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스포슈머 세대를 위한 스포티브 룩 디자인 개발

Title
스포슈머 세대를 위한 스포티브 룩 디자인 개발
Other Titles
Sportive Look Design Developmant for Sposumer Generation
Authors
정해나
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이인성
Abstract
현대인들은 초고속 디지털 시대로의 변화로 인해 더욱 증가된 여가시간과 경제적 풍요를 갖게 되었다. 이로 인해 영향력이 확대된 스포츠는 사회적 트렌드와 함께 끊임없이 변화하며 문화 전반에 영향을 미치고 현대사회를 상징하는 대표적인 문화유형으로 자리 잡게 되었다. 스포츠 환경 및 매체환경의 변화는 패션에서 더욱 두드러지게 나타나 스포츠 활동을 돕기 위해 착용되었던 스포츠 웨어가 일상복화 되었고, 기능성과 편의성을 갖춘 의류의 수요를 증가시켰으며, 스포츠웨어의 디테일이나 이미지를 도입한 일상복의 개념인 스포티브 룩을 유행시키게 되었다. 이러한 스포츠의 확산 추세에 맞춰 스포츠와 관련된 상품이나 서비스를 소비하는 세대인 스포슈머가 등장하게 되었으며, 스포츠에 대한 관심과 참여가 점차 늘어나고 있는 상황에서 스포츠 산업을 활성화 시키고, 건전한 스포츠 문화를 만들어 가는 주체인 스포슈머에 대한 분석은 국내 스포츠 시장의 발전을 위해 필요하다고 사료된다. 이를 위해 본 연구에서는 먼저 스포티브 룩에 대한 개념 및 변천과 등장 배경을 고찰한 후, 그에 따라 새롭게 떠오른 스포츠 소비자인 스포슈머 세대의 개념과 특징 및 패션 성향을 알아보고, 현대 패션에서 나타난 스포티브 룩의 이미지를 조형적 특성으로 분류하여 분석하였다. 그 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 스포티브 룩은 일상복, 사무복, 외출복 등 스포츠를 목적으로 하지 않는 의복에 스포츠 웨어의 기능성과 디자인 특성인 실루엣, 소재, 색상, 문양 그리고 디테일 등을 반영한 의복 스타일로 정의할 수 있으며, 1890년대부터 현재까지 기능적인 발전과 간소화, 다양화 및 일상화의 변천 과정을 보였다. 또한 스포티브 룩이 등장하게 된 배경으로는 여가 시간이 증가하고 웰빙 트렌드의 확산뿐만 아니라, 스포츠 웨어가 일상화 및 대중화되고, 문화의 스포츠화 및 스포츠의 쿠뛰르화로 나타났다. 둘째, 건강과 스포츠에 대한 관심이 고조되고 스포츠 참여가 높아지면서 스포슈머가 등장하였다. 스포슈머는 스포츠와 소비자를 뜻하는 컨슈머의 합성어로, 직접적인 스포츠 활동이나 관전, 정보 탐색 등에 대한 관심과 잠재력이 높은 세대로 정의된다. 이들은 스포츠 산업 활성화의 원동력이자 건전한 스포츠 문화를 이끌어 갈 주체로 스포티브 룩의 대중화를 확산시켰다. 셋째, 21세기 이후 현대 패션에서 나타나는 스포티브 룩은 다양한 트렌드와 함께 복합적으로 재해석되며 발전하였다. 스포티브 룩의 스타일 분석을 보다 객관적으로 분석하기 위하여, 2006년 S/S에서 2008년 F/W에 걸쳐 나타난 총 19가지의 패션 트렌드 중 유사한 이미지를 갖는 스타일끼리 묶어서 그 빈도수를 비교·분석하여 비중이 높은 스타일을 선정하였다. 이 같은 자료에 근거하여 도출한 현대 패션에 나타난 스포티브 룩 스타일은 고급스러운 이미지를 나타내는 럭셔리 스포티브, 페미닌·로맨틱·섹시·엘레강스·글래머러스의 여성적인 이미지를 나타내는 페미닌 스포티브, 캐주얼·스포티·매니쉬의 중성적이며 다이나믹한 이미지를 나타내는 액티브 스포티브, 모던·미니멀·퓨처리스틱의 절제되고 미래적인 이미지를 나타내는 모던-퓨처 스포티브, 에스닉·내추럴의 이국적이면서 자연주의적인 에스닉 스포티브의 다섯 가지 스타일로 분석되었다. 넷째, 위의 도출된 사례분석을 바탕으로 ‘Special, Sensitive & Sportive Fashionista’ 라는 컨셉을 설정하고, 트렌디한 패션 감각으로 대중의 유행을 이끄는 패셔니스타의 독창적인 라이프스타일을 반영하여 특별하면서 감성적이고 트렌디한 감각의 스포티브 룩을 표현한 5벌의 의상디자인을 제시하였다. 타겟은 획일화와 평범함을 거부하며, 스포티브와 다양한 스타일의 융합을 통해 특화된 차별성과 정체성을 요구하는 20대 중반의 사회 초년생인 스포슈머로, 다른 스포티브 브랜드보다 다양화되는 스타일로 디자인하였다. 이상으로 살펴본 결과, 스포츠의 확산으로 대중화된 스포티브 룩의 개념과 특징들을 파악할 수 있었다. 또한 스포슈머 세대를 분석하고 매 시즌 다양한 트렌드에 결합되어 나타나는 스포티브 룩의 디자인 요소 분석을 통하여, 스포슈머의 기호와 트렌드를 반영한 차별화된 이미지와 스타일을 갖는 스포티브 브랜드 디자인을 개발하였다. 이처럼 현대 컬렉션에서 분석된 트렌드를 이용한 디자인을 제시함으로 경쟁력을 갖춘 차별화된 고부가가치 브랜드로서의 이미지를 구축하고, 나아가 영향력이 커지고 있는 스포슈머의 기호와 요구를 충족시켜 국내 스포티브 룩 브랜드의 활성화에 도움을 줄 수 있을 것이라 사료된다.;Modern people can have more spare time and enjoy better economic abundance because of the change into super-speed digital age. Therefore, the sports, whose influence is more expanded, changes according to social trend, gives effect to entire cultures and becomes the representative culture that symbolizes current society. The change of sports and media environment is more prominent in fashion field. The sports wear, which was employed for helping sports activity, became everyday wear, increased the demand of costume with function and convenience and caused the popularity of sportive look, which is a concept of everyday wear adopting detail and image of sports wear. Keeping pace with the trend of sports enlargement, Sposumer, which means the generation consuming sports-concerned product or service, appeared. Under the current situation that the interest and participation in sports increase gradually, it is necessary to analyze Sposumer, which is a subject activating sports industry and creates sound sports culture in order to develop domestic sports market. For the purpose, the