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dc.contributor.advisor조현재-
dc.contributor.author이다영-
dc.creator이다영-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:47Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:47Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051743-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184348-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051743-
dc.description.abstractAlthough internet shopping malls started with a B2C(Business to Consumer) base, recently C2C(Consumer to Consumer) based internet shopping malls are surprisingly increased, which means that a consumer sells products to another consumer. The advantages of internet shopping malls (lower setup cost, easy sales and non face-to-face sales) change normal consumers to sellers in a cyber space on the internet with super fast internet environment. However, current administrator modes for sellers on internet shopping malls have unnecessary functions for a particular person and GUIs which are difficult for users to learn and be familiar with. The main reason for such problems is the complexity of menus which has been generated due to the consideration of various products and different administrators. Menus of administrator modes in each market place for an administrator of an open market who are selling a single kind of product in different market places are not compatible with each other. In addition, an administrator has trouble in initially learning menus and spends a plenty of time and effort to maintain menus because of different labeling. Such difficulties make casual administrators who are not professionally dedicated to manage corporate internet shopping malls give up managing their internet shopping malls. Therefore, this study suggests the necessity of applications for internet shopping malls to relief the current actual difficulties. The study concerns about the characteristics of Widget as a tool to provide such functions. Widget is the independent executable application, which is made, selected and distributed by a user. Also, visual attractions of Widget using metaphor, which are suitable for each user's feeling can increase ease of learning by transferring information visually, with aesthetic functions. This study analyzed behaviors and drew needs of administrators of current C2C based internet shopping malls through observation and 1:1 in-depth interview. Then, we developed the prototype of an internet shopping mall administrator mode using Widget, based on the previous analysis. Usability test of the developed prototype was conducted by administrators of current C2C based internet shopping malls and usability evaluation was performed by professionals to increase quality of the prototype. It is expected that administrator modes for internet shopping mall adapting Widget have the following advantages. First, convenience of administrator modes is increased because administrators can choose menus to be needed and configure individualized menus. Second, waste of time can be reduced as administrators can totally manage various market places. Third, trust of customers to an internet shopping mall can be increased by immediate communication with customers. As a result, it is expected that customers finally purchase a product. The concept and type of internet shopping malls should be changed as competition between internet shopping malls becomes severe. In other words, internet shopping malls can increase convenience and efficiency of administrators of internet shopping malls by constructing shopping malls focusing on each individual person rather than just providing existing internet shopping malls This study suggests the internet shopping mall administrator mode using Widget as a new administrative method, which can be easily used by casual administrators who are not professional administrator for corporate internet shopping malls. We expect that this study can contributes on research and development of similar web applications as a successful design strategy, suggesting GUIs with more convenient usability to designers and users.;인터넷 쇼핑몰은 B2C 기반의 인터넷 쇼핑몰을 시작으로 하였으나, 최근에 들어서는 소비자가 직접 판매를 하는 C2C기반의 인터넷 쇼핑몰이 급성장 하고 있다. 