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L. V. Beethoven Piano Sonata Op.101, No.28 에 관한 연구

Title
L. V. Beethoven Piano Sonata Op.101, No.28 에 관한 연구
Other Titles
Piano Sonata Op.101, No.28
Authors
김은정
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
This thesis is a study of piano sonata No.28, Op.101 A Major by L. V. Beethoven of the graduate concerts to achieve master of music degree which the goal is to understand the composer’s intension through the music structure and analysis, and to assist performers through looking the music’s characteristic from various angles. Beethoven composed various music such as piano music, lied, chamber music, concerto, and so on. Beethoven played an active part in early classicalism, and he played an important bridge role between classicalism and romanticism. He composed 32 piano sonatas between 25 years old and 52 years old, that is, from 1795 to 1822. Moreover, the piano sonatas show the development of his style, so they prove the music’s characteristics that connect classicalism with romanticism. His works are generally divided by Wilhem von Lenz, and they are divided into three periods. The early period includes 15 music from Op.2 to Op.28, and the middle period consists of 12 music from Op.31 to Op.90. Also, he composed the late 5 music from Op.101 to Op.111 in the late period. His early works follow various tradition and heritage of music and show new style through daring attempts. In addition, he developed his personality based on the logicality of structure and polished beauty of form as he attained maturity internally and externally in the middle period. Finally, he did not concentrate on only features of classical period, and he used various styles such as fuga, recitative, canon, and counterpoint at the same time. His late works made original sonata’s notions broad, and he lead out the elements of romanticism. Thus, he had an effect on the next generation. Beethoven’s piano sonata Op.101 that includes his late period composed in 1816 and consists of three movements. Also, the features of his late sonatas are reflected in the sonata Op.101. The first movement is sonata-allegro form and has lyric melody, and it is the shortest one of first movements of Beethoven’s piano sonatas. The second movement consists of Marcia-Trio-Marcia, and it was composed by contrapuntal imitation. The third movement has slow introduction, sonata-allegro form and fuga in development. The elements of subject are circled in whole movements, and Beethoven used sonata-allegro form at will.;본 논문은 필자의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주회 곡목 중의 하나인 베토벤 (Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 「Piano Sonata No.28, Op.101 A Major」에 대한 연구로 작품 구조와 분석을 통하여 작곡가의 의도를 이해하고, 작품의 특징을 살펴봄으로서 연주함에 있어 도움을 주는 것에 목적을 두고 있다. 베토벤은 피아노곡을 비롯하여 가곡, 실내악, 협주곡 등 다양한 영역에 걸쳐 많은 작품들을 남겼다. 베토벤은 초기 고전주의의 바탕위에 작품 활동을 하였으며 그의 후기에는 낭만주의의 흐름을 이끌어낸 작곡가로 고전과 낭만의 교량적인 역할을 하였다. 그는 나이 25세인 1795년부터 52세인 1822년까지 그의 생애 전반에 걸쳐 피아노 소나타 32곡을 작곡 하였는데, 32곡의 피아노 소나타는 그의 작품 양식 발전을 그대로 드러내 보여 고전주의 양식에서 낭만주의 양식으로 전환하는 음악적 특성들을 잘 드러내주고 있다. 그의 작품은 빌헬름 폰 렌츠(Wilhelm von Lenz, 1809-1883)에 의해 나누는 것이 일반적이며, 3개의 시기로 나뉜다. 초기는 Op.2부터 Op.28까지의 15곡, 중기는 Op.31부터 Op.90까지의 12곡, 후기는 Op.101부터 Op.111까지 5곡으로 이루어져있다. 그의 초기 작품은 다양한 음악적 전통과 유산을 따르며 대담한 시도들을 통해 새로운 스타일을 만들어 가는 모습을 보여주며, 중기 작품에서는 내면적 및 외면적 성숙함에 따라 구조적 논리성과 세련된 형식미를 바탕으로 작곡자의 개성표출을 확대시켰다. 후기 작품에서는 형식을 중시하던 고전주의의 틀에서 벗어나 푸가 및 레치타티보, 캐논적 모방, 대위법적인 성부 진행 등의 양식을 사용하였다. 그의 후기 작품들은 종래의 소나타 개념을 확대시켰고, 개인의 정서와 감정을 중요시한 낭만적 요소를 이끌어 내어 다음 세대의 작곡가들에게 영향을 주었다는 의의를 지닌다. 후기 피아노 소나타에 속하는 Op.101 은 1816년에 작곡된 곡으로 3악장으로 이루어져 있으며 후기 소나타의 특징이 반영된 곡이다. 제 1악장은 소나타 형식으로 서정적인 분위기의 선율을 지닌 곡으로 베토벤이 작곡한 제 1악장 중에서 가장 짧은 악장이다. 제 2악장은 복합 3부분 형식으로 Marcia - Trio - Marcia 로 구성되어 있으며, 대위법적 모방기법이 사용되는 것이 특징이다. 제 3악장은 느린 서주부와 소나타 형식으로 발전부에 푸가(Fugue)가 등장하는 것이 특징이다. 각 악장 간의 주제 요소들이 전악장에 걸쳐 순환하고 있으며 소나타 형식을 자유롭게 사용하고 있는등 베토벤의 후기 소나타에서 볼 수 있는 특징이라고 할 수 있다.
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