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예수의 아포리즘(警句)과 하나님 나라에 관한 연구

Title
예수의 아포리즘(警句)과 하나님 나라에 관한 연구
Authors
조윤정
Issue Date
2000
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 예수와 그의 가르침에 대한 신앙은 일반적으로 신약성서를 기초로 하고 있다. 그러나 신약성서에 비춰지는 예수는 1세기의 역사적 예수라기보다는 ‘재구성된 예수’이다. 그것은 예수에 대한 재구성된 틀이 신약성서의 근간을 이루고 있기 때문이다. 그리하여 예수와 그의 가르침은 줄곧 신약성서의 재구성된 이해의 범주 안에서 해석되어져 왔다. 이는 2000년 동안 기독교가 신앙하는 재구성된 예수가 역사적 예수와 많은 차이를 이룬다면 기독교의 정체성은 어디에 두어야 할까? 적어도 그동안 등안시했던 역사적 예수의 모습을 되찾아야 하는 것이 아닐까? 본 논문은 이러한 문제의식으로부터 출발하였다. 재구성된 틀로부터 독립되어 역사적 예수를 연구하기 위한 방도는 예수의 육성이 담긴 초기의 자료에서 근거를 찾는 것이었다. 그러한 자료로는 비유와 함께 아포리즘(Aphorism)이 있다. 비유와 아포리즘은 진정성이 있는 말씀으로서 역사적 예수에게까지 소급될 수 있는 자료이다. 이 중 비유 연구에 비해 그리 활발한 작업이 이루어 지지않은 아포리즘에 주목하였다. 예수의 아포리즘을 연구하는데 있어서 주안점을 둔 것은 하나님 나라였다. 그것은 비유가 하나님 나라에 관한 말씀이라는 학자들의 합의와 관련되었다. 아포리즘이 비유와 함께 초기 예수 전승으로서 진정성이 있는 말씀이라면 비유에 나타나는 현상이 아포리즘에도 동일하데 나타날 것이기 때문이었다. 이에 예수의 하나님 나라가 무엇인지 아포리즘을 통해 살펴보았다. 또한 아포리즘에 반영된 예수의 신화적 사유와 삶의 자리를 분석하여 역사적 예수의 모습을 밝히고자 하였다. 본 논문의 목적은 이러한 점들을 살펴봄으로서 재구성된 예수에 의해 상실되었던 역사적 예수의 모습을 되찾는 것이었다. 제 1장에서는 본 논문의 목적 및 범위 그리고 방법 및 정차를 설명하였다. 제 2장에서는 크로산(John Dominic Crossan)의 아포리즘 연구를 그의 책 In Fragments, The Aphorisms of Jesus를 중심으로 소개하였고, 예수의 아포리즘에 대한 문학적 특징을 밝히기 위해 크로산의 연구를 적용하였다. 그리고 제 3장과 제 4장에서는 예수의 아포리즘을 통해 알 수 있는 하나님의 나라를 살펴보았다. 이 작업은 아포리즘에 나타난 ‘가치’와 ‘이데올로기’의 두 측면을 중심으로 이루어 졌다. 제 5장에서는 예수의 신화적 사유와 삶의 자리를 분석하여 역사적 예수에 대한 이해를 구축하고자 하였다. 제 6장에서는 앞에서 살핀 결과들을 제시하여 아포리즘에 나타난 예수의 하나님 나라와 역사적 여수를 기독교의 신앙과 연관시켜 조망하였다.;This thesis is pursues the picture of historical Jesus with Jesus' aphorisms. The aphorisms of Jesus are good sources which show the picture of historical Jesus in the first century. The last twenty years' enterprise on the historical Jesus has been marked by intensive studies of the parables and aphorisms of Jesus and the growing consensus that there were a bedrock of the Jesus tradition. Especially the Jesus seminar in the North America has confirmed that parables and aphorisms are representative authentic sayings. This thesis focuses on the materials of Jesus' aphorisms. Their function is an oral forms of speech. In form, they are short, arresting in their succinctness of expressions like exaggeration, hyperbole and paradox. In content, they are subversive teaching which is unequal to the proverb. In short, the literary characteristic of the aphorisms is provocative. Such characteristic relates to aphoristic core. The provocative teaching of the aphorism involves us not only in a treatment of the themes of the aphorisms but also in the picture of the historial Jesus. Thus the aim of this study is to investigate two observations. On the one hand, it is to investigate the kingdom of God through the teaching of the Jesus' aphorisms. The kingdom of God whom Jesus did proclaim shows a radically different structure of thoughts from the Jewish social-world. That can be correlated with the problem of the value and ideology. Jesus' aphorisms would reverse conventional wisdom, The kingdom of God in the Jesus' aphorisms is new vision which is counterculture and contrast-society. This means that in the aphorisms of Jesus Jewish social-world, in which ideology of holiness is dominated, take the opposite point of the kingdom of God. Especially Jesus exchanges holy for mercy(compassion). So Jesus proposed that God be not holy but mercy. Here the mercy means "wombishness" which is the metaphor for the nurturing and protecting love, which is very different the holy related to possessing and controling image. Thus the kingdom of God that Jesus said is the merciful world, which is the mercy of God and imitatio dei for mercy. Moreover, the image of kingdom of God is unconcerned about the apocalyptic eschatology. It means that Jesus' kingdom of God is not the framework of imminent eschatology and a future act of God. Put most simply, within the framework of the Jesus' aphorisms the kingdom of the God is not only the restored society but also the present act of person. On the other hand, it is to investigate the historical Jesus through the Jesus' theological thought and Sitz im Leben. The materials of speech and the agenda of theology in Jesus' aphorisms are the nature and human experiences. With the typical materials of wisdom literature Jesus spoke the kingdom of God. Jesus' theology is 'theology of experience', 'story-theology,' and 'theology of nature'. His discourse for the kingdom of God is not among the apocalyptic eschatology, but among the wisdom theology. Also Jesus' Sitz im Leben that could have led to the wisdom is a wandering experience. Such characteristic for this discourse shows that the aphorisms of Jesus are sayings in which Jesus appears as a teacher of kingdom, and which he speak with the wisdom from getting by wandering experience.
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