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내러티브탐구를 통한 두 남성 노인의 삶과 죽음에 관한 이해

Title
내러티브탐구를 통한 두 남성 노인의 삶과 죽음에 관한 이해
Other Titles
A Narrative Inquiry intoTwo Elderly Men's Search for Meaning of Life and Death
Authors
안영미
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 남성 노인들이 일생을 통해 경험한 삶과 죽음의 경험과정을 함께 이야기함으로써 그 속에서 자신이 살아온 삶에 어떻게 의미 부여를 해 왔는지, 현재의 삶과 다가오는 죽음에 어떻게 대처해 나가는지, 이러한 한 개인의 성장 과정이 간호학적으로 어떤 의미가 있는지 찾고자 실시되었다. 구체적인 연구 질문은 첫째, 두 남성 노인의 삶과 죽음에 대한 경험은 어떠한가? 둘째, 두 남성 노인은 그들의 삶과 죽음에 어떠한 의미를 부여하는가? 이었다. 본 연구는 연구 참여자들의 삶과 죽음의 경험을 이해해가는 가장 적합한 방법으로 내러티브 탐구(Narrative Inquiry)를 사용하였다. 두 명의 연구 참여자와 각각 약 7개월간의 인터뷰를 하였다. 자료 수집은 심층 면접과 현장노트, 연구 일기, 연구 참여자의 저서, 스크랩 등을 포함하였다. 분석과정은 연구 참여자들의 각 이야기를 연구문제에 맞춰 기술하고, 그 다음 모든 내러티브를 포함할 수 있는 ‘의미’를 찾기 위해 분석과 해석을 반복하였다. 연구 참여자는 2명의 남성 노인으로 정노인과 김노인이다. 정노인은 74세 기독교 신자로 모태신앙인이며 전직 고등학교 교사 출신이다. 슬하에 3녀를 두고 있으며 현재 경기도 외곽에서 부인과 함께 생활하고 있다. 김노인은 67세로 중학교 2학년 때부터 A 종교 생활을 해오다 40대 후반 탈퇴했으며, 6년 전 부터 택시 운전기사를 하고 있다. 슬하에 2남 1녀를 두고 있으며 현재 서울에서 부인과 출가하지 않은 막내아들과 함께 살고 있다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 두 연구 참여자들의 삶의 과정을 의미 있는 이야기로 구성하면, 정노인의 삶과 죽음에 관한 이야기는 ‘정노인이 살아온 인생과정’, ‘의미 있는 사람들: 할머니와 유치원선생님’, ‘천직: 교사에 대한 열정’, ‘전쟁과 질병: 본질을 깨달음’, ‘은퇴이후의 삶: 남기고 떠나기’ 이었고, 김노인의 삶과 죽음에 관한 이야기는 ‘김노인의 인생과정’, ‘A종교의 조직생활: 내가 아닌 나’, ‘A 종교 이후의 삶: 변화와 대면하기’, ‘가족의 죽음: 자연스런 생의 마감을 기대함’, ‘종교적 죽음: 부활을 위한 운명적 결단’이었다. 이 두 명의 연구 참여자들의 이야기에서 도출한 삶과 죽음의 경험과정의 의미는 정노인의 경우 ‘모천회귀(母川回歸)하는 연어의 삶’의 의미로 은유되었다. 이는 강가에 알로 태어나, 치어가되고, 바다로 나가 일생을 살다가 다음 세대의 계승을 위해 다시 강으로 거슬러 오르는 연어의 귀향 본능처럼 정노인은 자신이 무엇을 위해 태어났고, 어떻게 살아왔으며 또 되돌아 갈 곳이 어디라는 명확한 삶과 죽음에 대한 정의를 가진 것에 기인한다. ‘알의 시기’에 정노인은 태어나자마자 할머니로부터 받은 충분한 사랑과 자극은 자신의 생명을 유지하기 위해 꼭 필요한 희망을 갖게 하는 계기가 되었고, ‘치어의 시기’에는 이러한 경험들로부터 얻은 교훈은 새로운 자신의 모습을 가진 존재가 되어 독립적인 성인의 삶을 살 준비를 한다. 또한 ‘바다에서의 삶’은 신앙인으로서, 교사로서, 한 집안의 가장으로서 치열하게 살았던 삶을, ‘강물을 거슬러 오르는 연어’의 모습에서는 신이 자신에게 부여한 이웃사랑의 목적을 위해 봉사하고 노력하는 삶을 살고 있는 모습으로 해석하였다. 김노인의 삶과 죽음에 관한 경험의 과정으로부터 해석한 삶과 죽음의 의미는 또 한 번의 삶을 꿈꾸는 ‘나비의 일생’으로 은유하였다. 자기 자신의 본질은 변하지 않지만 새롭게 변한 나비의 모습으로 세상을 자유롭게 날아다니고자 하는 김노인의 희망을 나타낸 것이다. 김노인은 자신이 살아온 인생을 지배하고 있는 종교 교리의 껍질에 쌓여있는 번데기의 모습에서 변이하여 자기 스스로 삶을 선택하여 자유롭게 살고자 하는 사후의 희망을 나타내는 것이다. 이상의 연구 결과로부터 도출된 남성 노인의 삶과 죽음의 과정에 대한 경험은 그들이 가지고 있는 신앙의 배경과 자기 자신이 가지고 있는 남성으로서의 신화(myth)가 중요한 역할을 하고 있었다. 연구 과정 중 대상자들은 오랜 시간 자신의 삶과 죽음의 경험과정을 이야기해나감으로써 자신의 지나온 삶을 되돌아보고 의미를 찾아가는 기회를 가졌다. 또한 이러한 경험은 나중 오는 경험에 영향을 주어 또 다른 새로운 계획과 희망을 갖게 하였다. 따라서 본 연구는 남성 노인의 삶과 죽음에 관한 이해를 증진시킴으로써 임상과 지역사회에서 남성 노인을 대상으로 하는 전문가들에게 보다 의미 있는 치료적 관계를 맺는데 도움이 될 수 있으며, 남성 노인의 삶의 질, 나아가 죽음의 질을 높일 수 있는 전인적인 간호중재법으로 유용하게 쓰일 수 있을 것이다.;The purpose of the study is to find how male elders put the meanings in their lives, how they prepare for their current lives and oncoming deaths, and how an individual’s growth process relates to the science of nursing through the conversation about their experiences of a process life and death. The first specific question of the study is “what were two male elders’ experiences of life and death?” Moreover, there was the second question: “what are their thoughts about meanings of life and death?” In order to understand the study participants’ experiences of life and death, the study utilized Narrative Inquiry. For two participants, there were interviews with each participant for one to one and half hours once a week; these interviews lasted for about eight months. Methods of data collection included depth interviews, notes, research diary, participant’s personal writing, and scrap. The method of analysis included explaining participants’ each story in terms of the study question and repeating a process of