View : 19 Download: 0

모바일 폰 디자인 요소에 대한 사용자 가치 연구

Title
모바일 폰 디자인 요소에 대한 사용자 가치 연구
Other Titles
A Study on Reaserch of User Values for Mobile Phone UI Factors
Authors
오자영
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
오늘날 모바일 폰 기술의 발달에 따라 이에 대한 사용자들의 가치가 더욱 고급화 되면서 제품 개발에 있어 다양한 차별화 전략이 요구되고 있다. 하지만 현재의 모바일 폰 기술의 발전으로 자유로운 디자인 구현이 가능해진 반면 모바일 폰 업계의 디자인들은 천편일률적이어서 디자이너 및 제조업 입장에서도 이에 대한 돌파구가 필요하다고 본다. 따라서 제품 개발 시 디자이너들은 소비자층의 모바일 폰 UI의 요소별 디자인에 대한 가치가 각각 어떻게 다른지 이에 대해 연구해 볼 필요성이 있다. 이를 위해 본 연구의 중점은 기존의 모바일 폰의 UI 요소의 구성에 대한 연구사례의 고찰을 통해 영역별 UI 요소를 도출하였다. 또한 사용자 가치 조사를 위해 제품에 대한 사용자 가치를 기존의 연구사례 분석을 통해 사용자 기반 모형을 바탕으로 새로이 정의하였다. 이를 토대로 각 UI 요소별 사용자 가치를 연령대 별 설문조사를 통해 가치가 각각 어떻게 다른지 알아보고 결과적으로 사용자 만족을 위한 디자인 방향을 제시할 수 있도록 토대를 마련하였다.;Mobile phone is now considering as an important digital life media which combine technology and media by possessing personality and mobility in the present age. Then customer's value to mobile phone requires advanced quaility and stratagem in diversification and distinction. Therefore customer's satisfaction is asked to analysis of customer's value in mobile phone factor and bringing up dirention to mobile phone design. This paper defines design factors of mobile phone and customer's value to mobile phone. To these end, relevant theories were reviewed and thereupon, users' value for facors of mobile phone were surveyed by each ages, and thereby, defferent numerical values were driven. The results of this study can be summarized as follows; The first chapter describes purpose, significance, scope and methods of study; The second chapter reviews, based on theories, history of mobile phone and characteristics of mobile phone; The third chapter deduce factors of mobile phone suggested in the forms of both software UI and hardware UI, reviews factors of mobile phone through a case study; The fourth chapter deduce user's value of mobile phone suggested in the forms of user's value based model in mobile phone by discussing the results of analyzing surveying user's needs and user's experience to the product requisites; The fifth chapter draws the method of the survey and presents results of the survey; The sixth chapter concludes the study with some directions for future studies;
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE