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국내 안경 산업의 브랜드 경쟁력 제고방안

Title
국내 안경 산업의 브랜드 경쟁력 제고방안
Other Titles
The Plan for Brand Competitive Power Raise of Korea's Glasses Industry
Authors
박세윤
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
현대사회는 과학기술과 경제적 성공에 힘입어 그 어느 때 보다 풍요로운 물질의 시대를 맞고 있다. 이러한 모습은 전통적인 생활기구, 필수품 등에서 더 잘 드러나고 있는데 특히 안경과 같은 착용제품의 경우 건강과 보건을 위해 고안된 제품이 본래의 기능을 넘어서 다른 어떤 상품보다도 민감하게 디자인을 요구받는 제품이 되었다. 안경 산업에 있어도 기술과 품질은 기업 생존의 필수조건이나 디자인과 브랜드 또한 전자의 이윤창출 규모를 뛰어넘는 고부가 가치의 수단이다. 날이 갈수록 강력한 브랜드나 새로운 디자인으로 승부하는 국내외 제품들이 시장에서 치열한 경쟁을 벌이고 있다. 그러나 과거 OEM 안경대국으로 맹위를 떨쳤던 우리나라가 수출은 물론 안경의 기반 산업까지 위협받는 현실에 봉착하게 되었다. 중국의 대량 저가공세와 유럽의 세련된 디자인 브랜드 사이에서 국산 안경은 중저가 상품의 이미지레벨에서 벗어나지 못하고 있는 것이 현실이다. 우리나라 안경 산업은 중소기업 중심의 대표적 노동집약적 구조를 취하고 있으며, 전체의 90% 가량이 OEM(주문자 상표 부착 생산 방식)제작에 의존하면서 독자적인 브랜드 개발을 시작부터 미뤄왔다. 우리나라 안경 산업의 강력한 무기는 적절한 기술수준에 비해서 가격경쟁력을 갖추어 왔다는 것이다. 그러나 지금은 중국을 필두로 한 동남아시아 등의 신흥 공업 국가들에 밀리고, 전통적으로 정밀생산기술을 앞세운 일본과의 품질 면에서 뒤지고 있으며 이탈리아, 프랑스, 독일 등의 선진 유럽 국가들의 높은 브랜드 인지도, 우수한 디자인과 경쟁해야 하는 3중고를 겪고 있다. 이렇게 열악한 환경에서 더 이상 우수한 인재들이 산업을 지켜나가기 어려운 것도 현실이다. 안경 산업의 선진화를 위해 디자인 마인드, 브랜드 전략과 세계적 경영능력을 갖춘 업계의 구조조정이 필요하다. 선진화된 의식으로 지금의 어려운 국내 안경 산업에 근본적인 대안과 해결방안이 요구되는 때이다. 본 연구는 국내 안경 산업이 소비시장의 현실을 잘 반영하여 산업계의 자체적 체질개선과 구조 조정 그리고 지속적인 투자와 개발을 확충해 나간다면 가까운 장래에 국제 경쟁력을 확보함과 동시에 수출 증대에 기여할 수 있다는 산업으로 탈바꿈할 수 있다는 전제에서 출발하였다. 이와 같은 배경에서 본 논문은 다음과 같은 순서와 범위에서 연구를 진행하였다. 제 1 장 : ‘서론’에서는 연구의 배경 및 목적 그리고 범위 방법을 서술하고자 한다. 제 2 장 : ‘안경디자인의 이론적 고찰’에서는 안경디자인의 개념과 변천사를 이해하고 다양한 안경 디자인 접근방법을 통해 이론적 체계를 구축하였다. 제 3 장 : ‘국내 안경 산업의 실태분석 및 디자인’에서는 국내 안경 산업의 특징과 현황을 통해 실태를 분석한 뒤 국내 안경 브랜드 성공 사례와 디자인 개발 현황을 통해 현 국내 안경 시장의 위치를 파악하고 디자인의 필요성을 인식하였다. 제 4 장 : ‘국외 안경 산업의 환경과 디자인’에서는 주요 선진국들의 안경 산업 환경을 이해하고 브랜드 사례를 통한 디자인 개발현황으로 국외 안경 산업의 디자인 경쟁력을 분석하였다. 제 5 장 : ‘국내 안경 산업의 문제점 분석’에서는 국내 안경 산업의 경영상의 문제점 및 디자인 글로벌 경쟁력을 갖추기 위한 주요 과제를 제시하였다. 제 6 장 : ‘국내 안경 산업의 브랜드 활성화 방안 제안’에서는 현 시장의 이해와 고찰을 통하여 우리나라 안경 산업 브랜드 활성화 방안을 연구, 제안하였다. 제 7 장 : ‘결론’에서는 연구의 이해와 타당성을 통하여 연구 결과가 작용될 방향에 대하여 설명하고 가능성을 제시하였다. 이상과 같이 본 연구에서는 21세기형 고부가가치 산업으로써 국내 안경 산업의 발전가능성을 모색하였다. 본 연구에서는 선글라스를 포함하지 않고 시력교정 안경에 그 연구 대상을 국한시켜 향후 선글라스, 렌즈 등 광의의 안경 또는 대체제품에 있어서는 후속 연구를 필요로 한다.;Our contemporaries are entering the era of material affluence owing to the accumulation of economic wealth. This trend is well brought out in the necessaries of life, and in particular, the users' demands are decided by the designs than any other product and also the effect the value added created can be said to be very large in case of wear products such as glasses. In particular, the technology and quality are the basic conditions of the corporate survival competition in the present glasses industry, and further, the design and brand are being an essential condition of the competitive power raise through the value-added valorization of a glasses industry. The products to try conclusion with famous brands or designs are cutting a conspicuous figure gradually in the market. But the recognition on Korean glasses brands has not gotten out of the recognition of low and mid-price products. Korea's glasses industry shows small and medium enterprises-centric labor intensive structure, and the independent brand development is lagging according as about 90% of the whole is formed as OEM. Also, the competitive price which was a potent weapon of Korea's glasses industry is suffering from triple distress of being thrust by the Newly Industrializing Countries such as Southeast Asia with China first in order, of losing its competitiveness in the quality