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『革命軍』에 나타난 鄒容의 革命 認識

Title
『革命軍』에 나타난 鄒容의 革命 認識
Other Titles
Zou Rong’s Revolutionary Ideas Presented in 『The Revolutionary Army』
Authors
김지윤
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전인영
Abstract
본 논문은 『革命軍』에 나타난 鄒容의 혁명 인식을 고찰하는 데 그 목적을 두고 있다. 1900년대 초반은 淸朝 개혁에 대한 논의를 두고 革命派와 變法派가 대립 구도를 형성하며 사회운동을 주도하던 시기였다. 鄒容의 『革命軍』은 변법파에 비하여 사상적 체계가 부족하였던 혁명파가 대중들에게 혁명의 의미와 당위성을 설명할 수 있는 사상적 기초를 제공하였다. 『革命軍』에 나타난 鄒容의 革命 認識을 ‘排滿主義’, ‘社會進化論, 民族主義’ 그리고 ‘西洋 民主主義’로 구분하여 고찰한 결과는 다음과 같다. 첫째, 鄒容의 排滿主義는 『革命軍』 전체를 관통하고 있으며, 그가 인식한 ‘排滿’이란 중국 본토의 주인인 한족이 주인 행세를 하고 있는 이민족 만주를 중국에서 완전히 몰아내고 주인된 자로서의 권리를 회복하는 ‘革命’과 같은 의미였다. 그래서 그는 만주족이 한족에 대해 행한 악행을 고발하고 각종 제도를 비판함으로써 청조의 전복, 즉 혁명의 당위성을 설명하였다. 둘째, 鄒容이 이렇게 한족과 만주족을 엄격하게 구분하고자 한 이유는 그가 당시 지식인들 사이에서 유행한 사회진화론의 영향을 받았기 때문이다. 그는 한족이 민족 간의 생존경쟁에서 도태되고 있는 당시의 현실을 직시하고 만주족을 배척하기 위해서는 한족의 결속이 필요하다고 주장하였는데, 이러한 민족의 단결에 대한 논의는 이후 민족주의와 연관되어 발전하였다. 鄒容의 민족주의는 당시 혁명파 내부의 국학파가 주장한 ‘문화민족주의’에 근거한 것으로 이는 그의 학문적 스승이었던 章炳麟의 영향을 받은 것으로 보인다. 셋째, 그는 청조를 전복하여 한족의 권리를 회복하는 ‘혁명’의 과정을 통해 새로운 공화제 국가를 건설하고자 하였다. 그는 혁명을 통해 공화제 국가를 건설하는 데 성공한 미국과 프랑스의 사례를 들어 중국에서도 이와 같은 공화제 국가를 건설하자고 주장하였다. 그래서 그는 공화제 강령을 통해 앞으로 건설될 중화공화국의 모습을 제시하여 대중들에게 이상사회 건설에 동참할 것을 촉구하였다. 鄒容의 『革命軍』은 출판 이후 급속도로 확산되어 대중들에게 혁명파의 사상을 전파하고 혁명의 당위성을 인식시키는 데 중요한 역할을 수행하였다. 또한 주요 독자층이었던 청년, 학생 계층이 혁명운동에 적극적으로 동참하도록 하는 데 크게 기여하였다. 그러나 이러한 영향력에도 불구하고 『革命軍』은 한계점을 드러내었다. 우선 시대적 과제였던 ‘反帝’의 문제에 상대적으로 소홀하였으며, 중국의 현실 상황을 고려하지 않은 채 무리하게 미국식 공화제 도입을 주장한 점 또한 비판 받는 부분 중 하나이다. 그리고 학문적 경험 부족으로 인하여 동시대 다른 인물들의 혁명 사상에 비하여 상대적으로 미숙한 면모를 드러내 보이기도 하였다. 본 연구는 아직 국내에서 연구 성과가 미비한 鄒容이라는 인물을 대상으로 진행되었다. 鄒容에 관한 연구는 그의 저서가 『革命軍』 단 한 권이라는 한계성 때문에 그동안 활발히 진행되지 못하였으나, 혁명파의 사상을 이해하는 한 단면으로서 매우 중요한 의미를 지닌다 할 수 있다. 鄒容의 혁명 사상이 종합된 저서『革命軍』에 대해 고찰한 본 연구를 통해 혁명파의 활동 양상과 사상적 변화를 이해하는 하나의 계기가 마련되기를 기대한다.;This article is designed to define Zou Rong (鄒容)’s revolutionary ideas presented in 『The Revolutionary Army』 (革命軍). Being set in opposition to each other, the Revolutionary group (革命派) and the Reformer group (變法派) were leading social movements which concern the reformation of the Qing Dynasty (淸朝). Zou Rong’s 『The Revolutionary Army』 provided the revolutionary group, which was lacking in theoretical basis, with an opportunity to explain the meaning and the justice of the revolution. Zou Rong’s ideas presented in 『The Revolutionary Army』 can be characterized into four categories - Anti-manchuism (排滿主義), Social darwinism (社會進化論), Nationalism (民族主義), and Western democracy (西洋 民主主義). First of all, all through 『The Revolutionary Army』 runs Zou Rong’s anti-manchuism, and the anti-manchuism he understood was that Han (漢族), the real ruler of the continent, would oust the foreign ethnic manchurian (滿洲族), and restore Han’s sovereignty. Thus, he explained the justice of the revolution, that is, the overthrow of the Qing Dynasty, through accusing manchurian for all the atrocities against Han, and through criticizing their various systems. Secondly, as we can see above, Zou Rong made efforts to put a strong distinction between Han and manchurian since he was influenced by social darwinism, the trend at that time. He accepted the reality that Han was losing in the struggles among races, and urged Han to be united to expel manchurian. These debates got developed in relation with nationalism afterwards. Zou Rong’s nationalism is based on cultural-nationalism which was presented by Traditional learning group (國學派) within Revolutionaries. It seems Zhang Binglin (章炳麟), Zou Rong’s scholastic mentor, influenced Zou Rong in many ways. Thirdly, he had an ambition to establish a new republic through the revolutionary process of overthrowing the Qing Dynasty and restoring Han's leadership. He insisted that China should be born into a republic, referring to the successful precedents of America and France who created republics via revolutions. So he urged people to participate in building up a new society, showing the blueprint of the China Republic whose ideal was manifested in the Republican principles. Zou Rong’s revolutionary theories spread rapidly, and played an important role in diffusing revolutionary group’s ideas, and in making people aware of the justice of the revolution. Also, it contributed to the participation of the young generation in the revolution. However, despite these successful results, revolutionary theories revealed some weak points. One is that revolutionary theories paid little attention to the anti-imperialism, which was greatly important theme at that period. Also, it unreasonably pushed the American style republicanism without considering the reality in China. Compared to his counterparts, he also showed relatively unrefined aspects in reference to the revolutionary ideas, due to his insufficient scholastic experiences. This article concentrates on Zou Rong, and researches on him are still insufficient in Korea. Studies have not been executed vigorously since he left only one writing behind. However, he is of great importance in understanding revolutionary group’s ideas. It is desirable that this study can play a role in offering an opportunity to understand revolutionary group’s activities, and its ideological transition.
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일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
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