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베일리 영유아 발달검사 3판 인지척도 한국 표준화를 위한 예비 연구

Title
베일리 영유아 발달검사 3판 인지척도 한국 표준화를 위한 예비 연구
Other Titles
A Preliminary Study for the Standardization of Bayley Scales of infant and Toddler Development Third Edition-Cognitive Scale
Authors
전경숙
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
방희정
Abstract
The purpose of this Study were to evident the reliability and validity of BSID-III-Cognitive Scale and examine the adequateness of the items arrangement before standardizing it in domestic. Wrong order of items could cause underestimation or overestimation of scores thus the later one is the most important purpose for this study. The subjects for this study included 286 children , 2 months through 42 months old from Seoul and the suburbs. The BSID-III-Cognitive testes were conducted by trained researchers at nurseries where the participants attend or a lab of Ewha Womans University. The Results of the study are as follows: First, The adequateness of item arrangement was checked by Item difficulty analysis. 1. The result of checking start points of each age group shows almost all of start points are appropriate except for the start point Q(existing item No. 60). Thus it is predicted for start point Q to get other item when BSID-Ⅲ is standardized in domestic. 2. The item difficulty analysis of 'start point sets' detected wrong orders of items which would prevent making an accurate estimate of scores. There are 10 items having significant changes of item difficulty which are out of the existing set range. (e. g, 'Block Series: 9 Blocks', 'Uses pencil to obtain object' etc.). 3. The analysis result of 'Series Items' shows that there are systematic patterns of difficulty changes for each Series. And this result could be interpreted as a positive sign of appropriate arrangement of Series Items. But in case of Play Series, a similar pattern of difficulty changes is not found. Thus the order of play items may need to be rearranged. This result seems to be brought by culture difference affecting the behavior of children. Second, To verity the reliability of BSID-III-Cognitive Scale, Cronbach's α coefficient, Standard Error of Measurement(SEM), Test-Retest reliability and Inter-Rater reliability were examined. The Cronbach's α coefficient was .98, the average of SEM was .51. Test-Retest reliability showed a strong correlation of .96 and Inter-Rater reliability also showed a high correlation of .98. And these results evident the reliability of BSID-III-Cognitive Scale. Third, Three of developmental psychology experts have examined the adequateness