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여민락만의 음악적 특징 연구

Title
여민락만의 음악적 특징 연구
Other Titles
A Study on Musical charateristics of "Yeominrakman" : Focused on 『Sejongsilrok』, 『Sogakwonbo』 and the Present Score
Authors
전명진
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
‘여민락만’은 15세기 중반의 『세종실록』에 악보가 최초로 전하며 약 450여년 뒤인 19세기 말의 『속악원보』에 실려 있다. 이 두 악보는 장(章)과 대강의 유무, 1행의 정간 수가 차이가 난다. 그러나 19세기말의『속악원보』와 현행『대금정악』은 불과 120여년의 세월임에도 정간수, 선율, 장고점수, 가사의 유무 등 여러 가지 면에서 차이가 많다.『세종실록』의 ‘여민락’은 1행 32정간이며 『속악원보』의 ‘여민락만’은 1행 16정간으로 리듬꼴이 4가지 출현하며 선율도 단순하고 장단과 가사도 일정한 패턴에 의한 정형화된 곡이었다. 그러나 현행『대금정악』의 ‘경록무강지곡’은 1행 20정간이나 각 장의 박자가 일정하지 않고 박자의 변화가 다양하며 간음의 추가로 선율이 복잡해지고 장고점수와 拍이 불규칙하며 가사가 없는 무정형의 기악곡이 되었다. 본고는 ‘여민락만’의 정간변화, 간음, 장고점수, 拍의 위치를 살펴보아 어떤 변화가 나타나는지 밝히고자 한 결과 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫 번째로 정간변화를 보면 현행『대금정악』은 『세종실록』과『속악원보』를 기준으로 총 320마디 중 128마디의 정간이 변하여 40%가 변하였다.『세종실록』과 『속악원보』에는 4가지 리듬의 유형이 있는데 현행『대금정악』에서는 정간(박)의 수가 확대 및 변화되고 간음의 출현으로 리듬이 다양해져 12가지 리듬의 유형으로 증가되었다. 두 번째로 간음의 출현을 보면 간음이 45회 출현하는데 모두 위의 음을 치며 ‘한음 위 치기’와 ‘두음 위 치기’의 2가지 유형으로 나타난다. ‘한음 위 치기’의 경우 주로 1박의 박자가 분할될 때 나타나고 있으며 ‘두음 위 치기’의 경우 주로 1박이 현행에서 2박 이상으로 증가 될 때 나타나고 있다. 세 번째로 장고점수의 변화를 보면『세종실록』과 『속악원보』는 장고점수와 拍의 위치가 일정하다. 장고점을 제1·2행, 제3·4행, 제5·6행, 제7·8행으로 묶어서 보면 홀수행의 제3마디가 다음 홀수행 첫 박에 오며 시작한 장고점으로 끝을 맺는다. 장고는 Φ(雙), |(鞭), ○(鼓), ?(搖)의 4가지의 주법으로 이루어진다. 현행 『대금정악』의 장고점은 52회 변하였고 유형은 5가지이며,Φ(雙)과 ?(搖)는 생략의 성격이 강하고, |(鞭)은 가장 많이 변했으며 주로 홀수 마디에서 변하고 있다. 네 번째로 拍은 『세종실록』과 『속악원보』에서 가사 4글자마다 박을 한 번씩 글자와 동시에 치는데 현행 『대금정악』에서 拍은 동시에 치지 않고 마지막 선율 뒤에서 치고 있다. 拍의 변화를 보면 제2·8행에서는 제4마디에 치는데, 제4·6행은 박자의 증감이 많기에 拍의 위치 변화도 많다. 정형의 형태를 지니고 있던 『세종실록』의 ‘여민락’과 『속악원보』의 ‘여민락만’이 현행 『대금정악』의 ‘경록무강지곡’으로 오면서, 박자의 유형이 다양해지고 박이 증가하고, 간음이 추가가 되며 이에 따른 장고점수 및 拍의 변화와 함께 무정형의 음악으로 바뀌었음을 알 수 있다.;"Yeominrakman" came out for the first time through the history book of 『Sejongsilrok』 in the mid-15^(th)century and was published again in the music book of 『Sogakwonbo』 in the end of 19^(th) century about 450 years later. These two pieces are different according to existence and nonexistence of chapters and Daegangs and the number of Jeonggan per line. On the contrary 『Sogakwonbo』 in the end of 19^(th) century is strikingly different from the present『Daegum Jeongak』 in terms of the number of Jeonggans, melody, drum beats and existence and nonexistence of lyrics. More surprising thing is that the age gap between these two pieces ? 