View : 969 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor계명선-
dc.contributor.author서진주-
dc.creator서진주-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:38Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051306-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184427-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051306-
dc.description.abstract본 논문은 위 연구자의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주 프로그램 중 하나인 루드비히 반 베토벤(Ludwig Van Beethoven, 1770~1827)의 「피아노 소나타 No. 12, Op. 26」에 관한 분석 연구이다. 베토벤의 피아노 소나타의 시기별 특징을 파악하고 중기 피아노 소나타의 첫 작품인 Op. 26 소나타를 각 악장별로 나누어 형식과 주제의 특징, 화성, 리듬, 그리고 선율을 상세하게 분석함으로써 이 작품을 통해 새롭게 시도된 작곡기법을 알아보고자 한다. 베토벤은 고전파 음악의 거장 중의 한 사람으로서 18세기 후반 고전주의에 지대한 영향을 끼쳤을 뿐만 아니라, 19세기 낭만주의를 여는 선구자였다. 그는 형식을 중시하는 고전주의 전통에 매우 독창적인 양식적 변화를 시도함으로써 자신만의 독특하고 강렬한 감정과 개성을 드러내었다. 이것은 새로운 낭만파 음악의 길을 여는 초석이 되었다. 베토벤은 전 생애를 통해 여러 장르의 다양한 작품을 작곡하였는데 그 중 32곡의 피아노 소나타는 그의 작품 9곡의 교향곡과 더불어 가장 중요한 위치에 속하는 것으로 건반악기 문헌의 중요한 위치를 차지한다. 본 논문에서는 피아노 소나타 Op. 26을 보다 깊이 연구하기 위하여 먼저 뱅상 댕디(Vincent d'Indy, 1851~1931)를 통해 베토벤의 피아노 소나타를 시기별로 나누어 특징을 파악하고자 한다. 뱅상 댕디는 베토벤의 작품을 세 시기로 나누었는데 초기는 1800년까지로 모방의 시기, 중기는 1814년까지로 구체화의 시기, 말기는 1822년까지로 반성의 시기라고 분류하고 있다. 초기 피아노 소나타의 특징은 하이든과 모차르트의 영향을 받은 시기이나 단순한 모방이 아닌 베토벤 고유의 개성과 독자성을 나타내어 새로운 것을 창조하려 했고, 중기에는 창작의욕이 가장 왕성했던 시기로 베토벤만의 독특한 스타일과 음악적 표현에 도달한다. 말기에는 기존의 틀에서 벗어나 보다 주관적이고 자유로운 형식으로 낭만시대를 암시하고 있다. 논문에서 분석하고자하는 피아노 소나타 Op. 26은 1800년부터 1801년에 걸쳐 작곡된 곡으로 초기에서 중기로 넘어가는 과도기적 시기에 쓰여진 작품이다. 이 곡은 전통적인 소나타 형식에서 벗어나 모든 악장이 같은 으뜸음으로 구축되고 있는 모음곡과 같은 형태의 소나타라고 할 수 있겠다. 제 1 악장(Andante con Variazioni, 3/8 박자) 은 주제와 5개의 변주로 이루어진 형식으로서 기존의 소나타에서 사용한 제 1 악장의 소나타 알레그로 형식이 아닌 변주곡 악장으로 시작하고 있다. 제 2 악장(Scherzo, 3/4 박자)은 활기찬 전형적인 스케르초이다. 베토벤은 기존의 악장 배열 순서를 무시하고, 1 악장의 변주곡에 이어 빠른 스케르초를 2 악장에 배치했다. 스케르초의 구성은 겹세도막 형식으로서 스케르초- 트리오- 스케르초로 되어있다. 제 3 악장(Marcia funebre sulla morte d'un Eroe, 4/4박자)은 통상적인 느린 악장을 장송행진곡이 대신한다. A-B-A'의 구조로 전체적으로 장중하고 장엄한 느낌이다. 제 4 악장(Allegro, 2/4 박자)은 주제가 3번 제시되는 경쾌한 론도이다. 16분 음표를 주요리듬으로 하는 마지막 악장은 앞의 장송행진곡과 대조되는 밝은 곡이다. 이 곡은 계속되는 16분음표가 대화하듯 끊임없이 이어지는 것이 특징이다. 이처럼 새롭게 시도된 형식과 구조로 작곡되어진 소나타 Op. 26 을 분석함으로써 베토벤 피아노 음악의 이해를 도와 연주자들이 베토벤의 음악을 해석하는데 있어 효과적으로 표현하며 작곡가의 의도에 가까운 방향으로 접근하고자 한다. 그리고 더 나아가 이 작품을 이루는 새로운 음악적 소재에 의해 이후의 작품에 어떠한 영향을 끼치게 되는지를 이해하고자한다.;The purpose of this thesis is to analyze and study Ludwig van Beethoven's Piano Sonata No.12, Op. 26, one of the graduating performance repertoires by this researcher, Jin Ju Seo, in order to complete the master's degree in Music. By understanding the distinguishing features of Beethoven's piano sonatas by period and analyzing the features, harmony, rhythm, and melodies of the form and theme of each movement of Op. 26, the first piano sonata in the Beethoven's middle period, I would like to examine the new composing way used for this masterpiece. Beethoven, one of the most eminent virtuosi, not only played a significant role in the late Classical era of the 18th century, but opened the Romantic period of the 19th century as a pioneer. He strived to apply a very creative style change to the tradition of the Classical period emphasizing a certain fixed form, which led to a point that he was able to express his own intense feelings and characteristics. And this resulted in a foundation for the early Romantic period. Throughout his entire