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글로벌 기업의 화상회의 활용에 관한 기초연구

Title
글로벌 기업의 화상회의 활용에 관한 기초연구
Other Titles
A Fundamental Study on Video Conference Usage in the Global Companies Focused on Global Enterprise Samsung & LG
Authors
정유경
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황혜진
Abstract
21세기는 정보통신 산업은 눈에 띄게 발달하여 21세기는 1인 1PC의 유비쿼터스 시대가 되었다. 이렇듯 발달한 정보통신 산업을 등에 업고, 기업은 글로벌화와 더불어 빠른 의사결정과 비용절감이라는 과제를 동시에 해결할 수 있는 화상회의를 필연적으로 도입하였다. 현재 국내에서는 LG, 삼성, 포스코, 현대 등 제조업, 기간산업 중심으로 화상회의가 도입된 지 벌써 십여 년이고 이미 많은 업무효율 극대화를 보여주고 있으나, 학문적 연구 분야에서는 화상회의 자체에 대한 학문적 연구가 전무하여, 화상회의에 대한 기초연구의 필요가 절실한 상황이었다. 연구 문제는 세가지로 요약되며, 첫째는 글로벌 기업의 화상회의 인식과 사용실태의 조사. 둘째, 해외 국내간의 기업 내외적인 회의 수단으로서 화상회의의 만족요인 및 불만족 요인을 파악, 셋째 글로벌 기업들의 전세계와 국내에 퍼져있는 각 지점간 의사 소통 수단으로서 화상회의의 해외 국내의 효율적인 활용 안을 제시하고자 한다. 연구 대상은 LG그룹과 삼성그룹의 임직원 300여명을 대상으로 이메일 및 우편을 통해서 설문지를 배포하였고, 이메일 답변을 수집하고, 지인들을 통하여 인편과 우편으로 설문지를 회수하였으며, 임원들과 심층 면대면 인터뷰를 실시하였다. 조사의 공정성을 위해 관리부서 및 전부서에 골고루 설문지를 배포 하였다. 조사대상은 전원 화상회의를 일상으로 접하고 있는 임직원을 대상으로 하였다. 연구 절차는 선행연구를 위해 문서와 웹 검색을 실시하였으며, 발송된 300개의 설문지중 120부가 회수되었다. 삼성그룹 계열사이며 IT 서비스 업체인 A사 13부, 엘지 디스플레이 42부, 폴란드 법인 16부 삼성전자 49부가 회수되었으며 삼성그룹 상무 4명, 엘지그룹 상무 1명이외 임직원 7명과 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 연구결과는 화상회의의 사용 실태 파악에 관련해선, 현재 국내 글로벌 기업의 ‘현장’을 중심으로 활성화 되어 있지만, 아직 시설 수 가 부족하며, 시설의 수준 또한 글로벌 수준에 미치지 못하는 것으로 국내/국외간 회의에서는 국내 회의보다 해외 회의에 화상회의가 활용되고 있으며. 사용의 주 목적은 국내의 경우 동료, 해외의 경우 공급사 혹은 거래사로 나타났다. 둘째, 글로벌 기업 임직원들의 국내, 국외간 화상회의의 만족요인과 불만족 요인 파악의 문제에 관해선, 국내,국외 화상회의의 만족과 불만족 요인은 거의 동일하게 나타났다. 다만 국내와 해외는 각각 만족과 불만족 요인 요소간의 응답자 빈도수가 미묘하게 차이가 났다. 우선 국내/해외간 화상회의의 불만족 요인은, 국내, 해외 각각 공히 화상회의 설비, 화상회의 품질 그리고 심리적 요인의 세가지가 불만족 요인으로 꼽혔다. 국내회의에서는 화상회의 설비에 관련한 불만족이, 해외회의에서는 화상회의의 품질에 관련된 불만족이 각각 가장 높은 빈도수로 꼽혔다. 셋째, 효율적인 활용방안의 제안의 분석결과는 국내/해외 공히 네 가지 요인의 개선으로 나뉘는데, 화상회의 설비관련, 화상회의 품질관련, 화상회의에 관한 홍보/교육 관련, 전사적 차원 관련으로 나뉜다. 국내 회의에서는 화상회의 설비 관련 개선이, 해외 회의에서는 화상회의 품질에 관련 개선이라는 요인이 각각 가장 높은 빈도수로 각각 꼽혔다. 본 연구는 글로벌 기업의 화상회의 활용 연구에 대한 기초 자료로서 국내 글로벌 기업의 화상회의 활용 실태를 바탕으로 하여, 화상회의의 기업 내 중요성을 인식시키고, 화상회의 불만족 요인과 만족요인을 밝혀내며, 글로벌 기업 내 화상회의 활용을 위한 방안을 제시하는데 그 의의를 찾을 수 있다.;The 21^(st) century can be referred to as the globalization and information age. It has also brought about drastic changes to the business environment. Globalization has driven businesses across international boundaries. As such cross-nation business inevitably requires communication between various areas, eventually time and cost saving video conference has become a core core business tool in the global business world. However, research on video conference usage is scarce, yet video conference is already a mandatory communication tool in the global companies of Korea. As the numbers of global companies and cross-border business activities in Korea have rapidly increased, the importance of video conference as a business communication tool is highly valued. In this regard, the purposes of the studies are three-fold; Firstly, to identify current video conference usage in global companies of Korea. Secondly, to identify the satisfaction and dissatisfaction factors of video conference usages. Thirdly, to propose feasible solutions to enhance the effective video conference usage in global companies. Surveys and focus group interviews are used as research tools. Especially, regarding this research’s second and third purpose, recognizing the validity of qualitative research methods, in view of the research purpose of identifying and explaining an active and creative process rather than trying to prove a hypothesis, focus group interviews were conducted with 12 employees who have experienced video conferences in global companies and understood their meeting cultures quite well. Focus group interviews were done face to face, but with some interviewees, telephone, email and MSN messenger were used. To obtain unbiased input, open-ended questions were asked to the interviewees and content analysis was employed for its data by categorizing and coding the input from interviewees. Also, open ended questions were answered by 120 respondents in survey. Firstly, current video conference usage is perceived ‘poor’ in its usage rate and equipment. Secondly, the quality of video conferences is perceived as the most serious dissatisfaction factor with 60.00% in international video conference usage of global companies, while the equipment is perceived as the most serious dissatisfaction factor with 54.16% in national video conference usage. As a satisfaction factor, ‘face to face’ effect has been perceived as the most serious satisfaction factor in both international and national video conference usage. Thirdly, based on the answers from interviewees, four solutions to enhance the video conference usage in both international and national. were identified as follows, first to enhance the equipment, second, to enhance the quality of video conference, third, to develop employee training programs, fourth, to set a strategies in corporate level. We are living in the ‘Ubiquitous’ world. To fortify global company’s competency, faster and more effective communication tool is mandatory in 21st century business world. Eventually the video conference is doing the core role in global companies as a communication tool and will do more and more important role. As a fundamental study on the video conference usage in global companies of Korea, this study can provide global companies with the right direction to enhance their video conference competency to take a leading role in the global business world.
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