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다중적 하나님 표상을 위한 연구

Title
다중적 하나님 표상을 위한 연구
Other Titles
A Study On Multiful God Representation
Authors
김본
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 한 개인의 종교 생활에 있어 하나님에 대한 표상을 어떤 방식으로 정의하는가에 따라 신앙의 양태는 물론 일상적인 생활 방식까지 좌우된다는 점을 연구의 출발점으로 삼고 있다. 즉 올바른 신관이 사람들의 삶에 대한 재해석과 새로운 의미를 부여하는 반면, 왜곡된 신관은 잘못된 신념체계가 되어서 한 개인의 삶을 왜곡시키는 원인이 되고 있는 몇몇 상황에 대한 문제의 제기에서 출발한다. 신앙을 가지되 신을 왜곡된 하나님 이미지로나 혹은 왜곡된 하나님 표상을 가질 경우 그 신앙은 세상에서 감당해야 할 진정한 종교적 사명을 외면하게 할 뿐 아니라, 그 개인의 삶 자체마저도 통전 성을 상실한 채 분열되고, 회복할 수 없는 고통스러운 삶을 살게 하기도 한다. 따라서 사회 내에서 자신의 영성적 추구가 사회를 등지지 않고, 사회 내에서 주어진 책임을 잘 감당하면서 동시에 자신의 신앙으로 인하여 보다 발전적인 삶을 살기 위해서는 ‘하나님의 표상’에 대한 문제를 객관적으로 점검하는 일이 필요하다고 생각한다. 이러한 전제 하에 기독교 상담이나 목회상담에 있어서 가장 중요한 과제는 내담자의 하나님 표상을 탐험하는 일이라고 정의내릴 수 있다. 그것은 무의식적 심리적 역동가운데 왜곡된 하나님 표상이 개인의 신앙과 삶 역시 크게 왜곡하는 경우가 다반사이기 때문이다. 긍정적 표상의 하나님과의 건강한 관계는 개인으로 하여금 삶에 대한 긍정적인 태도를 갖게 하며 삶에서 만나는 난관을 견디어 내는 버팀목으로 작용할 수 있다. 반면에 왜곡된 하나님 표상으로 야기된 하나님과의 관계는 개인의 삶에 부정적이고, 때로는 삶에 파괴적으로 작용할 수도 있다. 하나님에 대한 왜곡된 인식이나 왜곡된 이미지가 신앙생활이나 대인관계에서 문제를 일으킬 수 있는 반면에, 하나님과의 건강한 관계는 왜곡됨 없는 긍정적이고 풍부한 하나님 이미지로 채워질 때, 깊어질 것이기 때문이다. 일반적으로 사람들은 여러 가지 다양한 원인들로 자기만의 독특한 하나님 이미지를 가지고 있다. 본 논문에서는 이러한 사적인 하나님 이미지 형성을 정신분석학적 대상관계이론을 중심으로 논의를 하고자 한다. 정신분석학은 개인의 내적대상들을 수정할 수 있는 기회를 제공하고, 과거를 재 진술함으로써 부모나 그 밖의 중요 인물들과 새로운 관계를 맺을 수 있는 기회를 제공해준다. 이러한 맥락에서 볼 때, 정신분석학에 근거한 상담은 개인에게는 하나님 상을 수정할 수 있는 기회 역시 제공해 준다고도 기대할 수 있을 것이다. 연구의 절차는 다음과 같다. Ⅰ장 서론에서는 이 논문의 물음이 출발점이 되는 문제 제기를 서술한 후 연구의 목적과 의미에 대해서 논해 보고자 한다. Ⅱ장에서는 정신분석학적 대상관계이론을 통해서 하나님 표상과 하나님 표상이 교정될 수 있는 근거를 설명할 것이고, 사례분석을 통해 교정 가능성을 제시할 것이다. Ⅲ장에서는 왜곡된 하나님 이미지를 더욱 심화시키는 요인을 남성 하나님 상징으로 규정한다. 기존신학의 남성 하나님 상징을 비판하고, 이것이 어떻게 하나님과의 관계왜곡을 심화시키고, 풍성한 신앙생활을 저해하는지를 규명하고자 한다. 이 논의를 통해서 남성 하나님 상징은 역사와 함께 발달되어 왔고, 위계적인 질서를 반영하고 있으며, 동시에 가부장적 구조를 지지해주고 있음을 알 수 있다. 하나님 상징은 그것을 경험하는 자에게 다양하고 풍부한 의미를 제공해 주어야 하며, 이를 통해 삶에 대한 해석과 통찰이 가능해야 한다. 그러나 아버지 하나님으로 대변되는 남성 하나님과 초월적인 전통적 하나님 상징은 그것을 경험하는 주체들에게 고통과 분열을 주기 때문에 새로운 하나님 상징, 표상이 제시되어야만 한다. Ⅳ장에서는 풍성한 하나님 상징 대안을 여성신학의 자원에서 찾을 것이다. 하나님은 성의 한계를 뛰어 넘는 존재이지만 역사 속에서, 공식적인 종교에서 주로 남성으로 상징되어 왔다. 이로 인해 남성은 항상 신성하며 여성은 신성하지 않고, 여성은 남성에게 종속되어야 한다는 사고를 당연시하게 된다. 본 논문에서는 하나님 이미지 수정 가능성을 정신분석학적 대상관계 이론이 제공하는 시사점에서 찾을 것이고, “아버지 하나님”, 남성 하나님으로서는 충만하게 채워질 수 없는 하나님 상징을 여성신학적인 자원 속에서 찾아 새로운 하나님 상징을 제시해 볼 것이다.;This thesis begins with a starting point that the aspects of faith as well as daily lifestyles are influenced by how God representation is defined in individual religious lives. Namely, while a correct point of view about God provides the reinterpretation of people's lives and new meanings, a distorted point of view begins suggesting issues about several situations that distort individual lives by establishing wrong belief systems. If someone has faith but has distorted God images or distorted God representation, the faith neglects true religious missions that we should do in the world, the individual life is disrupted, losing coherence, and the individual lives a painful life that cannot be recover. Therefore, in order to live a victorious progressive life, it is necessary to examine the issues on 'God representation' objectively while personal spiritual quests do not offend society and each person takes a responsibility in society. With regard to such premises, the most important task in Christian counseling or pastoral counseling is defined to explore God representation of clients. Distorted God representation is more likely to distort individual faith and life greatly in unconscious psychological dynamics. The healthy relationship with the positive representation of God allows an individual to have a positive attitude and can act as a support that endures difficulties in life. On the other hand, the relationship with God caused by distorted God representation can cause negative impacts on an individual life and, sometimes, can be destructive influences in the life. While distorted recognition or images toward God can cause some problems in religious lives or personal relations, the healthy relationship with God will be developed when it is filled with undistorted, positive, and plentiful images of God. Generally, people have their own unique images of God due to a variety of factors. This thesis attempts to discuss the formation of private God images, mainly focusing on object relations in psychoanalytic theory. As psychoanalysis offers an opportunity to change individual inner objects and restate the past, it provides a chance to build a new relationship with parents or other important persons. As all things considered, the consultation based on psychoanalysis can be expected to offer an opportunity to change God image. The process of the study is as follows. In chapter Ⅰ, introduction, the purposes and meanings of this study are discussed after describing issues, starting points of this thesis' questions. In chapter Ⅱ, God representation and the basis that God representation can revised are explained through object relations in psychoanalytic theory and the possibility of revision will be suggested through case analysis. In chapter Ⅲ, a factor that deepens distorted God image is declared to be the symbol of a male God. This study criticizes the symbol of a male God in existing theology and attempts to examine how it deepens the distorted relationship with God and hampers rich religious lives. Through the discussion, it shows that the symbol of a male God has developed in history, reflected hierarchical systems, and supported a patriarchal structure. The symbol of God should provide various and abundant meanings to people who experience it and the interpretation and discernment of life should be available. However, since male God that represents Father God and the almighty traditional symbol of God give a pain and disruption, a new symbol of God or God representation should be suggested. In chapter Ⅳ, a rich representative substitute symbol of God will be found in women's theology. Although gender cannot be an issue for God, male usually represents God in official religions. Therefore, male is always divine and female is not divine. Under the circumstances, it is natural to have an idea that female is subordinate to male. In this thesis, the possibility of revising God image will be sought in suggesting points offered by object relations in psychoanalytic theory and a new symbol of God will be presented by searching the symbol of God that cannot satisfy as "Father God," male God in women theological resources.
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