lifetime, he composed a variety of pieces in different genres, of which thirty two piano sonatas as well as nine symphonies locate themselves in a very important position of the keyboard instrument archives. In order to much deeply study the Piano Sonata Op. 26, I would like to utilize Vincent d'Indy's research in categorizing Beethoven's piano sonatas periodically and understand their characteristics. Vincent d'Indy put Beethoven's pieces into the three periods. The beginning period, called the period of imitation, lasts up to 1800, the middle, the period of realization, up to 1814, and the ending, of reflection, up to 1822. The features of the beginning period are that Beethoven was influenced by Haydn and Mozart, and he did not merely imitate their music but expressed his own music style, trying to create something new. In the middle period, a time of an enthusiastic desire for creativity, he actualized his own unique music style. Finally, in his ending period, he freed himself from the conventional tradition, suggesting that the Romantic era with more subjective and free style be introduced shortly. The Piano Sonata Op. 26 was written in 1800 and 1801, a transitional period of the beginning and middle. This piece is a type of sonata that escapes from the traditional sonata style and takes the same first note for every movement, which is like a suite. The first movement takes a theme and five variations. It dose not start with the sonata allegro form normally used for the conventional sonatas, but starts with variation movement. The second movement is a lively scherzo. Beethoven ignored the conventional movement arrangement order and put the variation for the first movement, followed by the fast scherzo for the second movement. The scherzo is described as a compound ternary form, representing scherzo - trio- scherzo style. He replaced a conventional slow movement by the Funeral March for the third movement. It has a form of A-B-A' and is sublime throughout the movement. The fourth movement is a cheerful rondo that shows a theme three times. It is completely different from the previous movement, the Funeral March, in that the last movement takes a sixteenth note as the main rhythm which gives the feeling of brightness. By analyzing the Piano Sonata Op. 26, the first piece of Beethoven's middle period, composed with new form and style, I hope to understand the new musical concept, and how his pieces of the middle period influenced the history of music and his late pieces thereafter. Moreover, I would like to help performers understand Beethoven's music more effectively so that they can play his music the way he intended.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서 론 1 II. 베토벤 피아노 소나타의 시기적 분류와 특징 2 1.초기-모방의 시기 (1795-1800) 4 2.중기-구체화의 시기 (1800-1816) 6 3.말기-반성의 시기 (1806-1822) 10 III. 피아노 소나타 No. 12, Op. 26의 분석 13 1. 제1악장 14 2. 제2악장 24 3. 제3악장 27 4. 제4악장 31 IV. 결 론 40 참고 문헌 42 Abstract 44-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3184919 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleL. v. Beethoven의 「Piano Sonata Op. 26」에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Piano Sonata Op. 26 by Ludwig van Beethoven-
dc.creator.othernameSeo, Jin Ju-
dc.format.pageⅶ, 46 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE