View : 1214 Download: 0

Francis Poulenc의 Sonata for Flute and Piano에 관한 연구 분석

Title
Francis Poulenc의 Sonata for Flute and Piano에 관한 연구 분석
Other Titles
A study on Sonata for Flute and Piano by Francis Poulenc
Authors
이혜진
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김기순
Abstract
본 논문은 Francis Poulenc(1899-1963)이 1956년에 작곡한「Sonata for Flute and Piano」를 연구 분석한 것이다. 이 곡은 F. Poulenc의 후기작품으로 많은 Flute 연주자들에게 연주 되는 곡이다. 1악장과 3악장은 3부분 형식(Ternary form), 2악장은 2부분 형식(Binary form)으로 구성 되어 있고, 1악장의 주제적 Motive가 다른 주제변형과 중심음을 가지고 2악장, 3악장을 통해 계속해서 나타나며 각 악장이 서로 밀접한 관계를 갖는다. 다양한 화성의 사용으로 독특한 선율을 보였으며, 스타카토(staccato), 액센트(accent), 붙임줄(tie), 당김음(syncopation)을 사용하여 역동적인 리듬이 특징적으로 나타난다. F. Poulenc는 20세기 초반의 신고전주의 음악양식을 따르는 프랑스 대표 작곡가로 낭만주의와 인상주의에 반대하는 프랑스 6인조(Les Six) 중의 한 사람이었다. 그는 형식과 선율을 명확하고 단순하게 나타내고 대위법을 다시 사용하면서 프랑스 고전음악으로의 복귀를 주장하였다. 반면 화성, 리듬, 선율 면에서는 좀 더 현대적인 성향을 나타내고자 하였다. 그의 작품은 기본적으로 신고전적 작곡 기법을 사용하고 있지만 거기에 프랑스의 섬세하고 서정적인 표현을 하고 있다. 본 논문에서는 F. Poulenc의 작곡가로서의 생애와 시기별 작품경향을 살펴보고 신고전주의와 프랑스6인조가 미친 영향을 알아보기로 한다. 다음으로 그의 대표적 flute작품인「Sonata for Flute and Piano」를 분석하여 악보를 이해하고 연주하는데 도움이 되고자한다.;Francis Poulenc(1899-1963) was a composer who had a great influence on French music in the first of the 20th century. Between the two World Wars, Neoclassicism was developed, in which composers wrote music from the 18th century. In opposition to Romanticism and Impressionism, In France, Les Six was organized by young composers who had links with Erik Satie and Jean Cocteau intend to Neoclassicism. Poulenc was a member of the Les Six and he also belonged to Neoclassicism. His works include classic forms in style and modern methods in harmony and rhythm. 「Sonata for Flute and Piano」 which was completed in 1956 by F. Poulenc is study and analysis This sonata is consists of 3 movements. 1st and 3rd movement is a ternary form of A-B-A' and 2nd movement is a binary form of A-B. Through a whole piece, the main melody make each movement organic by transforming and developing. All movements are atonality. but using Ostinato and Pedal Point make it tonality. In harmony, simple melody can be brilliant by using frequently transition, augmented triad, diminished triad and inverted harmony. In rhythm, rest, accent, tie, syncopation, staccato and frequently changed meter make rhythm lively and actively. On the whole, 「Sonata for Flute and Piano」include classical form and variety harmony and modern rhythm. As this fact, this sonata is a representative one of the Neoclassicism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE