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노인요양시설 관리자의 역량 및 행동지표 개발

Title
노인요양시설 관리자의 역량 및 행동지표 개발
Other Titles
Development of Competency and Behavioral Indicator of an Administrator in Long-term Care Facility
Authors
김지수
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
2000년에 이미 고령화 사회에 접어든 우리나라에서는 현재 여러 가지 사회적 환경의 변화와 인구학적 문제로 인하여 과거의 가족에 의한 노인수발이 점차 노인요양시설을 이용하는 추세로 변화하고 있다. 노인요양시설에서는 경영의 효율성과 입소노인 및 그 가족, 그리고 직원의 만족도와 삶의 질을 향상시키는데 시설의 책임을 맡고 있는 관리자의 역량이 중요한 영향을 미친다. 따라서 노인요양시설에서의 질적인 서비스와 만족도 등을 높이기 위해서는 노인요양시설 관리자의 역량을 확인하고 이를 개발하는 것이 중요한 과제라고 본다. 본 연구의 목적은 노인요양시설 관리자의 역량 및 행동지표를 개발하고 이를 기반으로 그 중요도와 수행정도를 측정하기 위함이다. 본 연구는 방법론적 연구로 먼저 문헌고찰을 통해 현재 우리나라 노인요양시설 관리자의 역량과 이에 따른 행동지표로 구성된 예비 항목을 작성한 후 1차 전문가집단의 논의를 거쳐 노인요양시설 관리자 역량 및 행동지표(안)을 개발하였다. 개발된 역량 및 행동지표(안)은 실무경력 3년 이상 된 노인요양시설의 관리자 10명으로 구성된 2차 전문가 집단으로부터 내용타당도 검증을 하였고 전문가 집단의 합의를 도출하는 과정으로 2차례에 걸친 내용타당도 조사를 실시하였다. 자료 분석은 내용타당도 지수(Content Validity Index: CVI)를 이용하였고 그 외의 일반적 특성은 기술통계 방법으로 분석하였다. 마지막으로 최종 개발된 노인요양시설 관리자 20개 역량과 87개 행동지표로 현재 노인요양시설에서 근무하고 있는 관리자가 중요하게 생각하고 있는 역량은 무엇이며 실제 수행 정도를 확인하기 위하여 시설의 관리자 145명을 대상으로 노인요양시설 관리자 역량의 중요도와 수행정도를 측정하였으며 사용한 도구의 신뢰도 Cronbach's Alpha값은 .98이었다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 노인요양시설 관리자의 역량은 성취지향성, 주도성, 정보수집, 대인이해, 고객지향성, 마케팅, 영향력, 조직인식, 관계형성, 직원육성, 자기주장, 팀웍과 협력, 리더십, 분석적 사고, 개념적 사고, 전문성, 자기조절, 자기확신, 유연성, 조직헌신의 총 20개 역량이며 그 내용으로는 87개의 행동지표를 포함하고 있다. 2. 노인요양시설 관리자의 역량별 중요도와 수행정도는 평균과 표준편차로 측정하였으며 그 차이는 t-test로 검증하였다. 전체 평균 점수는 중요도 4점 만점에 평균 3.44점, 수행정도 4점 만점에 평균 3.04점으로 중요도가 수행정도에 비하여 높게 나타났고 이는 통계적으로도 유의한 차이를 보였다. 중요도와 수행정도의 차이를 분석한 결과 모든 항목에서 중요도가 수행정도에 비해 높았으며 이는 통계적으로 유의한 것으로 나타났다(p<.000). 3. 역량별 중요도와 수행정도의 수준은 역량 격자도로 확인하였고 결과는 다음과 같다. 중요도는 높으나 수행정도는 낮아서 집중적으로 관리해야 하는 영역에 속하는 역량은 성취지향성, 직원육성, 전문성, 자기조절 역량으로 나타났다. 중요도와 수행도가 모두 높아 중요하게 생각하며 실제로도 잘 수행되어 만족스러운 역량으로는 대인이해, 고객지향성, 관계형성, 팀웍과 협력, 리더십, 분석적 사고, 조직헌신 역량이 있었다. 중요도와 수행정도가 모두 낮아 실제로 잘 수행되지 않는 역량으로는 주도성, 정보수집, 마케팅, 조직인식, 자기주장, 유연성 역량이 있었다. 중요하게 생각하지는 않으나 잘 수행하고 있는 역량으로는 영향력, 개념적 사고, 자기 확신 역량이 있었다. 4. 각 역량에 속한 행동지표별 중요도와 수행정도는 평균과 표준편차로 확인하였으며 주도성 역량의 ‘위기상황을 신속하고 효과적으로 처리한다’, 고객지향성 역량의 ‘고객과의 약속은 반드시 이행한다’, 마케팅 역량의 ‘시설 이미지에 관심을 갖는다’, 영향력 역량의 ‘타인이 나의 행동이나 판단을 신뢰하도록 한다’, 관계형성 역량의 ‘고객 및 직원들과 친밀한 관계를 형성한다’, 자기주장 역량의 ‘직원이 해야 할 일을 자율적으로 수행하도록 유도한다’, 리더십 역량의 ‘목표달성을 위한 비전을 제시한다’, 분석적 사고 역량의 ‘업무를 중요도에 따라 분류하고 우선순위를 정한다’, 전문성 역량의 ‘시설의 안전 및 위험관리, 감염관리, 질 관리에 대해 책임을 진다’, 자기조절 역량의 ‘스트레스가 심한 상황에서도 침착하게 건설적으로 처신한다’, 조직헌신 역량의 ‘직원들이 임무를 완수할 수 있도록 지원한다’ 등에서 중요도와 수행정도가 모두 높게 나타났다. 본 연구를 통해 개발된 노인요양시설 관리자 역량은 실무에서 효율적인 업무수행의 지침서 및 시설 관리자의 역량을 확인하는 연구뿐만 아니라 교육 프로그램개발의 기초자료로 활용할 수 있을 것으로 사료된다.;In 2000, Korea has already reached the Aging society and at present various changes in our social environment and populational problems are having a tendency to use Long-term care facility instead of Past Family care. In Long-term care facility for the aged, the competency of the administrator who is in charge of the facility has an effect on improving the efficiency of administration and the satisfaction of the residents, their families and the staff as well as the life quality. Therefore, to raise the quality of the service and the satisfaction in long-term care facility, it is an very important task to develop the competency by confirming the administrator's. The purpose of this study is to develop the competencies of the administrator and the behavioral indicators, and with those as the foundation it is to measure the importance and the performance. This study is methodological research. Through prior consideration of documents, a preliminary draft which consisted of behavioral indicator according to the administrator's competency in present Korean long-term care facility was written and thereupon a primary expert group discussed to develop the competency and the behavioral indicator for the administrator. Developed competency and behavioral indicator went through the content validity using CVI which was performed by an expert group consisting of 10 administrators with over 3 years of practical experience in long-term care facility. They performed the examination on the content validity twice by a process which drew the mutual agreement of the expert group. Analysis of the materials used Content Validity Index and all the other general characteristics were analyzed with descriptive statistics. Finally, 20 different competencies and 87 behavioral indicators of the administrators in long-term care facility helped measuring the importance of the present administrator's competency and the performance. The scale's reliability Cronbach's Alpha value was 0.98. The result of this study is summarized as below. 1. The competencies of the administrators in long-term care facility are Achievement Orientation, Initiative, Information Seeking, Interpersonal Understanding, Customer Service Orientation, Marketing, Influence, Organizational Awareness, Relationship Building, Staff Development, Assertiveness, Teamwork and Cooperation, Leadership, Analytical Thinking, Conceptual Thinking, Managerial Expertise, Self Control, Self Confidence, Flexibility and Organizational Commitment with total number of 20. For the contents, 87 behavioral indicators are included. 2. The importance of each competency and the performance of the administrator in long-term care facility were measured with Mean and Standard Deviation, and the difference was verified with t-test. The overall average grade of the importance was 3.44 and the average performance was 3.04, showing that the importance degree is higher than the performance. It was a statistically significant difference. When we analyzed the difference between the degree of importance and the performance, in all lists the degree of importance were higher than the performance and it was a statistically significant difference (p<.000). 3. The importance and the performance were confirmed by Importance Performance Analysis and the result is as the following. The importance was high but the performance was low. The competencies which were included in a field with necessity for intensive management were Achievement orientation, Staff development, Managerial expertise, Self-control. Both the importance and the performance were high and therefore they are considered important. In practical field, they were executed well and the satisfactory competencies were Interpersonal understanding, Customer service orientation, Relationship building, Teamwork and Cooperation, Leadership, Analytical thinking, Organizational committment. For the competencies which are not well performed due to the low importance and performance, there were Initiative, Information seeking, Marketing, Organizational awareness, Assertiveness and Flexibility. The competencies not considered important but well performed were Influence, Conceptional thinking and Self-confidence. 4. The importance of each behavioral indicator in each field and the performance were confirmed with the mean and the standard deviation. Initiative competency is that 'The crisis are managed quickly and effectively', Customer service orientation competency is that 'The promise with customers should be fulfilled', Marketing competency is that 'The image of facility is a concern for', Influential competency is 'Working to establish credibility, to get others to trust one's ability and judgments', Relationship building competency is 'building rapport with customers and staff', Assertiveness competency is 'Inducing the staff to perform their duty on their own', Leadership competency is 'Providing a vision for the achievement', Analytical thinking competency is 'Setting priorities for tasks in order of importance', Managerial expertise competency is 'Taking responsibility on the safety of the facility, the risk, the infection, and the quality management', Self-control competency is 'Responding calmly and constructively in very stressful situations', and Organizational commitment competency is 'Willing to help staffs compete their tasks'. In those competencies, both the importance and the performance were shown very high. The competencies of an administrator, which were developed by this study are considered that they can be used as the effective guides in the practical field, they can confirm the competency in an administrator and they can also be used as basic materials for developing educational program.
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