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패션디자인 기획의 컴퓨터 그래픽 활용

Title
패션디자인 기획의 컴퓨터 그래픽 활용
Other Titles
The Computer Graphic Utilization on the Fashion Design Planning : Focused on the Categorization of Fashion Feeling
Authors
김나은
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 컴퓨터 그래픽스의 대표적인 프로그램인 Adobe Photoshop CS3, Adobe Illustrator CS3를 사용한 8개의 패션 감각 분류에 따른 패션디자인 기획을 하여, 패션디자인 실무와 교육 분야에 적용될 수 있는 새로운 사례의 실제적인 연구를 제시하는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 문헌자료, 신문, 패션 잡지, 인터넷 등의 기사 및 시각 자료를 중심으로 컴퓨터 그래픽스에 의한 디자인프로세스 사례, 패션 감각 개념 및 분류에 관한 이론적인 고찰을 선행하였다. 그리고 위의 연구를 바탕으로 엘레강스, 클래식, 모던, 매니시, 스포티, 아방가르드, 에스닉, 로맨틱의 8개 패션 감각을 테마로 설정한 후, 컴퓨터 그래픽스를 사용한 이미지 맵, 컬러 맵, 소재 맵, 스타일 맵, 패션 일러스트레이션, 도식화를 제작하여 패션디자인 기획을 하였다. 8개로 분류한 패션 감각의 대표적 이미지를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 엘레강스는 우아한, 여성스러운, 세련된 성인여성의 섬세하고 고급스러움을 추구하는 이미지이다. 둘째, 클래식은 시대에 따라 별로 변하지 않는 가치와 보편성을 가진 고전, 전통을 추구하는 이미지이다. 셋째, 모던은 현대적, 도시적이면서 기능적, 합리적인 디자인의 차가움을 추구하는 이미지이다. 넷째, 매니시는 여성복에 남성복의 디자인을 이용하여 남성다움, 혹은 새로운 성인 여성 매력을 추구하는 이미지이다. 다섯째, 스포티는 스포츠 웨어의 기능성과 편안함을 평상복에 도입한 활동성을 추구하는 이미지이다. 여섯째, 아방가르드는 독창적이고, 기발한, 실험적 요소가 강하거나 첨단적인 유행을 추구하는 이미지이다. 일곱째, 에스닉은 세련된 도시의 이미지와 대조적인 자연적인, 각국의 민속에서 향수를 느낄 수 있는 소박하고, 전원풍의, 자연 친화를 추구하는 이미지이다. 여덟째, 로맨틱은 동화 속 소녀, 공주와 같은 사랑스럽고, 귀여운, 순진무구함을 추구하는 이미지이다. 또한, 패션디자인 기획과정을 컴퓨터 그래픽스 프로그램으로 분류하면 다음과 같다. 첫째, Adobe Photoshop으로 이미지맵, 컬러 맵, 소재 맵, 스타일 맵을 제작하였다. 둘째, Adobe Illustrator로 패션 일러스트레이션, 도식화, 디자인 차트를 제작하였다. 이상의 연구를 기반으로 하여 8개의 패션 감각인 엘레강스, 클래식, 모던, 매니시, 스포티, 아방가르드, 에스닉, 로맨틱을 테마로 하여 디자인 기획과정의 이미지 맵, 컬러 맵, 소재 맵, 스타일 맵, 패션 일러스트레이션, 도식화, 디자인 차트를 제시하였고 이를 표로 정리하면 다음과 같다(표 1-1). 이 결과 패션 감각에 따른 패션디자인 기획 프로세스는 컴퓨터 그래픽스를 이용함에 따라 디자이너의 디자인 컨셉을 시각화하는데 용이하였다. 이러한 컴퓨터 그래픽스를 패션디자인 기획 실무에 도입하면 디자인 기획의 새로운 방향을 제시하여, 고부가가치의 상품을 기획할 수 있을 것이다. <표 1-1> 컴퓨터 그래픽스에 의한 패션 감각에 따른 패션디자인 기획 ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요);This study aims to propose practical new examples applicable to on-the-job training and education in fashion design by using Adobe Photoshop CS3 and Adobe Illustrator CS3, which are representative programs in computer graphics for the fashion design process, in planning fashion when designing eight fashion feelings. As regards research methods, the study proceeded to a theoretical review of design process cases using computer graphics, and the concept and classification of a fashion feeling, first, focusing on articles and virtual materials from the literature, newspapers, fashion magazines, and the Internet. Based on the above research, the study planned fashion design by preparing an image map, color map, material map, style map, and flat illustration by using computer graphics after establishing eight fashion feelings, namely, those of elegance, classic, modern, mannish, sporty, avant-garde, ethnic, and romantic as a theme. First, the study classified a fashion feeling with eight senses including elegance, classic, modern, mannish, sporty, avant-garde, ethnic, and romantic feelings. The representative images of such a fashion feeling include the following. Elegance is a delicate and high-classic image of gracious, feminine, and refined female adults. Classic is a literally classic and traditional image with values and universality beyond times. Modern is a cold image of a functional, reasonable, yet contemporary, urban design image. Mannish is a manly or a new attractiveness of a female adult by applying men’s wear design to women’s wear. Sporty is an active image introducing the functionality and comfort of sportswear to ordinary garments. Avant-garde is a cutting-edge image in fashion or one with highly ordinary, sensational, and experimental factors. Ethnic is a simple, rural, and naturally friendly image, which makes us nostalgic about nature, in contrast with a cool urban image. Romantic is a girlish, lovely, cute, and innocent image felt by a girl or a princess in children’s books. Second, the study made an image map, color map, material map, and style map with Adobe Photoshop CS3 by dividing a fashion planning process with a computer graphics program. Also, the study made a fashion illustration, flat illustration and design chart with Adobe Illustrator CS3. Third, the study proposed the image, color, material, style map, fashion illustration, flat illustration and design chart in the design planning process under the theme of the aforementioned eight fashion feelings. As a result, the fashion design planning process according to a fashion feeling was very useful for visualizing a designer’s design concept along with the use of computer graphics. It would be possible to plan high value-added products by indicating a new direction in design planning provided that computer graphics could be introduced into fashion design planning in the field.
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