View : 686 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor윤금희-
dc.contributor.author김성은-
dc.creator김성은-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:38Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:38Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051415-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184274-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051415-
dc.description.abstract20세기의 대표적 작곡가인 세르게이 프로코피예프(Sergey Prokofiev: 1891-1953)는 낭만주의와 인상주의 작곡가들의 노선을 배척하고 러시아의 음악과 고전적인 음악 어법, 자신만의 독특한 음악 어법을 잘 조화시켜 현대 음악에 큰 영향을 끼친 작곡가이다. 러시아의 20세기 작곡가들은 진보적인 양식을 취하기보다는 많은 조성음악을 작곡하였다. 그 당시 정치적 상황은 소수의 청중만을 위한 음악이 사회주의 이념에는 정면으로 위배되는 것이라 여겼기에, 작곡가들은 음악 양식을 어느 정도 이러한 노선에 맞춰야만 했는데, 이러한 정치적 상황에도 불구하고 프로코피예프는 러시아 피아노 음악의 전통을 계승함과 동시에 피아노라는 악기에 타악기적인 요소와 다이나믹한 표현을 더하여 피아노 음악을 더욱 발전 시켰다. 피아니스트로서의 그는 피아노를 위해 많은 작품을 작곡하고 또한 자신의 연주로 초연하였으며 그의 작품 세계에서 피아노 음악은 매우 중요한 위치를 차지한다. 「Sarcasms, Op.17 」은 총 5개의 소품으로 이루어진 모음곡으로 그가 고국을 떠나기 이전인 1912-14년까지 2년에 걸쳐 작곡되었다. 1916년 12월 10일, 프로코피예프의 작품을 특집한 <제3회 실내악의 밤>에서 프로코피예프 자신의 피아노 연주로 초연되었다. 「Sarcasms, Op.17 」안의 5곡 모두는 각각의 곡마다 개성이 뚜렷하며 프로코피예프의 음악적 어법을 잘 활용하여 작곡된 곡이다. 주제의 순환 기법과 모방 기법, 선법(mode)의 사용 등 고전적인 작곡 기법을 보일 뿐만 아니라 두 개 이상의 조성이 함께 사용되는 복조성(poly- tonality), 잦은 박자의 변화(multi- meter), 병진행 등의 현대적인 기법 또한 찾아볼 수 있다. 역동적인 리듬과 과감한 도약의 해학적인 요소, 피아노의 타악기적인 사용 및 그 안에서 흐르는 서정적인 선율은 프로코피예프의 음악적 특징을 강하게 느낄 수 있으며 초기의 대표 작품이라 할 수 있겠다.;The most famous composer of the 20th century, Sergey Prokofiev(1891-1953), wrote music that was different from the other composers, that used romanticism and impressionism, by using his own unique style to be the most influential composer to contemporary songs. The composers of 20th century in Russia composed tonal music more than taking advanced form in composing. The political atmosphere of that time period was against composing music that was only for small amount of people. Due to the political atmosphere, many of the composers had to give up creating progressive forms of music. However, regardless of the political issues, Prokofiev succeeded the Russian traditional piano music along with improving piano songs by adding more dynamic expressions. As a pianist, he composed many piano songs and was the first to play his own songs. In his world of composing, piano music takes a critical part. 「Sarcasms, Op.17」 is a suite with 5 piece, and it was written over 2 years through 1912-14 before he left his country. On 1916 December 10th, the <chamber music festival> was held with all of the Prokofiev’s music, and he was the there to play the music himself. Each five songs in「Sarcasms, Op.17」have clear characteristic and was written well with Prokofiev’s own unique style. In this music, you can find both traditional and modern method. He changed the theme constantly throughout the piece, and used imitation, and mode which represents the traditional composing techniques. On the other hand, he used poly-tonality, and multi-meter etc. that shows modern techniques. This piece shows Dynamic rhythm, usage of the piano and so much more that represents Prokofiev’s style.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 Ⅱ. 20세기 초반 러시아의 음악적 배경 = 2 Ⅲ. Prokofiev 피아노 음악의 특징 = 5 A. 고전적(Classical) 요소 = 7 B. 혁신적(innovation) 요소 = 9 C. 토카타(Toccata) 혹은 동력적 요소 = 11 D. 서정적(Lyric) 요소 = 12 E. 기괴한(Grotesque) 혹은 해학적 요소 = 13 Ⅳ. Sarcasms, op.17의 분석 = 16 A. No.1 = 17 B. No. 2 = 26 C. No. 3 = 32 D. No. 4 = 41 E. No. 5 = 47 Ⅴ. 결론 = 54 참고문헌 = 56 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5330672 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleSergey Prokofiev의 「Sarcasms, Op.17」에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on Sergei Prokofiev's Sarcasms, Op.17-
dc.creator.othernameKim, Sung Eun-
dc.format.pageⅳ, 59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE