View : 12 Download: 0

휴대폰 광고를 위한 퓨처리즘 패션 디자인 개발

Title
휴대폰 광고를 위한 퓨처리즘 패션 디자인 개발
Other Titles
Development of Fashion Design of Futurism for Mobile Phone Advertisement
Authors
최아미
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이인성
Abstract
21세기 디지털 사회로의 도입으로 다양하고 복잡한 컨버젼스 기술의 제품이 빠르게 개발되고 있으며, 이러한 제품은 각종 광고매체를 통해 소비자에게 미래적 이미지를 선보이고 있다. 광고는 제품의 이미지와 직결되고 고객과 기업제품 간의 연결매개체로 중요한 역할을 하는데, 특히, 디지털 제품의 광고는 제품 특징을 모델의상이나 소품에 활용하면 보다 효과적이다. 즉, 디지털 시대의 흐름 속에 유행하고 있는 미래적 이미지인 퓨처리즘적 디자인 요소를 활용하여 의상이나 소품에 적용하면 제품 홍보 의 효율성이 높을 것으로 사료된다. 다양한 디지털 제품 중 기술발전에 따라 미래세계에 대한 흥미와 관심으로 미래적인 특징을 활용한 디지털 제품 광고는 확대되고 있고, 이러한 제품 광고는 퓨처리즘 특징을 활용하여 디지털 제품 소비의 긍정적인 원인으로 자리잡아가고 있다. 특히 휴대폰은 현재 보유하고 있는 개인 디지털 제품 중 대중적으로 널리 보급되어 있고, 적극적으로 광고를 통해 그 안에서 제품의 미래적 특성을 연출하기 위하여 노력하고 있어, 퓨처리즘 광고 의상 연구에 적합하다고 사료되어 연구범위로 설정하였다. 본 연구에서는 디지털 사회의 제품 변화와 광고, 퓨처리즘의 변천과정을 살펴보았고, 퓨처리즘 패션이 메가트렌드로 자리 잡힌 2007∼2008년 시기의 퓨처리즘 특징이 가장 많이 언급된 디자이너와 컬렉션 자료 분석을 통해 퓨처리즘의 미적 특성을 고찰하였으며, 도출된 미적 특성을 바탕으로 국내·외의 점유율이 높은 5개의 휴대폰 회사의 2005∼2008년까지 휴대폰 광고에 나타난 퓨처리즘 패션을 분석하였다. 이에 따라 휴대폰의 이미지 특성을 더욱 부각시켜주는 퓨처리즘 패션 디자인을 제시하고, 미래적 광고 의상의 발전을 모색하고자 하였다. 이상의 연구 과정을 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 디지털 사회 변화 가속화로 수많은 디지털 제품들이 등장하였으며, 이러한 디지털 제품들은 외적 디자인의 미래적 특징을 바탕으로, 광고를 통해 퓨처리즘적인 이미지를 표출하고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 퓨처리즘 패션은 기하학적이거나 절제된 선을 이용한 직선적인 실루엣으로 기능성을 강조하였고, 기존 전통적인 소재를 벗어나 신소재나 광택 있는 메탈 소재를 사용하였으며, 메탈릭 골드, 실버 등의 금속성 컬러나 밝은 컬러를 사용하였음을 알 수 있었다. 셋째, 2007, 2008년 퓨처리즘 패션을 2차례의 FGI(Focus Group Interview)를 통해 분석 한 결과, 5가지 패션 스타일로 구분되어 나타나고 있음을 확인할 수 있었다. 강렬한 남성성이 표출된 테크노 사이버 퓨처리즘 스타일, 60년대 스페이스 패션을 응용하여 모던한 이미지로 나타난 레트로 퓨처리즘 스타일, 프릴이나 러플 장식을 통해 여성스러운 이미지로 나타난 로맨틱 퓨처리즘 스타일, 스포츠감각을 중시하며 고급스럽게 표현한 스포티브 퓨처리즘 스타일, 관능적인 이미지의 섹시 퓨처리즘 스타일로 나타나고 있다. 넷째, 휴대폰 광고의 패션 분석에서는 2005∼2008년까지 국내·외의 점유율이 높은 5개의 휴대폰 회사를 선정하여 분석한 결과 강렬한 남성적 이미지의 테크노 사이버 퓨처리즘 스타일, 여성스러운 이미지의 로맨틱 퓨처리즘 스타일, 럭셔리한 이미지의 스포티브 퓨처리즘 스타일, 관능적인 섹시 퓨처리즘 스타일의 특징이 나타남을 확인할 수 있었다. 다섯째, 위의 결과를 바탕으로 미래적 이미지의 휴대폰 제품을 선정하여 광고 의상 디자인을 제시하였다. 이와 같이 디지털 제품의 광고 중 휴대폰 광고에서의 의상은 제품 이미지를 효과적으로 전달하는데 중요한 역할을 담당하고 있으며, 소비자들의 반응 또한 긍정적으로 나타남에 따라 휴대폰과 의상과의 퓨처리즘을 통한 결합은 앞으로도 지속화될 것으로 사료된다.;As the 21st digital society comes, the products with various, complex convergence technologies have been manufactured rapidly. These kinds of products have shown future-oriented image to customer through various advertisement media. Advertisement is directly concerned to product image and plays an important role as a medium between customer and company product. Especially, the advertisement of digital product is more effective when the feature of product is applied to model costume and object. In other means, the futurism design factor, which is a future-oriented image that is popular in the flow of digital age, is applied to costumer or object, it may improve product advertisement effect. Among various digital products, the advertisement of digital product using future-oriented characteristic with an interest in future world depending on technology development has been enlarged and this kind of product advertisement