창업비용이 적고, 누구나 쉽게 물건을 팔 수 있으며 얼굴을 직접 보며 판매하지 않아도 되는 인터넷 쇼핑몰의 장점은 초고속 인터넷 환경을 배경으로 일반 소비자들을 인터넷 상의 가상공간에 판매자로 입점하도록 이끈 것이다. 하지만 현재의 판매자를 위한 인터넷 쇼핑몰 관리자 모드는 개개인에 있어 불필요한 메뉴들이 많고, 관리를 위한 학습 및 적응에 어려운 GUI를 가지고 있다. 또한 단일 품목으로 여러 마켓 플레이스에 입점하여 판매하는 오픈마켓 관리자들의 특성상, 현재의 각 마켓 플레이스 관리자 모드마다 다른 메뉴와 레이블링은 관리에 있어 시간적 손실이 크게 만든다. 메뉴의 복잡함은 다양한 물품과 다양한 관리자들의 고려했기 때문에 생긴 어려움이기도 하다. 하지만 기업 인터넷 쇼핑몰의 전문적인 관리자들이 아닌 일반인들이 관리하는데 있어, 이러한 어려움은 인터넷 쇼핑몰 관리를 중도에 포기하게 만든다. 따라서 본 연구는 현재의 실질적인 어려움을 보완할 수 있는 인터넷 쇼핑몰 어플리케이션 필요성을 제기한다. 이러한 방안의 하나로 위젯의 특성에 주목하였다. 위젯은 사용자 주도로, 사용자에 의해 만들어지고 선택되며 확산되는 독립 실행형 어플리케이션이다. 또한 메타포를 사용한 개개인의 감성에 맞는 시각적인 매력은 심미적인 기능과 더불어 시각적으로 정보전달을 함으로써 학습 용이성을 높일 수 있다. 본 연구는 관찰기법과 1:1 in-depth interview를 통하여 현재의 C2C기반 인터넷 쇼핑몰 관리자들의 행동을 분석하고 니즈를 추출하였다. 그리고 그것을 토대로 위젯을 활용한 인터넷 쇼핑몰 관리자 모드 Prototype을 개발하였다. 또한, 현재의 C2C기반 인터넷 쇼핑몰 관리자 대상으로 이 Prototype의 사용성 테스트를 실시하였으며, Prototype의 질적 완성도를 위하여 전문가 사용성 평가도 실시하였다. 이러한 과정에서 나온 결과로, 위젯을 활용한 인터넷 쇼핑몰 관리자 모드는 첫째, 관리자들이 본인에게 필요한 메뉴만을 선택하여 맞춤식으로 구성하여 편의성을 증대시킬 수 있고,둘째, 여러 곳을 통합적으로 운영할 수 있어 시간적 손실을 줄이고 셋째, 소비자와의 즉각적인 커뮤니케이션으로 인터넷 쇼핑몰의 신뢰도를 높일 수 있고, 최종 구매에 이르게 할 수 있을 것이라 예상한다. 인터넷 쇼핑몰간의 경쟁이 치열해 지는 여건 속에서 인터넷 쇼핑몰의 개념과 형태도 달라져야 한다. 즉, 제공된 인터넷 쇼핑몰이 아니라 개개인에 맞춘 인터넷 쇼핑몰을 구성함으로서 쇼핑몰 관리자의 편의성과 효율성을 높일 수 있어야 한다. 본 연구를 통하여 위젯을 활용한 인터넷 쇼핑몰 관리자 모드는 인터넷 쇼핑몰 기업의 전문 관리자가 아닌 일반인들도 쉽게 관리할 수 있는 새로운 방안으로 제시되고, 앞으로 이러한 위젯을 만들고 공유하는 디자이너나 기획자에게 보다 편리한 사용성을 가진 GUI를 제안하면서 성공적인 디자인 전략의 하나로, 혹은 이와 비슷한 웹 어플리케이션 개발 연구에도 기여할 수 있을 것으로 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 = 1 A.연구의 배경과 목적 = 1 B.연구 문제 = 3 C.연구의 범위와 방법 = 3 D.논문의 구성 = 4 Ⅱ.이론적 연구 = 6 A.인터넷 쇼핑몰에 대한 고찰 = 6 1.인터넷 쇼핑몰의 정의 = 6 2.인터넷 쇼핑몰의 현황에 대한 고찰 = 7 3.인터넷 쇼핑몰 이용자에 대한 고찰 = 11 B.위젯(Widget)에 대한 고찰 = 13 1.위젯의 배경-Web2.0 = 13 a.Web2.0 현상에 대한 고찰 = 13 b.Web2.0의 기술적인 측면 = 14 2.위젯에 대한 고찰 = 16 a.위젯의 정의 = 16 b.위젯의 종류 및 특징 = 17 C.GUI(Graphic User Interface)에 대한 고찰 = 21 1.인터넷 쇼핑몰 GUI와 위젯GUI에 대한 고찰 = 21 a.GUI에 대한 고찰 = 21 b.인터넷 쇼핑몰 관리자 모드 GUI에 대한 고찰 = 25 c.위젯의 GUI에 대한 고찰 = 27 2.사용성에 대한 고찰 = 30 a.용성에 대한 고찰 = 30 b.전문가 평가 = 35 Ⅲ.연구 가설 = 36 A.연구 가설의 설정 = 36 1.위젯 관리자모드와 Customizing과의 관계 = 36 2.위젯 관리자모드와 통합관리와의 관계 = 36 3.위젯 관리자모드와 커뮤니케이션과의 관계 = 37 Ⅳ.실증 분석 및 결과 = 38 A.사례 조사 연구 = 38 1.연구의 기간 및 대상선정 = 38 2.사례 조사 연구 방법 = 40 3.사례 조사 연구 결과 = 41 a.관찰 내용 = 41 (1)디자인 = 42 (2)상품 등록 = 43 (3)매출 정산 = 44 (4)고객 관리 = 45 b.관찰 결과 발견점 = 46 c.1:1 in-depth interview = 46 B.인터넷 쇼핑몰 관리자 모드 위젯Prototype 개발 = 49 1.Prototype의 Customizing기능 = 49 2.Prototype의 통합관리 기능 = 53 3.Prototype의 커뮤니케이션 기능 = 55 C.사용성 평가 = 57 1.인터넷 쇼핑몰 관리자 모드 위젯의 사용성 평가 = 57 a.사용성 평가 기간 및 대상 선정 = 57 b.사용성 평가 내용 = 58 c.사용성 평가 결과 = 59 D.가설 검증 = 62 1.위젯 활용이 Customizing관리자 모드에 미치는 영향 = 62 2.위젯 활용이 오픈마켓의 통합관리에 미치는 영향 = 62 3.위젯 활용이 소비자와의 커뮤니케이션에 미치는 영향 = 63 E.전문가 사용성 평가 = 64 F.위젯을 활용한 인터넷 쇼핑몰 관리자 모드 GUI 디자인 = 65 Ⅴ.결론 및 제언 = 69 참고문헌 = 71 부록 = 73 Abstract = 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5595108 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title위젯을 활용한 인터넷 쇼핑몰 GUI에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle관리자 모드를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on GUI of Internet shopping mall Using Widget : Focusing on Administrator Mode-
dc.creator.othernameLEE, Da Young-
dc.format.pagexi, 78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디자인학부시각정보디자인전공-
dc.date.awarded2009. 2-
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