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게슈탈트의 완결성 원리를 적용한 일러스트레이션 표현연구

Title
게슈탈트의 완결성 원리를 적용한 일러스트레이션 표현연구
Other Titles
Expression study of solid illustration applied by Gestalt's law of closer : 3D expression-centered study using the line
Authors
정희윤
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Point, line, plane, in visual arts, are very important means of expression to visualize an object. All forms surrounding us are initiated by these three basic elements, expressed as the result of the combination of them. Line, one of these basic constituents, has mouvement, flow and direction unlike point and plane because it is created by the trace of point's travelling towards a certain direction so it itself is a kinetic element. Also, line is regarded as playing a crucial role in associating an entire, complete image from a partial one, which suggests its flow and direction of the whole image. Accordingly it can be an interesting, attractive factor which enables appreciators to interpret arbitrarily and newly recognize the image. Wassily Kandinsky says, 'The line in art has tension, direction, time, and the direction has an emotional temperature. That line can be activated in every aspect, then extend to plane. In such ways, line draws attention along its direction and flow, helps to imagine the entire picture and stimulates our perception to complete its flow although it is missing in part or broken. Accordingly, in this thesis Gestalt's law of closer is set forth as a premise in expressing the mouvement and flow of the line by illustration. Also, it is one of the Gestalt's principles which examine our perception logically that imagines the association and interprets the completion arbitrarily of the unseen line. According to David A. Lauer, 'Line makes the appreciator imagine the missing part and participate in the work that it creates even more interesting and emotional image. On this wise, partly incomplete description using implied line makes it possible that they associate the complete image by interpreting arbitrarily and are actively involved in the work and that it achieves the interaction between the appreciator and the work. Accordingly, the purpose of this thesis is to study the ways of expressing solid illustration, with the 'line' used as a constituent of expression, Gestalt's 'law of closer' premised as the principle of expression study. Also, in its manner of this studying, by researching the grafting of plane and solid with the factor 'line' being given a sense of space, the middle between 2D and 3D is defined as the scope of expression study. In this way when the line becomes solid, it is regarded that the expression of line by the law of closer is more visually emphasized and that the appreciators' arbitrary interpretation and active movement of vision is induced that he(or she) can be more involved and interested. For the purpose of this thesis, in the body the line which is applied by Gestalt's law of closer became the subject of research, the expressive way of illustration grafted by solid has been researched. In conclusion the implied line applied by the law of closer can prompt the appreciator's imagination and emotion that could lead to arbitrary interpretation. In addition, through this study, it is expected in its manner of expression that expressing 'the line applied by the law of closer' into solid can be one of the ways that give the appreciators visual pleasure and interest.;시각 예술에 있어서 점, 선, 면은 어떤 대상을 표현하기위한 가장 기본이 되는 최소단위이자, 표현의 수단이며, 가장 중요한 구성요소로서, 모든 대상의 조형성은 이세 가지의 기본 요소가 조합된 결과로 표현되어진다. 점, 선, 면의 서로 다른 특징과 성격은, 각각의 역할과 기능에 따라 시각적 표현이달라지며, 이러한 각 요소의 중요성만큼 표현하고자 하는 작품의 분위기나 대상의 결과를 크게 좌우하게 된다. 본 논문의 게슈탈트의 완결성 원리를 적용한 작품표현에서는, 형태의 표현을 위해 세 가지의 요소 중 ‘선(line)’의 기능과 특징을이용하여 입체적 일러스트레이션 작품을 연구하고자 하는데, ‘선(line)’은 점이나 면과는 달리, 기본적으로 동세를 가지며 흐름과 방향성이 있는데, 이것은 ‘선(line)’이라는 구성요소가 일정한 방향으로 이동한 점의 흔적에 의해 생성된 것이므로, 이미 그 자체가 움직임을 가지는 동적인 요소라 볼 수 있다. 따라서 선(line)은 유동적인 요소로서 시선의 이동을 유도하며, 부분적인 이미지를 전체의 완결된 이미지로 연상하기위한 결정적 역할을 하는 중요한 구성요소이다. 또한 선(line)의 방향성과 움직임은 전체 이미지의 흐름과 분위기를 암시하여,감상자의 자의적인 해석으로 작품에 흥미를 유발하여 참여를 이끌어 내는 매력적인 요소라 할 수 있다. 칸딘스키(Wassily Kandinsky)는 ‘미술에서의 선은 긴장과 방향, 그리고 시간을 가지고 있으며, 선의 방향은 감정상 온도를 가지고, 이러한 선은 모든 활동이 시작된 상태이며, 면으로 나아간다.’ 라고 하였다. 이와 같이 ‘선’은 방향이나 흐름에 따라 시선의 이동을 유도하며, 감정상 온도를 가지고 있으므로 전체적인 분위기나 흐름을 연상하는데 탁월한 요소이며, 부분적으로 생략되거나 분리 된 선 일지라도 그 흐름을 완결하여 보려는 시지각을 자극한다. 따라서 본 논문의 작품표현연구에서 ‘선(line)’이 가지는 성격인 동세와 흐름을 일러스트레이션으로 표현함에 있어서 게슈탈트의 ‘완결성 원리’를 기본 전제 원리로 삼고자 하는데, 이 원리는 보이지 않는 선의 연상과 완결을자의적으로 해석하고 상상하는 우리 시지각 원리에 대하여 논리적으로 규명한 게슈탈트의 몇 가지 지각원리중 하나이다. 데이비드 A. 라우어(David A. lauer)에 의하면 ‘선은 그 끊어진 부분을 상상하게 함으로써 보는 이로 하여금 작품에 참여하게 하여 훨씬 흥미롭고 정서적인 이미지를 만들어낸다’고 하였다. 이것은 암시적인 선을 이용한 생략된 묘사는 관찰자의 자의적인 해석에 의해 완결된 형상을 연상함으로써, 작품에 적극적으로 참여하여 감상자와 작품의 소통과 교감을 끌어 낼 수 있음을 나타낸다. 따라서 본 논문의 작품연구에서는 ‘선(line)’의 동세를 이용 하여 게슈탈트의 ‘완결성 원리’를 적용한 시각표현을 연구하고자 하며, 이러한 표현을 위한 방법으로는 ‘입체 일러스트레이션’을 접목하여 선의 입체화를 위한 표현방법 모색에 그 목적이 있다. 선의 입체적 표현을 위한 방법적 측면에서는 ‘선’이라는 요소에 공간감을 부여하여 평면과 입체의 접목을 연구함으로써, 2차원의 선이 3차원의 공간으로 입체화 되었을 때, 시각적으로 선의 표현이 더욱 강조되고, 감상자의 시각이동을 적극적으로 유도하여 감상자의 참여와 흥미를 유발할 수 있다고 본다. 본 논문을 통한 작품표현을 위하여 본론에서는, 게슈탈트의 완결성 원리가 적용된 선의 정의와, 입체가 접목된 일러스트레이션의 표현방법을 이론적 고찰을 통해 탐구 하였고, 결론적으로 완결성의 원리가 적용된 암시적 선은, 감상자의 상상력과 감성을 자극하여 자의적인 해석을 유도할 수 있어, 선의 표현성과 입체적 방법의 접목을 통해 일러스트레이션으로 작품표현을 위한 방법적 가능성을 엿볼 수 있었다. 또한 이러한 작품연구를 통해 완결성 원리가 적용된 선의 입체적 표현은 일러스트레이션으로서 단순히 형태를 암시하는 표현을 넘어, 작품의 전체적 분위기와 흐름을 완결하여, 보이는 것 이상을 상상하여 볼 수 있는 가능성을 기대한다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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