View : 603 Download: 0

투명한 재료의 중첩을 이용한 감법혼색 에듀테인먼트 컨텐츠 개발연구

Title
투명한 재료의 중첩을 이용한 감법혼색 에듀테인먼트 컨텐츠 개발연구
Other Titles
A Study on an Edutainment Contents of the Subtraction Mixture of Color used Overlapping Transparent Materials : Focused on the3rd,4th grader Elementary School Students in Korea
Authors
안유진
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
색은 세상의 근본적인 것으로, 인간에게 많은 영향을 끼친다. 또한, 색채를 배움으로 인간은 정서, 인지, 창의성 등 다양한 능력을 개발할 수 있다. 어린이는 색채에 민감해서 순수한 즐거움으로 이것을 즐긴다. 그러나 나이가 들어갈수록 감정이 절제되고 수양이 쌓여감에 따라 색채는 점차 본래의 호소력을 상실하게 된다. 특히 만 9세에서 10세가 되면 자유로운 시각적 표현이 굳어지기 시작한다. 이 시기는 한국 초등학교 3,4학년의 시기로 형태적 사실기로 넘어가며, 많은 아동들은 사실적 표현이 마음대로 되지 않을 때 색채에 흥미를 잃고 언어로 매개체를 옮겨가게 된다. 게다가 우리나라는 이들을 위한 색채교육 또한 열악한 상황이다. 아동의 색채 교육은 자연의 형태와 색, 그리고 그들의 조화를 연구하는 것으로, 미묘한 색채조화에 관심을 가지도록 해야 한다. 이런 현실을 자각하고, 원리와 체험을 중심으로 하는 어린이 디자인 학교, Han's, Think Think와 삼성 어린이 미술관, 장흥아트파크의 어린이 놀이터, 헬로우 뮤지엄 등과 같은 사설기관들이 생겨나고 있다. 또한 이런 기관들을 중심으로 새로운 프로그램들을 개발하려는 노력이 시작되고 있다. 이런 노력의 일환으로, 대상아동의 수준에 맞게 원리를 중심으로 하는 컬러 에듀테인먼트 컨텐츠를 개발하는 것이 필요하다. 본 연구는 현대 한국 초등학교 3,4학년 아동을 대상으로 하며, 문헌연구를 토대로 설문지에 의한 질적 조사를 통해 대상의 특성을 파악하였다. 연구 조사 결과, 대상 아동은 중첩을 많이 사용하며, 투명하게 겹치는 재료를 이용할 때 중첩표현이 더 많이 나타나며 이에 대한 선호도가 높은 것으로 나타났다. 또한, 현대의 아동은 원색뿐만 아니라 파스텔 계통의 색상을 선호하는데, 투명한 재료는 다양한 질감과 생명력 있는 파스텔 톤의 색상을 나타내기에 유용하다. 이러한 조사결과에 따라 투명하게 겹치는 재료의 중첩에 대한 색채원리와 특성들을 살펴보고, 이를 컨텐츠에 적용하기로 한다. 투명한 재료의 중첩은 투명도가 높을 때 감법혼색을 잘 나타내주고, 이와 함께 색의 대비와 조화를 보여준다. 이런 재료와 방법의 특성을 활용해, 10색상환의 색상을 다양한 투명도로 적용시킨 모티브를 개발해 이들의 결합으로 나타나는 간색들을 통해 무한한 색상을 경험하도록 한다. 본 컨텐츠는 우정이라는 컨셉으로, 카드와 선물박스로 구성된 Gift Set를 제작하였다. 아동이 선호하는 자연물들을 중심으로 그들이 좋아하는 사실적이고 정서적인 표현과 색채의 효과를 잘 나타낼 수 있는 표현의 균형을 맞춰 형태를 개발하였다. 또한, 이들에게 적합한 무늬로 장식할 수 있는 인쇄한 꼴라쥬 재료를 활용하였다. 컨텐츠 진행 단계는 dwca어린이디자인학교 평가방법을 차용하여 보기, 말하고 쓰기, 체험하기, 종합하기, 행하기, 평가하기의 6단계로 구성하였다. 아동은 투명한 재료의 중첩을 이용한 예술작품들을 감상하고, 토론하고, 감법혼색 원리가 담긴 카드들을 보면서 체험하고, 이를 종합해 박스를 만들면서 표현을 하고, 서로 평가를 한다. 본 연구를 통해, 초등학교 3,4학년 아동은 색채에 대한 흥미를 잃지 않고 정서, 인지, 창의성 등 다양한 능력을 지속적으로 개발할 수 있을 것이다. 연구결과 이런 아동의 체험이 일회적으로 끝나지 않도록 지속적으로 컬러 에듀테인먼트를 개발해야 할 것이 요구되며 또한 이런 컨텐츠들이 아동의 발달에 효과가 있는지에 대한 공신력 있는 기관의 검증이 필요함을 알게 되었다.;Color is essential in the world, and influence on the men. The men can develop the ability such as sensibility, intelligency and creativity by learning color. Children enjoy color as a pleasure purely that they are sensitive of it. But, They lose the interest of color growing older and they temperate their emotion. Especially, It become hard for the children to express visual freely when they are 9,10 years old. They are the period of 3rd,4th elementary school students in Korea, and they like realistic expressions. Many children change from color to language when they are not satisfied with their realistic descriptions. Futhermore, The education of color is insufficient in Korea recently. The color education for the children is a study of natural shape and color, and delicate Harmony. It is important for them to be interested in delicate Color harmony. Many private organizations are established for the conscious of this. For example, "DWCA Children Design School" , "Han's" , "Think Think", " The Children Museum of Samsung", "Jang Hung Art Park", "Hello Museum" are focused on principals and experience. and, These organizations start studies for developing new program. According to this, I developed edutainment contents of color for the target. This study is focused on the 3rd,4th elementary school students. and, I found out the characteristics of this period children in the study of documents. According to this, I research quality on the evaluation forms. As a result, The children of this period use overlapping often in Korea. They use overlapping more using transparent materials that is piled up such as papers and fabric not painted such as dyes and crayons. And, they are prefer transparent materials that is piled up such as film paper. The children like not only original colors but also pastel colors. Transparent materials are useful to express pastel tones and various textures. According to these results, I have studied on overlapping with transparent materials that is piled up. And I applied this on the contents. Overlapping transparent materials is appeared subtraction mixture of colors well when the transparency of the material is high. It is also expressed the contrast and the harmony of the color. developed the motives applied 10colors and various transparency applied this characteristic of materials and ways. They can experience unlimited color through the compound colors expressed combination with this motives. The concept of this contents is "friendship". I have developed the gift set that consists of card and box. I used overlapping transparent materials that is piled up. and I described naturals realistic and emotional expression according to their preferences. Of course, I considered the effect of color education, too. So I developed the shape balanced of both. I take advantage of the printed collage materials that is useful for the targeted children. This contents consists of 6 steps, "Seeing", "Speaking and Writing", "Experience", "Generalization", "Expression" and "Estimating" referred to 'DWCA Children design school' form. The children will feel the arts using overlapped with transparent materials, discuss, experience mixture of colors with cards, express with a box, and estimate. I hope the children will not lose interests in colors and develop multifarious abilities such as sensibility, intelligency and creativity constantly with this contents. Finally, I recognized the edutainment contents of color must have sustainable development for the children. and, It is necessary that public organizations have to verify these programs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE