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Johannes Brahms의 『헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24』에 관한 연구

Title
Johannes Brahms의 『헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24』에 관한 연구
Other Titles
A Study on J . Brahms' Variations and Fugue on a Theme by Handel, Op. 24
Authors
민혜인
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
Johannes Brahms (1833-1897), born in Hamburg, Germany, is a representative composer of the late romantic era. He established his own unique music style that sticks to classical traditions in the structure and form of the work and use romantic factors in relation with its harmony, rhythm, melody and sound. He had lots of interest in variations among various types of piano music. He employed thematic variation in two sonatas and composed five variations for piano solo, a variation for piano duet and a variation for two pianos. This study first examined the musical features of Brahms' piano works and then explored general features detected in his overall variations. Based on this, 「Variations and Fugue on a Theme by Handel, Op. 24」, the work considered Brahms' best variation, was analyzed and studied. 「Variations and Fugue on a Theme by Handel, Op. 24」 composed in 1861, during his second period of piano solo music, used the last theme of 「Suites des Pieces de Clavecin in B♭ Major」 as it was. While Handel added five variations to the theme in the original work, Brahms wrote the work composed of Aria and 25 variations and fugues. The theme of the work is in 4/4 time, B♭ major and binary form. The work largely sticks to its theme, exhibiting uniformity. Brahms also made some changes in their rhythms, harmonies and melodies, showing his unique characteristics in each of the variations. These variations belong to characteristic variation. All of the variations except for the 5th, 6th, 13th, and 21st variation are in B♭ major, the same tonality of the theme, and all of the variations except for the 19th, 21st and 24th are written in 4/4 time. As for the forms of the variations, the binary form of 4+4 is largely used in most of the variations, but in the 15th variation, the form of 4+5 is used. A variety of rhythms including polyrhythmics, hemiola, syncopation and siciliano rhythm (the 19th variation) are used in the variations to create various changes. As for melody, the theme melodies, such as the melody in the style of Hungarian Rhapsody (the 13th variation) and melody in the style of musette (the 22nd variation), are changed freely or used in unique styles, displaying the features of characteristic variations. Brahms employed fugue technique, one of the elements that characterize the Baroque style, in the last part of the work. The fugue he borrowed from a theme by Handel displays the expansion of the theme and a good combination of the elements of counterpoint like inversion. Its theme and accompaniment are, however, sometimes given in 3rd, and 6th degrees in parallel and counterpoint decoration in the form of broken chord figuration shows the fugue escaped from the "strict" form. Of Brahms' variations, 「Variations and Fugue on a Theme by Handel, Op. 24」 is highly considered in terms of scale and content. The work containing outstanding thematic variations is worth being researched. This study analyzed the differences and features of each of the variations of Brahms' piano work 「Variations and Fugue on a Theme by Handel, Op. 24」. The study aimed at clearly understanding the composer's intention and helping to play the work. Besides, it sought to perceive the position of Brahms who established his own music style in the romantic era from a new perspective.;독일 함부르크에서 태어난 요하네스 브람스(Johannes Brahms,1833-1897)는 작품의 구성이나 형식적인 면에서는 고전적 전통을 고수하고 화성, 리듬, 선율, 음향 등에 있어서는 낭만주의적 색채를 표현함으로써 자신만의 독특한 음악세계를 확립한 후기 낭만주의 시대의 대표적 작곡가이다. 그는 피아노 음악중 변주곡 분야에 관심이 많았으며, 소나타 2개에서 변주기법을 사용하였고 피아노 독주를 위한 변주곡 5곡, 피아노 이중주를 위한 변주곡 및 두 대의 피아노를 위한 변주곡을 각각 한곡씩 작곡하였다. 본 논문에서는 먼저 브람스의 피아노 작품과 음악적 특징을 살펴보고, 그의 변주곡 전반에 나타난 일반적인 특징을 고찰하여 이를 토대로 브람스가 변주곡으로 쓴 작품 중 극치를 이루는 곡이라고 할 수 있는 「헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24」 을 분석 및 연구하였다. 1861년에 작곡한 곡으로 그의 피아노 독주곡의 두 번째 시기에 속하는 이 곡은 헨델의 「하프시코드를 위한 모음곡 B♭장조(Suites des Pieces de Clavecin in B♭ Major)」의 마지막 주제를 그대로 사용하였고 원래 작품에서 헨델은 주제에 5개의 변주를 더한 반면 브람스는 Aria와 25개의 변주 및 푸가로 구성하였다. 주제의 박자는 4/4박자, 조성은B♭장조, 형식은 2부분 형식 등 대체로 주제에 고정되어 있어 통일성을 보이며 리듬, 화성, 선율의 변화를 주어 각각의 변주마다 브람스 특유의 개성을 나타낸 이 변주곡은 성격변주곡에 속한다. 제 5, 6, 13, 21변주를 제외하고 모든 변주가 주제 조성인 B♭장조를 사용하고, 박자는 제 19, 21, 24변주를 제외한 모든 변주가 4/4박자로 통일된다. 형식은 두도막 형식(binary Form)으로 4+4의 형태를 보이나, 제15변주는 4+5의 형태를 지닌다. 리듬은 복합리듬(polyrhythm)과 헤미올라(hemiola), 당김음(syncopation), 시칠리리듬(siciliano)을(제19변주) 사용하여 다양한 변화를 주고 있으며 선율은 헝가리 랩소디(hungarian rhapsody)풍(제13변주)의 선율과 뮤제트(musette)풍(제22변주)의 선율 등 주제선율을 자유롭게 변화시키거나 특징적인 양식을 사용하여 성격적 변주로서의 특징을 볼 수 있다. 브람스는 곡의 마지막에 바로크 양식 중 하나인 푸가기법을 사용하였다. 헨델의 주제를 그대로 따온 푸가는 주제의 확대, 전위와 같은 대위법적 요소가 잘 결합되어있는 한편 주제와 그 반주가 종종 병행 6도와 3도로 주어지고, 펼침화음 음형으로 된 대위법적인 장식은 이 푸가가 “엄격한”형식에서 벗어나 있음을 보여준다. 「헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24」는 브람스의 변주곡 가운데서도 규모뿐 아니라 내용면에서도 비중이 큰 작품이며 뛰어난 변주기법이 집약된 작품으로 연구할 가치가 있다. 본 논문에서는 브람스의 피아노 변주곡 「헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가, Op.24」 의 각 변주의 차이점과 그 특징들을 분석하여 작곡자의 의도를 분명히 이해하고 연주에 도움을 주고자 하며, 더 나아가 낭만주의 시대에 자신만의 음악세계를 확립한 브람스의 음악사적 위치를 새롭게 인식하는데 목적이 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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