study considered the concept, change and appearance background of sportive look, grasped concept, characteristic and fashion taste of Sposumer, which is a newly appearing sports consumer, and classified the image of sportive look, new trend in modern fashion, by formative characteristic. The study results are as follows. First, sportive look can be defined as a costumer style that applies silhouette, material, color, pattern and detail of sports wear to the costumes that are not designed for sports such as everyday wear, business wear and casual wear. From 1890s to the present, it has showed functional development and change process of simplication, diversification and generalization. Moreover, sportive look could appear because people's spare times were increased, well-being trend was enlarged, sports wear were generalized and popular and sports became culture and couture. Second, Sposumer appeared as the interest in health and sports increased and many people participated in sports. Sposumer is a complex word of sports and consumer. It is defined as the generation, whose intention and potential power of direct sports activity, viewing and information search are high. These kinds of persons are motive powers of sports industry activation and subjects to lead sound sports culture. They enlarged popularity of sportive look. Third, sportive look that has appeared in the modern fashion since the 21st century has developed while it was reinterpreted synthetically with various trends. In order to analyze the style of sportive look more objectively, the study selected the more important style by grouping similar styles among total 19 fashion trends that appeared from 2006 S/S to 2008 F/W and checking their frequencies. On the bass of the material, the study analyzed the styles by classifying the sportive look styles appearing in the modern fashion into luxury sportive showing luxury image, feminine sportive showing feminine, romantic, sexy, elegant and glamorous image, active sportive showing casual, sporty, mannish image with neutral and dynamic characteristic, modern-future sportive showing, modern, minimal, futuristic image with restrict and future-oriented characteristic and ethnic sportive showing exotic and natural image. Fourth, on the basis of the case analysis drawn above, the study established the concept, ‘Special, Sensitive & Sportive Fashionista’ and suggested 5 costume designs by reflecting unique lifestyle of Fashionista leading the popularity of people with trendy fashion sense and expressing special, emotional and trendy sportive look. The study targets were Sposumers in their mid-twenties, who are society beginners requesting discrimination and identity by mixing sportive with various styles. More various styles were designed than any other sportive brands. Through the result above, the study could grasp concept and characteristic of sportive look, which was popularized through sports enlargement. Moreover, the study developed sportive brand design with discriminated image and style, to which taste and trend of Sposumer was applied, by analyzing the generation of Sposumer and the design factor of sportive look, which is mixed with various trend each season. It is expected that by suggesting the design using the trend analyzed in modern collection, it is possible to construct the brand image with competitiveness and discriminated high value added, meet taste and request of enlarging Sposumer and give assistance to activation of domestic sportive look brand.
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