『Sogakwonbo』 and 『Daegum Jeongak』 - is only 120 years. "Yeominrak" in『Sejongsilrok』 has 32 Jeonggans per line. On the other hand "Yeominrakman" in 『Sogakwonbo』 has 16 Jeonggans per line, four kinds of rhythm pattern, simple melody and fixed beats and lyrics. It is a set-patterned piece. However "Gyeongrokmugangjigok" of 『Daegum Jeongak』 which we play at present has 20 Jeonggans per line and it doesn’t have regular beat patterns and beat patterns are so various. Also it has a very complicated melody by adding intermediate notes and irregular drum beats and beats. This present piece "Gyeongrokmugangjigok" is an amorphous instrumental piece without lyrics. This study has carried out research on changes of Jeonggans, intermediate notes, drum beats and positions of Baak(拍) and the results of this research are as follows; First, 40% of Jeonggans of the present piece 『Daegum Jeongak』 changed compared to those of 『Sejongsilrok』 and 『Sogakwonbo』 in the aspect of changes of Jeonggans. In addition the pieces in 『Sejongsilrok』 and 『Sogakwonbo』 have only four kinds of rhythm but now 『Daegum Jeongak』 has 12 kinds of rhythm by extending or changing the number of Jeonggan beats and inserting intermediate notes. Second, as for the intermediate notes, they appear 45 times in total and all of them indicate one or two-step higher than the notes in two 『Sejongsilrok 』and 『Sogakwonbo』. Some regular patterns appear; when one beat is divided, one step higher comes out and when one beat is lengthened more than two beats, two-step higher appears. Third, 『Sejongsilrok』 and 『Sogakwonbo』 have a regular pattern in terms ofthe number of drum beats and positions of beats. The set pattern of drum beats is as follows; looking at the drum beat pattern by binding every two lines together -line 1 and 2, line 3 and 4, line 5 and 6 and line 7 and 8 -, the third part of the odd number line is repeated to the first part of next odd number line and the beginning drum beat comes out again at the end of the piece. Drums consist of four kinds of styles of rendition Φ (雙), |(鞭), ○(鼓), ?(搖). The drum beats of the present piece 『Daegum Jeongak』 change 52 times in total and they are five types of beats. Φ(雙) and ?(搖) are omitted very often and |(鞭) is changed most and especially it changes often in the odd number lines. Fourth, Baak(拍)in 『Sejongsilrok』 and 『Sogakwonbo』 comes out every four letters in the words of song, in other words, Baak(拍) is played whenever every four syllables are sung but in the present 『Daegum Jeongak』Baak(拍)only appears after the last fourth syllable is sung. Baak(拍) is played at the fourth part of line 2 and 8. However the position of Baak(拍) differs in the line 4 and 6 because of increase or decrease of the number of Baak(拍). Relatively regular-patterned "Yeominrak" of 『Sejongsilrok』 and "Yeominrakman" of 『Sogakwonbo』 changed a lot in the present "Gyeongrokmugangjigok" of 『Daegum Jeongak』 in the aspects of style of beats, increase of the number of Baak(拍), addition of intermediate notes and changes of drum beats and Baak(拍). It was changed from set-patterned music to an amorphous music.
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