls and picky infants appear negative nonverbal communication to the peer. It was found that girls show dependent nonverbal communication to both teachers and the peer. On the contrary, it shows no difference to the peer depending on temperament.;본 연구의 목적은 만2세아의 비언어적 의사소통에 대한 일반적인 경향과 성과 기질, 대상에 따른 차이점을 분석해 봄으로써 영아의 비언어적 의사소통을 구체적으로 파악하여 영아의 원활한 의사소통을 증진시키기 위한 기초적인 자료를 제공하는데 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 만2세아의 비언어적 의사소통의 일반적인 경향은 어떠한가? 2. 영아변인(성, 기질)에 따른 비언어적 의사소통은 차이가 있는가? 3. 대상(교사, 또래)에게 보이는 비언어적 의사소통은 차이가 있는가? 4. 대상(교사, 또래)에게 보이는 비언어적 의사소통은 영아의 변인(성, 기질) 에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 서울시 및 경기지역에 소재한 어린이집 3곳에 재원중인 만2세아 40명을 대상으로 실시하였다. 영아의 비언어적 의사소통은 관찰로 이루어졌다. 관찰은 영아가 등원하는 시간부터 시작하여 하루에 평균 3시간 정도 진행되었고 한 영아당 10분씩 캠코더로 촬영하였다. 촬영 후 캠코더를 보면서 전사한 후 영아의 비언어적 의사소통을 관찰기록표에 작성하였다. 영아의 기질은 어머니용 질문지를 통해 수집되었다. 수집된 자료는 각 연구문제에 따라 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, t 검증, 일원분산분석, Scheffe 사후 검증, 독립t 검증, 이원분삭분석으로 산출되었다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 성과 기질, 대상에 따른 만2세아의 비언어적 의사소통에 대한 일반적인 경향은 긍정적인 비언어적 의사소통이 가장 많이 나타났고 그 다 음은 부정적인 비언어적 의사소통, 그 다음은 의존적인 비언어적 의사소통 순으로 나타났다. 그 중 또래에게 보이는 긍정적인 비언어적 의사소통은 다른 변인의 하위항목과 다소 차이가 나타났는데 제안수용하기 보다는 모방하기, 접근시도하기의 행동을 많이 보였다. 둘째, 만2세아의 비언어적 의사소통이 성과 기질에 따라 차이가 있는지 알아본 결과, 긍정적인 비언어적 의사소통에는 성에 따른 차이가 나타나지 않았지만 부정적, 의존적인 비언어적 의사소통은 성에 따른 차이가 나타났다. 부정적인 비언어적 의사소통은 남아에게서, 의존적인 의사소통은 여아에게서 많이 나타났다. 다음으로 기질에 따라 비언어적 의사소통의 차이를 알아본 결과 긍정적, 부정적, 의존적인 비언어적 의사소통 전반에 걸쳐 유의한 차이를 보였다. 순한 기질의 영아는 또래와 장난감을 나누어 쓰고 또래의 행동을 모방하면서 함께 놀기를 원하는 긍정적인 비언어적 의사소통과 갈등 상황 시 교사의 도움을 요청하여 해결하고 하는 성향으로 의존적인 비언어적 의사소통을 많이 보였으며 까다로운 기질의 영아는 신체 공격하기의 부정적인 비언어적 의사소통을 많이 하는 것으로 나타났다. 셋째, 대상에 따라 비언어적 의사소통의 차이를 알아본 결과, 긍정적인 비언어적 의사소통과 의존적인 비언어적 의사소통은 또래에게 보다 교사에게 더 많이 나타났고 부정적인 비언어적 의사소통은 교사에게 보다 또래에게 더 많이 나타났다. 넷째, 영아의 성과 기질에 따라 대상에게 보이는 비언어적 의사소통이 차이를 알아본 결과, 교사에게 보이는 긍정적인 비언어적 의사소통은 여아와 순한 기질의 영아에게서 많이 나타났으며 또래에게 보이는 긍정적인 비언어적 의사소통은 남아와 순한 기질의 영아에게서 많이 나타났다. 교사에게 보이는 부정적인 비언어적 의사소통은 남아와 까다로운 기질의 영아에게서 많이 나타났으며 또래에게 보이는 부정적인 비언어적 의사소통은 하위항목별로다소 차이가 나지만 남,여아 모두에게서 나타났으며 기질은 까다로운 기질에서 많이 나타났다. 다음으로 의존적인 비언어적 의사소통은 교사나 또래에게 남아보다 여아가 더 많이 보였으며 기질로 보면 교사에게는 순한 기질 영아가 많이 보였다. 반면 또래에게는 기질에 따른 차이가 나타나지 않았다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
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