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고용지원센터 상담직원의 조직연계 활동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
고용지원센터 상담직원의 조직연계 활동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
Research on Factors that Influence Interorganizational Relations of Job Center Consultants
Authors
심선경
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 논문의 목적은 고용지원센터 상담직원의 조직연계 특성은 어떠하며, 이러한 연계에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석함으로서 우리나라 고용서비스에 대한 이해를 높이며 고용관련 조직간 연계 활성화에 필요한 정책적 실천적 지침을 마련함과 동시에 궁극적으로는 고용서비스의 효과적 전달에 기여하기 위한 것이다.이를 위해 고용서비스 전달업무를 담당하는 상담직원의 조직연계 상황을 실증적으로 분석하였고, 이러한 조직연계에 대한 조직요인, 관리자요인, 개인요인의 영향을 검증하였다. 영향요인에 대한 검증은 연계조직수와 연계빈도 그리고 공공조직, 교육기관, 민간조직, 경제관련 조직 등 조직유형에 따라 비교 분석하였다. 분석에 사용된 자료는 전국의 38개 종합고용지원센터의 상담직원과 소장, 중간관리자 등 총 364명에 대한 설문조사를 통해 수집된 것이고, 활용된 분석방법은 위계적 회귀분석 등이다. 본 논문의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상담직원들의 조직연계에 대한 분석결과, 조사에 응한 상담직원 291명이 지난 3개월 동안 취업지원업무를 위해 연계한 조직수는 평균적으로는 27.8 개로 나타났으나 상담직원에 따라 그 편차가 심하였다. 조직유형별로는 응답자 291명중에 70%이상이 공공조직, 민간조직과의 연계하고 있고 교육기관과도 50%이상이 연계하고 있으나 상공회의소, 노조 등 경제관련 조직과의 연계는 15.8% 정도로 미흡하였다. 그리고 구체적으로 연계하고 있는 조직을 보면, 공공조직에서는 지자체, 타고용지원센터 등과의 연계가 가장 활발하였고, 교육기관에서는 대학교와의 연계가 가장 많았다. 민간조직에서는 여성인력개발센터 등 취약층의 취업관련 조직과의 연계가 가장 많은 것으로 분석되었으나, 전문상담소, 전문치료기관 등과의 연계는 부족한 것으로 조사되었다. 이같은 분석결과를 통해 현재 고용지원서비스를 위해 공공, 민간, 교육기관등 다양한 조직과의 연계가 활성화되고 있음을 알 수 있다. 특히 취약층에 대한 고용서비스 제공을 위해 민간조직과의 연계가 많다고 보여지나 취약층의 고용에 장애가 되는 약물, 알콜중독, 양육 등의 문제에 대응하는 사회적 서비스와의 연계는 부족하였다. 둘째, 상담직원의 연계조직수와 연계빈도에 미치는 영향요인에는 차이가 있었다. 조직연계 범위에는 의사소통, 분권화, 조직혁신과 같은 조직구조적 특성과 소장의 참여 모임수 그리고 개인요인에서는 직위와 주요업무가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 연계빈도에는 조직구조적 특성의 영향은 나타나지 않았고 조직크기와 개인의 전문능력과 직위 등 개인요인의 영향이 상대적으로 크게 나타났다. 이같은 결과를 통해 얼마나 많은 조직과 연계하는가는 조직구조, 개인의 직위, 주요업무와 같은 조직차원의 객관적 업무조건이 더 영향을 미친다면, 자주 접촉하여 친밀한가를 보여주는 연계빈도에는 객관적 조건보다는 담당자의 전문능력이 더 영향을 미친다고 할 수 있다. 셋째, 조직유형에 따른 영향요인의 분석결과에서도 유형에 따라 영향요인이 다르게 나타났다. 공공조직은 의사소통과 소장참여 모임수, 직위가 영향을 미치는 것으로 나타났고, 경제관련 조직도 이와 유사한 결과를 보였는데 개인요인이나 구체적 과업환경보다는 총회의수와 소장참여 모임수만이 영향요인으로 밝혀졌다. 교육기관은 대학교, 고등학교 등으로 청소년을 위한 프로그램을 주로 담당하는 직업지도 업무의 영향이 강하게 나타났다. 그리고 민간조직과의 연계에는 다른 조직유형에 비해서 조직구조와 개인요인의 영향이 강하게 보여졌는데, 연계조직수에는 분권화와 조직혁신, 주요업무가 영향을 나타냈고, 연계빈도에는 조직크기, 조직혁신, 직위 이외에 다른 조직유형에서 보이지 않은 담당자의 전문성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이같은 영향요인에 차이를 보인 것은 조직 특성 때문이라고 할 수 있는데, 공공조직과 경제관련조직은 지자체, 공단, 상공회의소, 노총 등으로 모든 지역에 동일하게 존재하는 조직들이고 최근 고용서비스의 분권화로 지역 고용서비스의 책임주체로 강조되는 조직들이며 동시에 센터의 소장이 참여하는 고용네트웍의 핵심조직들이다. 그래서 담당자의 개인 능력이나 여타의 과업환경의 영향보다는 조직차원의 정보와 소장의 직접 활동이 영향을 미칠 것이다. 반면에 민간조직은 서비스조직, 고용대상 관련조직, 기업 등 다양한 조직을 포함하여 지역마다 차별적으로 분포된 조직이기 때문에 타조직 유형에 비해 조직혁신, 분권화, 의사소통 등 조직구조의 영향이 크고 또한 담당자의 전문능력이 주요하게 영향을 미치는 것으로 보인다. 이같은 연구결과가 주는 함의는 다음과 같다. 첫째, 고용서비스 전달을 위한 조직연계 활성화를 위해서는 조직요인과 개인요인에 대한 개혁과 지원이 필요할 것이다. 특히 지역실정에 맞는 전문화된 고용서비스를 위해 협력이 강조되는 민간조직과의 연계를 강화하기 위해서는 조직구조의 개선과 담당자들의 전문성 향상을 위한 지원이 우선되어야 할 것이다. 조직내 의사소통이 원활하고 구성원의 자율성이 인정되는 분권화된 조직구조가 마련될 필요가 있으며 지역실정에 맞는 서비스의 개발이 있어야 할 것이다. 또한 상담직원들은 자기업무와 활동방식에 대한 이해를 발전시킬 필요가 있으며 이를 위해서는 조직차원에서 각 업무에 대한 확립과 전문적 교육, 체계적인 수퍼비전과 각자 업무에 충실할 수 있도록 담당 사례수를 조절하는 등의 업무환경의 조성도 필요할 것이다. 둘째, 최고관리자를 비롯한 조직 관리자들이 지역조직들과의 연계에 적극적으로 임할 필요가 있을 것이다. 이는 상담직원의 조직연계에 소장의 참여모임이 유의미한 영향을 미치며, 소장의 역할은 상담직원의 업무 활동에 가장 많은 영향을 미치기 때문이다. 그러나 고용지원센터의 경우 소장은 공무원 신분이라는 특성으로 인한 순환업무로 경력이 단절되고 경험이 축적되지 못하는 문제를 가지는데, 고용서비스 발전을 위해 고용서비스 조직의 최고 관리자의 전문성이 무엇인지에 대한 모색이 필요할 것이다. 셋째, 상담직원은 정부의 고용서비스를 일선에서 담당하는 주요한 전달자로서 이들의 전문성을 높이기 위한 연구와 지원이 필요할 것이다. 고용서비스 업무가 확대되면서 서비스 전달자인 상담직원의 업무도 확대되고 있으며 외국의 경우 상담직원을 초기 상담가, 사례관리자등 그 역할을 세분하여 전문화된 고용서비스의 제공이 가능하도록 하고 있다. 우리나라에서도 고용서비스의 발전을 위해서 상담직원의 역할에 대한 정립이 필요할 것이다.;The purpose of this dissertation is to positively analyze the characteristics of job center consultants' interorganizational relations and factors that influence this linkage in order to better understand the employment service of South Korea. Moreover, it is to provide a political and practical guide to revitalize linkage among job related organizations and ultimately contribute to the effective deliverance of employment service. Consequently, I have positively analyzed the interorganizational relations of consultants in charge of employment service delivery and verified the organization, supervisor and, personal factors of interorganizational relations. Verification on the factors of influence was conducted based on comparative analysis according to the number of linked organizations and frequency of contact as well as public education organizations, private organizations, and economics related organizations. The material utilized for analysis was collected by surveying consultants and managers of 38 job centers and 364 middle managers while applying the method of hierarchical regression. The following is the summary of the research results. First, according to the analysis result of consultants' interorganizational relations, the 291 consultants surveyed linked an average of 27.8 organizations in the last 3 months for employment support purposes but showed great variation depending on the consultant. Classifying the 291 surveyed into types of organization, over 70% linked to public and private organizations and over 50% with education organizations, but only 15.8% linked to economics related organizations such as the Chamber of Commerce and Industry or labor unions. To be more concrete, the organizations that were closely linked from the public organizations were municipal offices and other job centers while universities were the most linked from education organizations. From the private organizations, employment related organizations for the vulnerable like the Women Resources Development Center were the most highly linked. However, there was a lack of linkage with professional consultation offices and professional medical organizations. From this analysis result, it is evident that currently various organizations such as public, private, and education organizations are actively linked for employment support services. In particular, there are numerous linkages with private organizations to provide employment service for the vulnerable, but deficient in linkages with social services that deal with impediments to employment such as drugs, alcohol addiction and parenting problems. Second, there is a difference in the influence factor between the number of consultant's organization linkage and frequency of contact. In terms of interorganizational relations, structural characteristics such as the degree of communication, degree of decentralization, degree of program innovation, the number of meetings the head attended, and personal factors such as position and primary responsibilities had meaningful influence. On the other hand, for the frequency of contact, structural organization characteristics had no influence whileas personal factors such as the organization's size, personal professional ability, and position were relatively more influential. As seen from this result, if the number of organizations a consultant links is affected by the organization's objective working conditions such as the organization structure, position, and primary responsibilities, then the frequency of contact which indicates intimacy by frequent contact depends on the professional ability of the person in charge rather than objective conditions. Third, the analysis result of influence factors according to the type of organization also displayed different influence factors based on the type. Communication, number of meetings the head attended, and position have influence in public organizations. Economics related organizations also showed similar results: the number of general meetings and meetings the head attended were influence factors rather than personal factors and the working environment. As for education organizations, strong