has been a positive reason of digital product consumption by using the characteristic of futurism. Especially, mobile phone is the most popular among the current personal digital products and there are many efforts to display the future-oriented feature through active advertisement. Therefore, it was selected as a study subject because it was proper for the study on futurism advertisement costume. The study researched product change, advertisement and futurism change in digital society, considered aesthetic characteristic of futurism by analyzing designer and collection data, in which characteristic of futurism was frequently mentioned, during the period from 2007 to 2008 when futurism fashion became the mega trend and analyzed the futurism fashion shown in mobile phone advertisement of 5 domestic & overseas top companies from 2005 to 2008 on the basis of drawn aesthetic characteristic. The study tried to suggest futurism fashion design that emphasizes image characteristic of mobile phone and search for the development of future-oriented advertisement costume. Through the study process, following results were achieved. First, as digital society is accelerated, various digital products appeared. It is found that the digital product displays futurism image through advertisement on the basis of future-oriented characteristic of external design. Second, it was found that the futurism fashion emphasized the function with a straight-line silhouette using geometrical or restricted line, used new material or glossy metal escaping from existing traditional material and adopted metallic color like metallic gold and silver or bright color. Third, from the result of analyzing 2007 and 2008 futurism through 2 times of FGI, it was found that it was classified into 5 fashion styles. It was classified into techno cyber futurism style displaying strong masculine image, retro futurism style expressing modern image by using space fashion of 1960s, romantic futurism style expressing feminine image through the decorations like frill and ruffle, sportive futurism style expressing luxury image by emphasizing sports sense and sexy futurism style expressing sexual image. Fourth, 5 domestic and overseas top mobile phone makers, which shared the highest ratios from 2005 to 2008, were selected in the analysis on fashion of mobile phone advertisement. The result showed that there were characteristics of techno cyber futurism style of strong masculine image, romantic futurism style of feminine image, sportive futurism style of luxury image and sexy futurism style of sexual image. Fifth, on the basis of the result above, the mobile phone with future-oriented image was selected to suggest the design of advertisement costume. As shown in the above, the costume in mobile phone advertisement plays an important role to deliver product image effectively and consumer's response is positive. Therefore, it is expected that the combination of mobile phone and costume through futurism will be continued.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE