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일개 지역 고등학생의 과민성 장 증후군과 관련 요인, 입시 스트레스, 정신 건강 및 삶의 질에 관한 연구

Title
일개 지역 고등학생의 과민성 장 증후군과 관련 요인, 입시 스트레스, 정신 건강 및 삶의 질에 관한 연구
Other Titles
Frequency of Irritable Bowel Syndrome(IBS), Related Factors, Entrance Examination-Related Stress, Mental Health and Quality of Life in High School Students
Authors
임선영
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박효정
Abstract
과민성 장 증후군은 기능성 위장장애의 대표적인 질환으로, 건강행위와 관련된 요인, 스트레스, 정신적인 요인들과 관련이 있는 것으로 알려져 있다. 본 연구는 일개 지역 고등학생의 과민성 장 증후군과 관련 요인, 입시 스트레스, 정신건강 및 삶의 질에 대하여 알아보기 위해 시도되었다. 본 연구는 서술적 조사연구이며, 경기도 일개 지역 8개 고등학교 학생 1,877명을 대상으로 구조화된 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 연구 도구는 과민성 장 증후군을 진단하기 위하여 Rome Ⅲ(Thompson, Drossman, Tally, & Whitehead, 2006)를, 입시 스트레스 정도를 측정하기 위하여 입시 스트레스 척도(이미라와 정현숙, 1997)를, 정신 건강을 측정하기 위하여 Symptom Checklist-90-Revision(김광일, 김재한, 원호택, 1984)을, 삶의 질을 측정하기 위하여 World Health Organisation Quality of Life-BREF(민성길, 이창일, 김광일, 서신영, 김동기, 2000)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 16.0 version 프로그램으로 전산처리하였으며 실수와 백분율, X²-test, Fisher's exact test, t-test, ANOVA, tukey test를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 본 연구의 대상자 중 Rome Ⅲ 진단 기준에 의한 과민성 장 증후군 빈도는 19.0%의 비율로 나타났다. 과민성 장 증후군의 유형은 혼합형 66.0%, 설사형 15.7%, 변비형 11.0%, 미분류형 7.3%로 나타났다. 과민성 장 증후군은 성별(X²=17.538, p=.000), 학년(X²=26.167, p=.000), 학교 성적(X²=7.749, p=.021),운동 횟수(X²=13.371, p=.010)에 따라 유의한 차이가 있었다. 과민성 장 증후군 유무에 따라 의료기관 방문(X²=152.348, p=.000)과 약물 복용(X²= 170.585, p=.000)도 유의한 차이가 나타났다. 2. 과민성 장 증후군 대상자의 입시 스트레스 점수는 총 평균 67.94점으로 정상군 62.30점보다 높았으며, 하위 항목인 부모의 압력 스트레스(t=4.086, p= .000), 시험 긴장과 성적 부진 스트레스(t=5.255, p=.000), 여가생활부족 스트레스(t=4.442, p=.000), 미래불확실성 스트레스(t=2.710, p=.007)도 정상군에 비해서 높은 것으로 나타났다. 과민성 장 증후군 대상자의 정신 건강 점수도 정상군에 비해 전반적인 정신 건강의 장애 수준을 보여주는 Global Severity Index(GSI) 및 9가지 증상차원 점수 모두 높았으며(p=.000), 과민성 장 증후군 대상자는 정상군에 비해서 정신 건강이 악화되어 있는 것으로 나타났다. 과민성 장 증후군 대상자의 삶의 질은 신체적 건강(t=8.507, p=.000), 심리적 건강(t=3.999, p=.000), 사회적 관계(t=2.637, p=.008), 생활환경(t=2.635, p=.008), 전반적인 부분(t=6.876, p= .000) 모두 정상군에 비해 낮아 삶의 질이 저하되어 있는 것으로 나타났다. 3. 입시 스트레스에 따른 과민성 장 증후군 유형에서는 총 입시 스트레스(F=6.764, p=.000) 및 부모의 압력 스트레스(F=3.521, p=.015), 시험 긴장과 성적 부진 스트레스(F=4.266, p=.006), 여가생활부족 스트레스(F=3.755, p= .011), 미래불확실성 스트레스(F=3.058, p=.028) 모두 유의한 차이가 나타났다. 사후검정 결과 혼합형이 다른 유형들보다 입시 스트레스 점수가 높았다. 정신 건강에서는 GSI(F=3.473, p=.016), 우울(F=4.453, p=.004), 불안(F=4.733, p=.003), 적대감(F=2.784, p=.041), 정신증(F=3.868, p=.010)에서 유의한 차이가 나타났고, 사후검정 결과 혼합형이 다른 유형들보다 정신 건강이 악화되어 나타났다. 과민성 장 증후군의 유형에 따른 삶의 질에서는 하위 영역 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상의 연구에서 경기도 일개 지역 고등학생의 과민성 장 증후군 빈도는 19.0%이었으며, 입시 스트레스는 과민성 장 증후군에 영향을 주고, 과민성 장 증후군은 정신 건강, 삶의 질에 부정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 고등학생을 대상으로 과민성 장 증후군에 대한 올바른 지식과 정확한 정보를 위해 학교에서나 지역사회 보건소 등에서 효과적인 교육 프로그램이 필요하고, 정신 건강을 증진시키며 삶의 질을 향상 시킬 수 있는 방안, 특히 혼합형 대상자에 대한 치료적 접근과 간호중재를 모색하여야 할 것이다.;The purpose of this study was to examine the frequency of IBS with related factors, entrance examination-related stress, mental health and the quality of life in high school students. We performed a descriptive survey by collecting survey data from 1,877 male and female students attending 8 high schools in Gyeonggi province, Korea. The students were asked to fill out a structured questionnaire form for data collection and analysis. This study employed measurement Rome Ⅲ for the diagnosis of IBS, an entrance examination stress scale(Yi & Jeong) for measuring entrance examination-related stress, the revised Symptom Checklist-90- Revision(SCL-90R) for measuring mental health and World Health Organization Quality of Life Scale Abbreviated Version(WHOQOL-BREF) for measuring the quality of life. All the collected data were computerized using the statistical package for software sciences(SPSS for Windows version 16.0) and were analyzed using real numbers, percentages, X²-test, Fisher's exact test, t-test, analysis of variance(ANOVA) and Tukey's test. The results of this study can be outlined as follows: 1. The Rome Ⅲ diagnosis criteria were used to diagnose IBS in 356(19.0%) out of 1,877 respondents. The cases in the IBS group were categorized into the alternative-predominant type(66.0%), diarrhea-predominant type(15.7%), constipation-predominant type(11.0%), and unclassified type(7.3%). In the IBS group, there were significant differences in the sex(X²=17.538, p=.000), school year(X²=26.167, p=.000), achievements in school(X²=7.749, p=.021), exercise rate(X²=13.371, p=.010), medical habits(X²=170.585, p=.000) and the medical facilities visited (X²= 152.348, p=.000). 2. The IBS group scored 67.94 points in the assessment of entrance examination-related stress, this score was higher than that in the control group(62.30 points). Moreover, the IBS group recorded high scores in all the subcategories of entrance examination-related stress(p=.000) these scores were higher than those of the control group. In the assessment of mental health, it was found that the IBS group scores for the Global Severity Index(GSI) and 9 major disorder symptoms(p=.000), which are indices of overall mental health disorder were higher than the scores of the control group, and the overall mental health in the respondents of the IBS group was worse than that in the control group. Moreover, we observed that the quality of life of the respondents in the IBS group was lower than that of the respondents in the control group. 3. The assessment of entrance examination-related stress revealed that the total entrance examination-related stress(p=.000) significantly depended on the type of IBS. The respondents in the alternative-predominant type IBS group scored higher stress points than those in the other types of IBS groups. In the assessment of mental health, it was found that GSI(p=.016), depression(p=.004), anxiety(p=.003), hostility(p=.041) and psychosis(p=.010) significantly depended on the type of IBS. Particularly, the respondents in the alternative-predominant type scored highest points in the assessment of these mental health disorders. The results of the post-hoc test revealed that GSI, depression, anxiety and hostility depended on the type of IBS. However, there were no significant differences between the types of IBS in the subcategories of quality of life assessments. In summary, we found that 19.0% of high school students in Gyeonggi province of Korea suffer from IBS and IBS has negative effects on entrance examination-related stress, mental health and quality of life. Therefore, it is necessary to devise a high school education program that provides correct knowledge and information on IBS to the students. Furthermore, it is important to take appropriate measures to improve the mental health and quality of life of our high school students, and explore suitable therapeutic approaches and nursing interventions especially for patients with alternative-predominant type IBS.
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