influence of vocation guidance work was evident in programs for adolescents in universities and high schools, etc. Furthermore, organizational structure and personal factors were relatively more influential in the linkage with private organizations. In the number of organizations with linkage, the degree of decentralization, organizational reform, and primary responsibilities had leverage. For the frequency of contact, the professionalism of the person in charge, which is inconspicuous in other organization types was more influential than the organization's size, organizational reform, and position. The reason for the difference in influence factors is because of the organization's characteristics. Public organizations and economics related organizations are existent in all areas in the form of municipal offices, public corporation, the Chamber of Commerce and Industry, and labor organizations which are key organizations of the employment network that the center's head participates and at the same time emphasized as being responsible for local employment service due to the current decentralization of employment service. Therefore, rather than the personal ability of the person in charge or the influence of other work environments, information of the organization and the actual activities of the head are more influential. On the other hand, private organizations embrace service organizations, employment target related organizations, corporations; they are differentially distributed, which is why they are more influential in organizational reform, decentralization, communication, and the professional ability of the person in charge is significantly influential. These research results provide the following significance. First, to reactivate interorganizational relations for employment service delivery, there is a need for reform and assistance on organization and personal factors. Especially, in order to provide professional employment service that is pertinent to regional conditions and to reinforce the linkage with private organizations which emphasize cooperation, support for organizational structure reform and strengthened professionalism must be prioritized. Decentralized organization structure with peaceful interorganizational communication and approving self-control of members should be arranged and service apt to the region must be developed. Also, consultants should expand the understanding of their duties and methods of activity. For this to actualize, the organization should promote a good working environment by establishing each duty, providing professional education and systematic supervision, and regulating the number of cases for consultants so they may focus on their duties. Second, organization administrators including the head should actively participate in linking with local organizations. This is because the head's frequency in attending meetings has significance in the consultant's interorganizational relations, and the head's role is the most influential in the consultant's duty. However, in the case of job centers, the head is a public official and due to rotation duties, his or her experience does not accumulate. This is why it is required to discover the head's professionalism in the employment service organization for the development of employment service. Third, since consultants are important deliverers of the government's employment service, research and assistance to elevate their professionalism are necessary. As duties for employment service magnifies, consultants' duties as the service deliverers also expand. In foreign countries, consultants are subdivided into intake workers and case management workers and provide professional employment service. For South Korea's development in employment service, the roles of consultants must be established.
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