View : 853 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor신지화-
dc.contributor.author강한영-
dc.creator강한영-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:46Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:46Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051283-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184497-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051283-
dc.description.abstract본 연구는 미국 음악계의 자존심이라 할 수 있는 레너드 번스타인(Leonard Bernstein)의 코믹 오페레타 <캔디드>(Candide)의 주요 아리아들을 중심으로 살펴 본 번스타인의 작곡 기법에 관한 연구이다. 번스타인은 미국에서 출생하여 지휘자, 작곡가, 방송인 등 여러 분야에서 널리 활동하며 미국 및 세계 음악계를 빛낸 거목이다. 그는 미국 태생의 음악가로 미국만의 고유한 사운드를 20세기 작곡 기법과 함께 실험적이라기보다는 대중적인 방법으로 잘 융합하여 미국 음악 시장을 점유했으며 더 나아가 미국적인 사운드를 세계에 널리 전하였다. 특히 그는 클래식 음악을 대중들에게 쉽게 전달해 주는 다리 역할을 한 작곡가로 높이 평가되고 있다. 그의 코믹 오페레타 <캔디드>는 프랑스의 계몽주의 철학자 볼테르(Voltaire: 1694-1778)의 소설 <캉디드 또는 낙천주의자>(Candide ou l'Optimism, 1759)를 1956년 릴리안 헬만 (Lillian Hellman)과 공동 작업한 작품으로 헬만의 대본의 내용이 너무 딱딱하고 지루하여 처음에는 크게 성공하지 못했지만 몇 번의 수정과 개작으로 오늘날까지 큰 인기를 누리고 있는 작품이다. 본 논문에서는 코믹 오페레타 <캔디드>의 주요 아리아들을 분석하기에 앞서 번스타인이 활동한 20세기 미국 음악계의 배경과 번스타인의 생애와 그의 주요 작품들을 살펴보았다. 또한 <캔디드>의 배경 및 줄거리, 원작인 볼테르의 <캉디드>에 대한 의의와 <캔디드>의 전반적인 구성에 대하여 언급하였으며 주요 아리아 분석으로는 <캔디드>의 서곡과 듀엣곡인 <행복한 우리>(Oh Happy We)와 여주인공의 아리아 <화려하고 즐겁게>(Glitter and Be Gay)와 합창곡인 <오늘이로구나>(What a day), 이상 장르가 다른 네 곡들을 가사, 조성, 박자, 리듬 분석 등을 통하여 번스타인이 주로 사용했던 기법을 연구해 봄으로 어떻게 극을 표현하고 있는지를 연구해 보았다. 서곡을 제외한 세 아리아에서 가사의 각운(rhyme)이 규칙적으로 사용되고 있음을 알 수 있었고 이것은 리듬감과 통일성을 부여한다. 또한 20세기 음악답게 빈번한 전조들이 보이지만, 곡의 처음 시작 부분과 종지 부분을 보았을 때 조성감이 분명함을 알 수 있었다. 그리고 박자도 많은 변화를 보였는데 그것은 가사의 뉘앙스나 극의 내용과 밀접하게 연관되어 있었다. 리듬은 약박에 강세를 주거나 붓점이 많은 재즈(jazz)리듬이 지배적이었다. 이것은 미국적인 소재를 많이 사용한 것임을 알 수 있었다. 또한 캔디드가 여러 나라를 방랑하는 줄거리에 맞게 이국적인 리듬과 음계를 사용하여 극적이고 사실적인 분위기를 연출함으로 대중들에게 강한 인상을 줄 수 있었다. 그리고 곡들의 전반에 걸쳐 캐논(canon)기법이나 모티브가 계속 반복되는 반복 기법이 주로 사용되었는데 이것 또한 청중들이 주요 선율을 기억하는 것에 큰 도움을 주었다.;The following thesis is a study of the composing techniques of Leonard Bernstein through the analysis of the arias in his comic operetta, Candide. Bernstein is one of the most recognized names in music in the United States of America. As a conductor, composer and broadcaster, Bernstein's contributions have had a profound impact on music across the world. As a musician born in the United States, he has merged the indigenous sound of America together with 20th century composition techniques and delivered his work to the public, rather than adopting an experimental method, thus captivating the American music industry. Bernstein is held in high regard as a composer who laid a bridge over which the general public could cross to embrace classical music. His comic operetta Candide was based on the novel, <Candide ou l'Optimism, 1759> written by the french ideologist Voltaire, and was produced together with Lillian Hellman in 1959. The script written by Hellman was initially considered stiff and boring, but after several revisions, their work attained the immense popularity that it enjoys to this day. This thesis begins by first understanding other great works which were produced during Bernstein's time, and then looks into the story of his life and the musical characteristics of his works. This is followed by the setting, plot, significance and composition of Bernstein's Candide. The analyses of the arias which follow aim to understand the techniques that Bernstein used by analyzing the lyrics, composition, tempo and rhythm of the overture of Candide, the duet <Oh Happy We>, the soprano aria <Glitter and Be Gay>, and the chorus <What a Day>. This thesis researched the techniques used by Bernstein by analyzing four songs that were each from different genres, and reveals the musical characteristics and expressions that he used to strike a chord in the hearts of his audience. The lyrics in the arias, with the exception of the overture, consistently rhyme, adding rhythm and unity. As befitting a work of 20th century music, frequent transitions are present, and the imprint of tonal music is quite evident in the opening and closing of most of the songs. In addition, the rhythm showed many variations, and were closely linked to the nuances of the lyrics and the content. Accents and syncopations similar to those found in jazz dominated the scene. Also, to accommodate the story of Candide which takes place across many countries, diverse rhythms and scales were used to make the performance more realistic and dramatic. This made it possible to leave a strong impression on the audience. Repetitive techniques such as the canon were used across all of the songs, and enabled the audience to remember the main lines.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 II. 본론 = 3 1. 이론적 배경 = 3 A. 20세기 미국 음악의 배경 = 3 B. 미국 오페라 = 5 C. 레너드 번스타인의 생애 = 7 D. 레너드 번스타인의 주요 작품들 = 12 E. 코믹 오페레타 <캔디드>의 배경 및 줄거리 = 18 2. 코믹 오페레타 <캔디드>의 주요 아리아 음악 분석 = 25 A. Overture(서곡) = 25 B. Oh, Happy We(행복한 우리) = 31 C. Glitter and Be Gay(화려하고 즐겁게) = 40 D. Auto da Fe'(What a Day) (오늘이로구나) = 52 III. 결론 = 64 참고문헌 = 66 Abstract = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent26184136 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleLeonard Bernstein의 <Candide>에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle주요 아리아 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Leonard Bernstein's Comic Operetta <Candide>-
dc.creator.othernameKang, Han-Young-
dc.format.pageⅲ, 70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE