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R.Schumann의 Faschingsschwank aus Wien, Op.26에 관한 분석연구

Title
R.Schumann의 Faschingsschwank aus Wien, Op.26에 관한 분석연구
Other Titles
A Study on the Schumann's Faschingsschwank aus Wien, Op.26
Authors
오유미
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
19C 낭만주의 대표적 작곡가이며 음악평론가로서 피아노 음악에 커다란 공헌을 한 슈만(Robert Schumann,1810-1856)은 낭만주의가 시작되는 무렵 독일에서 태어났다. 이 시기의 유럽은 사회적 경제적으로 변환기를 맞던 시기로 고전주의 음악에 대항하여 자유롭고 창조적인 정신을 지향하고 독창적인 것을 만들고자 하는 움직임이 일고 있었다. 슈만 역시 형식과 규범에 얽매인 작곡방식에서 탈피하여 문학작품과 연관된 곡들과 표제를 붙여 모음곡형태를 가진 성격적 소품(Character Piece)으로 불리는 곡들을 많이 작곡하였다. 성격적 소품은 낭만주의 시대의 특성, 즉 형식과 질서를 이상으로 여긴 고전주의 시대의 흐름에 반하여 개인적이고 주관적인 감정을 음악에 표현하고자 한 작곡가들의 욕구에 가장 잘 부합하는 형식으로 낭만시대에 크게 부각된 형식 중 하나이다. 본 논문에서는 슈만의 피아노음악의 전반적인 특징을 살펴보고, 그의 대표적 성격적소품가운데 하나인 “Faschingsschwank aus Wien Op. 26”의 분석을 통해 슈만이 추구하고자 한 낭만적인 음악에 대해 알아보고자 한다. Faschingsschwank aus Wien,Op. 26은 슈만의 피아노 음악에 있어서 완숙기라 할 수 있는 1839년의 작품으로 여러 곡을 한데 묶은 일종의 모음곡 형식의 성격 소품(Character Piece)이고 슈만은 이를 낭만적 대 소나타(Grand Romantique Sonata)라고도 불렀다. 제 1곡 Allegro는 변형된 론도형식으로 흥겨운 축제적 분위기를 묘사하였고 제 2곡 Romanze는 3부 형식으로 느리고 서정적인 악장이다. 제 3곡 Scherzino는 론도형식으로 경쾌하고 익살스러운 모습을 보이고 제 4곡 Intermezzo는 3부 형식으로 불협화음에 의한 풍부한 음향이 특징이다. 마지막 제 5곡 Finale는 소나타 형식으로 매우 빠르고 열정적인 분위기를 나타내고 있다. 이 곡은 제 1곡의 주제를 구성하는 클라라 모토가 전체악장에 나타남으로 통일성을 주고 있고 선율 면에 있어서 짧은 Motive의 반복과 잦은 전조, 반음계적 진행이 드러나고 붓점, 당김음, 교차리듬을 통한 생동감 있는 리듬의 변화가 나타나고 있다.;An aim of this thesis is to carry out a research into musical characteristics and composition techniques of Robert Schumann(l810-1856), one of outstanding composers who made a considerable contribution to a development of piano music in the period of Romanticism through an` analysis of his music work, Faschingsschwank aus Wien,Op.26. was composed in 1839 when Schmann’s music started to be in full maturity. It is also said a kind of “Character Piece”that various music pieces are collected together. Faschingsschwank aus Wien,Op.26. describes festive,vigorous and free mood of carnival that he visited during his stay in Wien. To begin with,the First piece shows several characteristics. In addition to form of a modified rondo,it employes a Clara motto which descends five chords gradually and introduces melodies adopted from German ballads and French national anthem. A festive mood through an employment of an ascending triple-beat rhythm can be said a typical example that Schuman tried to get an idea not from music but from an outer world. It improves not only an unity by repeating a rhythmical motif over four phrases from the beginning but also a variety through a frequent changes from a relative minor or different majors. The second piece,a ternary form of ABA’, employes a lyrical Clara motto over two phrases repeatedly through the whole piece while there shows a contrastive mood because of changes into a tempo and harmony in the middle part. However, this piece sounds like an Eusebius due to a meditative and reflective mood as a whole. The third piece is a form of Londo and employs a Clara motto for a right-hand melodies. It is characterized that a short main motif over two phrases is modified and repeated and high and low chorus part responds together. These changes of musical range produces a more cheerful mood. In addition, it shows a vigorous and humorous Florestan mood by employing two phrases of cheerful dotted-note frequently. The fourth piece, intermezzo and a ternary form, introduces a Clara motto and counterpoint melodies for a base part in order to avoid a routine mood. Throughout the whole piece, accompaniment of a sixteenth note and triplet groups of notes show up and produces rich sound effects by introducing nonharmonic notes and dissonance with using a pedal. The fifth piece, finale and s sonata form, introduces a Clara motto both for melodies and a base part and also shows a frequent wide skip. Besides, it made a pleasant festive mood through an adoption of a crossed rhythm, syncopation and accent on a basis of fast tempo. As a result,this work can be characterized as followings. First,it enhances an unity through an adoption of a Clara motto employed as a main theme of the first piece. Second,a concentrated repetition and frequent premonition are effective methods of suggesting contents and mood. Third,cheerful changes of rhythms improves reality in describing expressions from a vigorous and cheerful carnival which Schumann visited in Wien. Schumann’s Faschingsschwank aus Wien,Op. 26 focuses on romantic composition techniques and free formation. It can be said that Schumann occupies a significant position because he was willing to realize romantic ideas by describing his inner states through creative methods.
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