analysis and interpretation in order to find the meaning that could include all the narratives. Two participants of the study were Mr. Jung and Mr. Kim. Being born in the Christian family, Mr. Jung, who is 74 years old, was used to be a high school teacher. Having three daughters, Mr. Jung lives with his wife in a suburban of Gyeonggi-do. Mr. Kim, who is 67 years old, seceded from Religion A in his late 40’s, which he had participated since he was 15 years old. In addition, he has worked as a taxi driver for 6 years. Having two sons and one daughter, Mr. Kim lives with his wife and an unmarried son in Seoul. The following is an abstract of the study. When the processes of participants’ lives were organized into meaningful stories, stories about Mr. Jung’s life and death were “the process of Mr. Jung’s life,” “meaningful people: grandmother and a kindergarten teacher,” “a vocation: a passion for a teacher,” “war and disease: realization of essence,” “life after a retirement: leave and depart,” while the stories about Mr. Kim’s life and death were “the process of Mr. Kim’s life,” “Life of Religion A: I who is not myself,” “life after Religion A: confront with a change,” “death of the family: expectation of the natural end of the life,” “religious death: fateful decision for resurrection.” Life of salmon that has a special instinct is a metaphor of the meaning of life and death of Mr. Jung. The metaphor highlights that Mr. Jung has a clear definition of life and death regarding what he is born for, how he has lived, and where he is able to return. Just like a returning instinct of salmon, which is born in the egg in freshwater, becomes a fry, lives in an ocean, and returns to a freshwater for a next generation. ‘During an “egg stage,” when Mr. Jung was born, he gained a hope, which is necessary for maintaining a life, through the love and stimulus from his grandmother. During a “fry stage,” he prepared to live a life as an adult after he acquired a new identity through his previous experiences and morals. As a “life in the sea,” Mr. Jung diligently lived his life as a believer, a teacher, and a head of the family; just like a “salmon that returns to a freshwater,” he interpreted his life as a diligent volunteer who worked for a purpose of a life given by the God. Through his experienced process of life and death, Mr. Kim made a metaphor of the meaning of life and death as a “life of butterfly” that dreams of another stage of life. This metaphor highlights Mr. Kim’s desire to live as a butterfly that flies freely around the world after it transforms into the butterfly without changing its true nature. Mr. Kim hoped not only to free himself from religion, which had dominated his life, but also to choose his own life in order to live his life with a freedom. The religious background the elders had and their masculine myths played important roles in the experience about process of elders’ lives and deaths of the study. Through the study, the participants had a chance to retrospect their past lives and find meanings of their lives by talking about their experiences about life and death for a long time. Also, these experiences made new plan and hope by affecting future experiences. Hence, the study, which makes male elders’ lives and deaths more understandable, will be able to help experts in hospital and local community to have more meaningful treatment, and it can be utilized as a holistic nursing intervention by improving the quality of elders’ lives and their deaths.
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