against Japan that traditionally gives priority to the precise manufacturing technique, and of not acquiring the competitiveness also against the excellent design capacity and the high brand awareness of advanced European countries such as Italy, France, Germany and so on. To make Korea's glasses industry competitive in international markets as well as in Korea's markets after overcoming the difficulties, it is necessary to cultivate excellent experts, to improve the design technology level and build the information system related to it, to expand the R&D investment related to the designs, develop a new material and functional glasses, and have Co-Branding and marketing strategies of Korea's glasses industry. This paper began with the premise that Korea's glasses industry would be able to enhance epochally the possibility of increasing exports as well as gaining the international competitiveness if keeping up the structure improvement, the restructuring and the constant investment and development of the glasses industrial world. In this context, this paper conducted took on the research in the following order and scope. Chapter 1: It tries to describe the background, purpose and scope method of this research in 'Introduction'. Chapter 2: It has understood the concept and history of the glasses designs, and established the theoretical system through various approaches of the glasses designs in 'The Theoretical Study of Glasses Designs'. Chapter 3: It has grasped the present position of Korea's glasses industry and recognized the necessity of the designs through the successful cases of Korea's glasses brand and the design development status after analyzing the actual condition through the characteristics and the present condition of Korea's glasses industry in 'The Actual Condition Analysis and the Design of Korea's Glasses Industry'. Chapter 4: It has understood the glasses industry environment of important advanced countries and analyzed the design competitiveness of overseas glasses industry through the dbevelopment status of the brand cases in 'The Environment and Design of Overseas Glasses Industry'. Chapter 5: It presented the managerial issues of Korea's glasses industry and the main tasks to become competitive globally in the design in 'The Problem Analysis of Korea's Glasses Industry'. Chapter 6: It has studied and presented the activation scheme of Korea's glasses industry design through the understanding and consideration of the present market in 'The Brand Activation Plan Suggestion of Korea's Glasses Industry'. Chapter 7: It explained the direction where the research results would be applied through the understanding and adequacy of the research, and introduced the possibilities in 'Conclusion'. As mentioned above, this research has introduced the possibilities of Korea's glasses industry as the 21st century-type higher value-added business. This research has sought the future development measures by comparing and analyzing the managerial issues and the influence of designs from it centering around the internal and external glasses market, and, finally, by proposing the activation plan for the brand competitiveness raise of Korea's glasses industry. But, because the glasses definition of this research was decided as the scope of the glasses for correcting eyesight, not including sunglasses, the follow-up researches will be required in the industries related to the glasses such as sunglasses, a lens.
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