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시간과 움직임의 인터랙티브 미디어 아트 연구

Title
시간과 움직임의 인터랙티브 미디어 아트 연구
Other Titles
Study of Interactive Media Art in the meaning of Time and Movement
Authors
염소진
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
Lately, some artists and designers who want to study “Interactive Media Art” integrate into Physical Computing related into some computer programs. The person in question is also one of those. This paper objectifies a piece of art “Dancing Man”. The body of this paper depicts the process and outcome of my own production. The background of the production and the aim are explained on the introduction which is on chapter 1 also, presents methods and objects of composition in this thesis. On chapter 2, the body describes firstly a motivation and a true meaning of the production. Secondly, the main contents and theoretical consideration are achieved. Thirdly, the form in process of production and its strength and weakness are analyzed. The body chapter 3, on “Dancing Man”, through the meaning and analysis of the outcome, existing similar arts are attempted to analyze the strength and weakness. On chapter 4, readjustment and limitation are abstracted also it seeks for more possibility. This piece of art is Interactive Art which is controlled by audiences in the center of the screening. The layer in the original time of screening and the time of controlled by audiences attempt to show. Interactive media art is a work that demands a lot of trial and error until having an outcome. Therefore, the person myself presents the progressive process on the basis of manufacturing the art. Also, on the centre of the concept of time, this paper seeks for how this art is compared to other works has the point of difference and recognizes what factors this art composes are applied into other existing arts. To sum up, this work is as an interactive media art which goes through by processes of the screening and Physical Computing furthermore, lets audiences manipulate the new experience by this opportunity. This paper again describes the trial and error and the limitation through the art of production also searches for the possibility which way this work moves on to the future.;요즘은 인터랙티브 미디어 아트를 연구하고자 하는 예술가와 디자이너들이 컴퓨터 프로그램과 그에 관련된 피지컬 컴퓨팅(Physical Computing)을 그들의 작업에 접목시킨다. 본 연구자 또한 그들 중 하나이다. 본 논문은 연구자가 제작한 작품 ‘Dancing Man’을 대상으로 한다. 이 작품은 영상과 관객 사이에 그것을 조작하는 관객의 인터랙션(Interaction)를 유도하기 위해 만든 제작물이다. 본문에서는 본인이 제작한 작품에 대한 과정과 결과를 서술한다. 1장 서론은 작품 제작의 배경과 이 작품이 갖고 있는 목적에 대해 말하고 논문 구성의 방법과 대상에 대해 제시한다. 본문의 2장 작품 연구에서는 첫째, 작품을 제작하게 된 동기와 의의에 대해 설명한다. 둘째, 작품의 중심 내용과 그에 따른 이론적인 고찰이 이루어진다. 세 번째, 작품 제작 프로세스에 의한 형식과 그에 따른 장단점을 분석한다. 본문의 3장 ‘Dancing Man’에서는 작품의 결과에 따른 의미와 분석을 통해 기존의 유사한 작품과 비교한다. 마지막으로 4장에서는 작품에 대한 정리와 한계점을 찾아보고 가능성을 모색해본다. 이 작품은 관객에 의해 조작되는 인터랙티브 아트이다. 본 연구는 영상의 본래 시간과 관객이 조절하는 시간의 레이어(layer)들을 보여주고자 하는 의도로 작품을 제작하였다. 인터랙티브 미디어 아트는 결과를 갖기까지의 시행착오가 많은 작업이다. 그래서 작품을 제작하는 과정과 실험을 토대로 한 작품의 단계 프로세스를 보여주고자 한다. 또한 시간 개념을 중심으로 본인의 작품이 다른 작가들의 작품과 어떤 차이점이 있는지 비교하여 설명하고 작품을 형성해주는 요소가 기존에는 어떻게 활용되었는지 살펴본다. 결론적으로 ‘Dancing Man’은 영상과 피지컬 컴퓨팅의 과정을 거친 하나의 인터랙티브 미디어 아트 작품으로써 관객에게 조작과 통제의 기회를 통해 새로운 시간을 경험하게 해준다. 본 연구자의 논문은 작품 제작의 과정에서 얻은 시행착오를 통한 밑거름을 바탕으로 이 작품이 앞으로 어떤 방향으로 나아갈 수 있을지 가능성을 타진해본다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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