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'상처 입은 치유자(The Wounded Healer)'로서의 목회자의 상처와 치료에 관한 연구

Title
'상처 입은 치유자(The Wounded Healer)'로서의 목회자의 상처와 치료에 관한 연구
Other Titles
Research on the Wounds and Healing of Pastors as “The Wounded Healer”
Authors
이명숙
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
손운산
Abstract
교회는 많은 사람들이 모여 다양한 인간관계를 이루어가는 관계 중심적 공동체다. 목회자는 사역의 성격상, 다양한 개성의 교인들과 다양한 직업을 가진 사람들을 접해야하기 때문에 어떻게 보면 평신도보다 상처에 쉽게 노출되어 있다고 할 수 있다. 문제는 상처 입은 목회자들이 자신의 상처를 어디에건 쉽게 내놓을 수 없다는 것이다. 교인들이 요구하는 기대치의 삶을 살아야하는 부담감 때문에도 그렇지만 무엇보다 목회자가 상처 받았을 때 상처받은 그 자체로 신앙과 인격이 부족하다고 폄하하는 사람들의 인식 또한 그렇다. 그래서 목회자들의 상처를 더 곪게 하고 상처의 문제를 심각하게 만든다. 상처가 주는 파괴력은 우리의 에너지를 낭비하게 하고 자신의 생각과 감정과 행동을 자유롭지 못하게 하여 육신과 인격을 파괴하고 또한 영적 능력을 파괴한다. 문제는 여기서 끝나는 것이 아니라, 타인과의 관계도 파괴시키고 나아가 하나님과의 관계에도 악영향을 미친다. 만약 치료하지 않는다면, 목회자 자신의 문제로 끝나지 않고 교회공동체를 불행하게 하는 지경에까지 이르게 할 수도 있다. 본 연구는 목회자들이 목회현장에서의 인간관계로 인해 입은 상처들을 조사, 분석하여 치료방안을 모색하고자 하였다. 특히 목회의 안정과 기반을 어느 정도 갖춘 담임목회자보다는 상처에 더 쉽게 노출되어 있는 부목회자들의 상처내용에 중점을 두었다. 상처내용은 크게 교인들과의 관계와 동료목회자들과의 관계 그리고 담임목회자와의 관계에서 입은 상처들을 조사하였는데, 조사 결과 동역자들과의 관계에서 입은 상처가 가장 많았다. 또 과거의 상처가 현재의 상처에 어떤 영향을 끼치고 있는지 살펴보기 위해 살아오면서 자신에게 영향을 준 상처들도 조사하였는데, 조사 결과 역기능 가정의 환경에서 받은 상처가 가장 많았다. 그리고 상처 입었을 때 대부분의 목회자들이 분노감정을 나타내었는데 용서하는데 있어서 가장 중요한 분노감정 처리에 대한 이론들을 살펴보기도 하였다. 상처대처에 있어서는 기도와 말씀 등 신앙적으로 목회자 스스로 애쓰는 것 외에는 목회상담학적으로 상처치료에 특별히 효과적으로 보이는 방법들이 없었다. 이에 본 연구에서는 목회자의 상처치료를 위해서 신앙공동체가 가지고 있는 치유적 전통과 자원을 고려한 방법인 이야기하기를 통한 치료, 애도과정을 통한 치료 그리고 용서하기를 통한 치료 등 세 가지 치료방법을 제시하여 목회자들의 상처치료에 도움을 주고자 하였다. 본 연구를 통하여 목회자들의 상처문제와 상처치료에 대한 이해와 관심이 증대되기를 바란다.;The Church is a vital body through which many people meet to form and cultivate various relationships. Because pastors, due to the nature of their ministry, often encounter different types of people with diverse backgrounds and vocations, it can be said that a pastor is far more likely to be exposed to inner wounds than the ordinary congregation member. The problem is that it is not easy for a wounded pastor to acknowledge his/her plight anywhere. Not only is this caused by the pressure of having to live up to the congregation's expectations, but more importantly the trouble lies in the tendency of people to judge the measure of a pastor's faith and integrity according to his/her wounded state when such a wound has been received. As a result, the wounds of pastors often fester and worsen, complicating the problem further. The damage caused by wounds is manifold. It forces us to waste our energy, takes away our freedom to feel or act certain ways, destroys the body as well as our integrity, and most of all debilitates our spiritual strength. Furthermore, the problem does not end there; it destroys our relationships with others and ultimately cripples our relationship with God. If not treated properly, the problems caused by internal wounds will not end with the pastor himself/herself but reach so far as to bring disaster upon the entire church community. This study seeks to explore remedial plans for the above-mentioned predicament through the examination and analysis of wounds received by pastors from their relationships with others within the church environment. Specifically, the analysis focuses less on head pastors with established ministries and more on associate pastors who are more susceptible to wounds. Wounds were categorized as follows: wounds from relationship with congregation members, wounds from relationship with fellow associate pastors, and wounds from relationship with the head pastor. Of these, associate pastors were most likely to encounter wounds within co-worker relationships. In addition, the study investigates past wounds in order to gauge their effect on current ones, revealing that the most common past wounds were those received while growing up in a dysfunctional family environment. Upon receiving wounds, a majority of these pastors tended to express feelings of anger, so the study also observes theories on coping with anger as a part of forgiving. As for any known remedies, there were no outstandingly effective approaches to treatment besides personal faith-related efforts made through prayer and the Word. Thus, this study seeks to aid in healing wounded pastors by presenting three main remedial methods that incorporate healing traditions of spiritual communities as well as other resources: treatment through storytelling, treatment through proper grieving, and treatment through focus on forgiveness. All in all, this study hopes to foster greater understanding of and bring amplified attention to the problem of wounded pastors and their process of healing.
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