of translation English to Korean and wether the items adequately represent and relate to the cognitive function that is being measured by BSID-Ⅲ-cognitive scale. And the followings are the validity coefficients of BSID-III-Cognitive Scale. BSID-III-Cognitive Scale and BSID-II-mental Scale yielded a high correlation of .81. And the Performance Subset of K-WPPSI and BSID-III-Cognitive Scale also have a high correlation of .80.;본 연구는 베일리 영유아 발달검사 3판 인지 척도( Bayley Scales of Infant and Toddler Development Third Edition- Cognitive Scale : BSID-Ⅲ- 인지척도 )의 한국 표준화를 위한 예비 연구이다. 본 연구의 목적은 BSID-Ⅲ-인지척도의 신뢰도와 타당도를 확인하고, 한국 영유아를 대상으로 BSID-Ⅲ- 인지척도 91문항의 난이도를 확인하는 것이다. 특히 점수의 과대, 과소추정을 일으킬 수 있는 난이도상의 주요한 변동과 그 원인을 분석하고 이에 대한 대안을 제시하여 향후 진행될 BSID-Ⅲ 표준화의 기초 자료를 마련하는 것이 본 연구의 가장 주요한 목적이다. 본 연구는 서울과 일산, 인천 지역을 포함한 경기 지역에 거주하는 2개월 16일 ~ 42개월 15일의 정상 영유아를 대상으로 하였다. 서울과 경기지역의 8군데의 어린이집 또는 개별 접촉을 통해 모집된 총 263명을 영유아를 대상으로 25명의 검사자가 훈련을 거쳐 각 어린이집과 이화여자 대학교 발달심리 연구실에서 검사를 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 문항분석을 통해 시작점 문항의 난이도, 시작점세트 문항의 난이도, 시리즈 문항과 관련문항의 난이도 그리고 기타 난이도 변동에 대한 검토를 한 결과는 다음과 같다. 1. 시작점 문항의 난이도를 검토한 결과 시작점 Q를 제외한 대부분의 시작점이 적절한 것으로 나타났으며, 시작점 Q의 경우 가장 낮은 통과율을 보여, 향후 한국 표준화에서 시작 문항의 변동 가능성이 시사되었다. 2. 시작점세트 문항의 난이도를 검토의 결과는 다음과 같다. 점수의 과대, 과소추정을 일으킬 수 있는 세트간의 난이도 변동 중, 기존 시작점세트보다 난이도가 높은 것으로 나타난 문항은 ‘블록 시리즈 : 블록 9개’, ‘연필 이용해 물건 얻기’등 4문항이었다. 반대로 기존의 시작점세트보다 난이도가 낮은 것으로 나타난 문항은 ‘분홍색퍼즐판시리즈: 1조각’과 ‘ 모양 맞추기(공)’등 6문항이었다. 3. ‘시리즈 문항’과 ‘관련문항’에 대한 난이도를 검토한 결과 대부분의 같은 시리즈 또는 영역에 속한 문항들의 난이도 변동 양상은 비슷한 것으로 나타났다. 그러나 놀이 영역의 경우 ‘관련짓기 놀이’2문항은 난이도가 낮은 것으로 상상놀이’, ‘복합도식 조합놀이는 난이도가 높은 것으로 나타났다. 4. 시작점 F~ I 의 경우, 문항 간 난이도 변동이 가장 크게 나나났으며, 특히 ‘천 당겨 물건 잡기’, ‘끈 당겨 링 잡기’등 문제해결 문항의 난이도 변동이 많아 향후 한국 표준화에서 난이도 변동 가능성이 시사되었다. 둘째, 신뢰도 검토를 위해 문항 내적 일관성 계수인 Cronbach α와 측정의 표준 오차(SEM)구하고 검사-재검사신뢰도와 채점자간 신뢰도를 확인하였다. BSID-Ⅲ - 인지 척도의 Cronbach α 값은 .98로 본 검사를 구성하는 문항들이 동질적인 내용으로 구성되었음이 확인되었다. 연령 그룹별 측정의 표준오차(SEM)는 .13 ~ .74사이였으며, 평균 측정의 표준 오차는 .51 수준으로 원검사 표준화시 평균 측정의 표준오차( .95)보다 낮았다. 1주일 간격으로 실시한 검사 - 재검사 신뢰도는 .96, 채점자간 신뢰도는 .98로 매우 높아 본 척도가 채점자간에 그리고 시간의 변화에 안정성이 있음이 확인되었다. 마지막으로 BSID-Ⅲ - 인지 척도의 타당도를 검토 하였다. 발달심리전문가 3인의 검토와 예비 연구를 통해 본 검사의 내용타당도를 확인하였으며, 공인타당도의 확인을 위해 표준화된 인지검사인 K-WPPSI (박혜원.1995), K-BSID-Ⅱ-정신척도(박혜원, 조복희, 2004)와의 상관분석을 하였다. BSID-Ⅲ-인지척도와 K-BSID-Ⅱ-정신척도간의 상관은 .81으로 매우 높은 수준이었으며, K-WPPSI 전체점수와의 상관 역시 .69로 높은 수준이었다. K-BSID-Ⅱ-정신척도와 K-WPPSI 하위영역과의 상관의 경우, K-WPPSI-동작척도와는 .80의 높은 상관을 보인 반면, K-WPPSI-언어척도와는 .40의 낮은 상관을 보였다. 이런 결과는 BSID-Ⅲ에서는 인지척도가 언어척도와 독립되어 언어기술외의 다른 인지 기술들을 평가하고 있기 때문인 것으로 보인다.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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