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<춘향전> 영화음악 연구

Title
<춘향전> 영화음악 연구
Other Titles
Research on Film Music : Chunhyanggen
Authors
김희정
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
곽은아
Abstract
본고의 연구목적은 한국영화가 세계화 시장에서 더욱 경쟁력 있는 문화콘텐츠로서의 위치를 갖추기 위해서 영화에 삽입된 음악을 집약적으로 살펴보고, 보완점 및 문제점을 지적해 보는 것이다. 이 연구를 위해 <춘향전>을 소재로 한 영화를 선택하였다. 같은 소재로 제작된 것 중에서 <춘향전> 영화가 가장 제작편수가 많기도 하고, 한국 최초의 사극영화이기도 하고, 한국 최초의 발성영화라는 점에서 한국 영화사에서뿐만 아니라 한국 역사에서도 중요한 작품으로 손꼽히기 때문에 연구 가치가 있다고 생각되었기 때문이다. 본 논문 Ⅱ장에서는 왜 <춘향전> 영화의 제작편수가 많은지에 대해 연구하였다. <춘향전>의 서사구조를 그 밖의 ‘판소리계 소설’인 <심청전>, <별주부전>, <흥부전>, <삼국지연의>와 비교하였고 그 이유를 분석하였다. 아울러 14종에 이르는 <춘향전> 영화에 쓰인 음악을 문헌자료나 신문기사, 유성기 음반자료 등을 토대로 검토하였다. 한국영화 초창기 시대의 음악을 점검하는 것은 연구의 기초가 된다. 그러나 일제강점기 시대와 6·25 전쟁 등 격변의 역사 속에서 우리 민족은 문화 콘텐츠에 대한 보존이라는 개념이 미약했기 때문에 상당한 숫자의 필름 자료들이 분실되거나 유실되었다. 분실·유실된 영화에 쓰인 음악을 알아보기 위해서는 문헌자료나 신문기사, 유성기 음반자료 등을 통하는 연구가 최선의 방법이었다. Ⅲ장에서는 필름이 현존하는 <춘향전> 영화들을 ‘극영화’, ‘애니메이션’, ‘음악영화’로 분류하여 <춘향전> 영화들에 쓰인 음악에 대해 알아보았다. ‘극영화’는 각각의 장면(scene)에 쓰인 음악의 곡명 및 연주된 악기를 밝히고, 음악의 형식·조성·박자·주제 테마 등의 구체적인 요소들을 채보를 통한 악보를 토대로 살펴보았다. 그 후 주요장면에 쓰인 음악적 기능을 분석·비교하고 장단점을 지적하였다. ‘애니메이션’, ‘음악영화’는 음악적 구성을 검토한 후 그 대략적 특징을 파악하였다. 영화에 음악이 쓰일 때 음악은 영상과 일체하여 기능적인 효과를 발휘한다는 점에서 보통의 음악과 차이를 지니므로 이 작업은 영화음악 연구에 필수 과정이다. Ⅳ장에서는 주요장면에 쓰인 음악의 기능을 통하여 음악이 그 총체적 영화에 끼친 영향에 대해 연구하였다. 그것을 음악의 기능, 사용된 악기, 조성 및 박자의 활용 양상을 통해 정리하면서 문제점 및 보완점을 지적했다. 이상에서 연구·검토해본 바에 의하면 영화음악의 제작은 작품의 재창조라고 할 수 있다. 즉, 어떤 음악을 삽입하느냐에 따라 작품이 의도하는 바가 확연히 달라질 수 있다. 무엇보다도 작품에서 의도하려는 바를 파악하는 작업이 1차적으로 이루어져야 하겠다. 영화음악의 기능은 여러 가지가 있고, 이것이 작품에서 드라마적 분위기에 따라 다양한 기능으로서 작용할 때 우수한 작품이 탄생할 수 있다. 이러한 기능은 음악의 장르적 특성이라든가 악기·조성·박자 등에 따라 다양하게 작용하였고, 이것이 전체 작품의 질을 판가름하는 중요한 요소로서 작용을 했다. 21세기, 영화는 문화콘텐츠 산업시대에 중요한 부분을 차지한다. 음악과 영화는 서로 공생하는 관계임이 분명하다. 한국 영화가 세계화 시장에서 더욱 경쟁력 있는 문화콘텐츠 산업으로서 발전하기 위해서 더불어 음악문화의 발전을 위해서 영화음악 연구는 계속되어야 한다.;This research is motivated by a desire to see Korean films find their place as important and competitive cultural contributions to the global market. I will examine intensively the inserted film music on Chunhyanggen, and articulate problems and insufficiencies. I have chosen films based upon Chunhyanggen. Chunhyanggen has the most productions with the same subject matter, and it was the first non-silent costume drama film. I believe that this Chunhyanggen research is important, not only in Korean film history, but also as a part of Korea's cultural history. Chapter II analyzes the reason why Chunhyanggen has the most film productions. I compare the narrative structure of Chunhyanggen to Pansori (traditional Korean narrative song) forms of novels, such as Shimchunggeon, Byeljooboogeon, Heungbugeon, and Samkukjiyeney. I also examine the music from fourteen different Chunhyanggen films, working with literature archives, newspapers, and gramophone records. The core of this study is an examination of music from the early Korean film period. Unfortunately, the Japanese invasion and Korean War, brought violent changes, and many film archives have been lost, stolen or removed. At that time Koreans did not have any strong sense or habits for archival preservation of such cultural media and sources. So it seemed that the best way to recover this 'lost' film music would be to research original literary archives, newspapers, and gramophone recordings. Chapter III explores the music from existing Chunhyanggen films classifying them as drama, musical and animation. In film drama, I have organized the music titles and instruments from each sequence, carefully examining the concrete elements of the music's form, composition, rhythm, and theme, based on the published score. Then, I analyze and compare the music's functional form in major scenes, noting strengths and weaknesses. In animations and musicals, I studied the musical composition to determine general features. When music is used in film, the musical sound and image combine to create an integrated cinematic result, which we can describe as a functional effect. This is what often makes film music so different from other music, and understanding this process is essential for film music studies. Chapter Ⅳ, examines the function of music in the main scenes, and shows how the music influences the meaning and effect of the entire film. While I was doing arrangements I discovered various problems and issues related to practical aspects of the musical function, instruments employed, composition and rhythm. Making film music is a re-creation of the production, or literally a "re-production". Thus, the purpose of any production can be completely transformed, depending on which music is used and how. More than anything else, we must first understand the purpose of a production. There are many functions of film music in production. And when these are applied successfully to support the dramatic atmosphere or dynamics, wonderful work can be created. The result varies according to the particular features of a musical genre, instrumentation, composition, and rhythm. This approach served as an important element for judging the quality of whole work. In the 21st Century, film is a crucial component of cultural contents and mediatized life. Musical sound and film share a symbiotic relationship. Film Music Studies and Research must continue for Korean films and the Korean Film Industry to become more competitive, and influential as cultural contributions and presence in the global market and growth of music culture.
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