View : 48 Download: 0

P. Boulez의 관현악적 모음곡 Pli selon pli 연구

Title
P. Boulez의 관현악적 모음곡 Pli selon pli 연구
Other Titles
A study on P. Boulez's pli selon pli : Focused on Improvisation sur mallarme' second, third movements
Authors
김지현
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
제 2차 세계대전 이후의 서양음악사는 전통적 음악어법에 대한 전면적 거부로 새로운 변화를 시도하였으며, 이에 대한 표현으로 총렬음악의 출현을 볼 수 있다. 쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874-1951) 의 12음 기법에서 유래하여 그의 제자였던 베베른(Anton von Webern, 1883-1945)을 거쳐 발전된 총렬음악은 구조적인 작품구성 양식으로서 여러 작곡가들에 의해 계승, 발전되었는데 대표적인 작곡가로 프랑스의 불레즈(Pierre Boulez, 1925- )를 꼽을 수 있다. 총렬음악의 또 다른 출발점인 자신의 스승, 메시앙(Oliver Messiaen, 1908-1992)의 영향을 받아 1950년대 총렬음악의 대표적인 작곡가이자 음악평론가 그리고 지휘자로서 제2차 세계 대전 이후의 음악적 경향을 이끈 불레즈는 20세기 후반 음악사에 있어 매우 중요한 인물이다. 그는 우연성음악과 전자음악에 이르기까지 다양한 음악을 추구하면서 많은 작품을 남기었는데, 이러한 작품 가운데 미술이나 문학 등 타 예술 분야와의 교류에서 받은 영감으로 창작된 것들이 많다. 특히 불레즈에게 깊은 영향을 준 대표적 문학가로서 상징주의 시인 말라르메(Stephane Mallarme, 1842-1898)를 들 수 있는데, 19세기 프랑스의 대표적인 시인인 말라르메는 여러 작곡가들에게 창작의 영감을 불어넣었다. 본 연구에서는 말라르메의 시를 배경으로 작곡된 불레즈의 관현악적 모음곡 pli selon pli의 작품기원과 구성 그리고 불레즈의 작품에서 나타나는 문학적 측면을 여러 문헌을 통하여 연구하고, 제 2, 3악장의 분석을 통하여 그의 음악적 특징들이 구체적으로 표현된 양상을 살펴보았다. 불레즈가 곡에서 시를 어떠한 방식으로 사용하였는지를 성악부를 중심으로 구조적 특징을 분석하였다. 그리고 음소재 기법을 알아보기 위한 분석방법으로는 set 이론을 사용하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 모두 5악장으로 이루어진 pli selon pli 는 1957-1962년에 걸쳐 작곡되었으며, 각 곡의 악기편성은 대규모의 관현악편성부터 인성을 포함한 실내악편성에 이르기까지 매우 다양하다. 본 연구의 분석곡인 제 2, 3악장은 인성을 포함한 실내악편성으로 특히 다양한 타악기의 편성과 사용이 두드러진다. 제 2악장에서는 성악부를 중심으로 비브라폰, 하프, 피아노와 4개의 타악기 주자가 나타나는데 시에 따라 나누어진 8개의 부분은 성악과 기악부분이 서로 교대로 나타나며 크게 2개의 부로 나누어진다. 또한 음의 배치에 있어서 장7도와 단9도의 날카로운 음정들과 함께 (0 1 3), (0 1 6)의 set이 사용되었으며 인성부에서 대칭적인 음계, 반음계, 화음을 이루는 구성음을 사용하였으며 시를 사용한 성악부를 중요하게 곡에서 다루었음을 알 수 있다. 또한 시의 여성형과 남성형의 운율에 따라 음을 다르게 배치하는 등, 시의 가사와 음과의 관계를 구조적으로 사용하였다. 제 3악장에서는 제 2악장보다 더 큰 규모의 곡으로 시에 따라 나누어진 4개의 부는 뒷부분으로 갈수록 점차 복잡한 구성을 가지며 다양한 빠르기를 가지는 것이 특징적인데 특히 시에 있어서 음절과 음에 관계에 있어서 시의 가사를 체계적으로 사용하였는지를 연구하고 또한 그가 즐겨 사용하는 장7도와 단9도의 음정들과 이 음정들을 포함하는 set과 반음관계로 이루어진 set을 중심으로 나타나는 것을 분석하였다. 이를 통해 볼 때 시를 음악에 사용한 이 곡에서 불레즈는 매우 체계적으로 음을 사용하였으며 운율과 음절을 통한 음의 배치에 있어서 가사를 매우 중요하게 처리하고 있음을 알 수 있었다.;Western music history after the second world war tried a new change by wholly denying traditional music form, as an expression to this, the emergence of total serialism can be seen. The total serialism which is originated from 12 notes technique of Schoenberg (Arnold Schoenberg, 1874-1951) and has developed through his disciple, Webern(Anton von Webern, 1883-1945) was succeeded and developed by various composers as structural work composing pattern, and its representative composer is Boulez(Pierre Boulez, 1925- ). Boulez who was influenced by his master, Messiaen(Oliver Messiaen, 1908-1992) which is another start point, and leaded musical tendency after the second world war as representative composer, music critic, and conductor of total serialism in 1950's is very important person in 20th century. He left many works pursuing various musics to chance operation and electronic music, and of them, there are many created with inspiration influencing from the exchange with other art fields including art or literature. In particular, as representative literary man, symbolism poet, Mallarme (Stephane Mallarme, 1842-1898) who deeply influence on Boulez, and he who was representative poet of 19th century in France, Mallarme made an inspiration of creation to various composers. This study start from we studied origin and composition of orchestral suite pli selon pli of Boulez which was composed on the poem of Mallarme, literary aspects indicated at the work of Boulez through various literature, and searched the aspects which his musical features were expressed concretely through the analysis of the second and third movements. We also analyzed structural properties centered on text how Boulez used poem in his music. As an analyzing method to verify sound material technique, we used set theory, and its result is as following: Pli Selon pli which is consisted of total five movements was composed during 1957-1962, instrument organization of each music has much variety from large-scale orchestra organization to chamber music organization including soprano. The second and third movements which is analyzing music of this research is chamber music organization including human voice, and in particular, organization and use of various percussions are emphasized. In the second movement, vibraphone, harp, piano, and four percussionists centered on voice are indicated, and eight parts which are divided according to the poem are indicated in turn of vocal and instruments, which are divided as largely two parts. Also, in arrangement of sound, (0 1 3), (0 1 6) of set with sharp octaves of major sevenths and minor ninths are used, in voice part, tones which consist of symmetric scale, chromatic scale, chord are used, and it can be indicated that this music emphasized vocal score using poem importantly. Also, it used the relation between text and sound of poem structurely like arranging sound differently according to rhythm of male type and female type of poem. In the third movement, it is larger scale music than the second movement, four parts which are divided according to poem have the feature having gradually complicated composition to later part and having various tempo, so in particular, to the poem and to the relation between syllable and sound, we studied whether it used text of poem systematically and also analyzed that it showed centering on his favorite major sevenths and minor ninths of octaves, the set including these octaves, and set which is consisted of chromatic relation. So, the study of thesis will find out about in this music using poem to music, Boulez used the sound very systematically and in arrangement of sound through rhythm and syllable, he emphasized test very importantly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE