View : 426 Download: 0

『속악원보』 권 4의 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」 선율 비교 고찰

Title
『속악원보』 권 4의 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」 선율 비교 고찰
Other Titles
Study on the relation between on and on
Authors
유솔잎
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The first written record of is found in the 15th century , with numerous subsequent documents. is recorded in as and in as . is recorded in as and in as . This thesis compares the melody of on with the that of on . This thesis results in finding the relation between and , by comparing on with on . Methodology employed in this thesis is transcription of the old score by categories to the western scale, and verse-by-verse comparison. The result of this research is as following: First, by comparing the musical progression of the in with that of in , this research reveals a certain pattern within the progression. The patterns are as following: Proceeding to same form(○), proceeding to one note higher(↑1), proceeding to one note lower(↓1), proceeding to two notes higher(↑2), proceeding to two notes lower(↓2), proceeding to three notes higher(↑3), proceeding to three notes lower(↓3), proceeding to same height + α(◐), proceeding to different form(X).) Second, the rate of identical progression in in with that of in is 59%(the most frequent). The percentage of the progression to one note higher is 12%, The rate of proceeding to one note lower(↓1) is 10%. The rate of proceeding to two notes higher(↑2) is 10%. The rate of proceeding to two notes lower(↓2) is 1%. The rate of proceeding to three notes higher(↑3) is 2%. The rate of proceeding to three notes lower(↓3) is 0.2. The rate of proceeding to some height + α(◐) is 2%. The rate of proceeding to different form(X) is 2%. Third, 90% of the first note in every verse is the same, with the exception of the 3rd chapter of the 9th verse, 3rd chapter of the 11th verse, 4th chapter of the 11th verse, 5rd chapter of the 3rd verse, 5th chapter of the 11th verse, 6th chapter of the 6th verse, 6th chapter of the 7th verse, 6th chapter of the 12th verse, 7th chapter of the 6th verse, 7th chapter of the 7th verse, 7th chapter of the 11th verse, 8th chapter of the 6th verse, 8th chapter of the 7th verse, 8th chapter of the 10th verse, 9th chapter of the 7th verse, 9th chapter of the 8th verse. Fourth. The particular pattern of on is also found in on . The patterns of progression in last verse on chapters 1, 3, 5 and 7 are same with the patterns of last progression in last verse on 2, 4, 6 chapters. and The form of 8th chapter is same with 7th chapter. In the 9, 10 chapters, reversed patterns of the 1~7chapters are found. Fifth, by dividing the verse to six parts(①, ②, ③, ④, ⑤, ⑥) and comparing each of the verses, the rate of progression appeared to be similar, at about 59% (the most frequent). The rate of similar progression on ① is 99%. In such case, the rate of proceeding to same form is 88%. The rate of progression of the same melody is 98%. The rate of progression to differing melody is 2%. The results derived from comparing forms and note composition of the first verses of each scores show that particular patterns of on with on progression of melody is highly similar. Therefore, it is feasible to suppose that is related to and influenced in the origin and evolution of . Further research is needed to explore the potentiality.;「여민락(與民樂)」은 15C 『세종실록(世宗實錄)』 권 140에 최초로 악보가 수록되어 있고 그 이후 여러 문헌에 전하는데, 「여민락 만(與民樂慢)」은 『속악원보(俗樂源譜)』 권 4에 「여민락 만」, 『속악원보(俗樂源譜)』 권 6에 「만」으로 실려 있고 「여민락 영(與民樂令)」은 『속악원보』 권 5에 「여민락 관보」, 『속악원보』 권 7에 「방향보(方響譜)」로 실려 있다. 본 논문은 『속악원보』 권 4에 나타나는 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5에 나타나는 「여민락 관보」의 선율을 비교 고찰한 논문이다. 고(古)악보를 비교 연구함으로써 두 악보의 관계와 유사성에 대해 좀 더 자세히 밝혀 보았다. 이를 위하여 각 악보를 오선보로 역보하고 행별로 나누어 비교하고 대강별로 세분화하여 비교 연구하였다. 『속악원보』 권 4의 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」를 비교한 결과는 다음과 같다. 첫째, 『속악원보』 권 4의 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」의 선율진행을 비교한 결과 특정 유형을 발견하였다. 동형(同形)진행(○), 1음 상행(↑1), 1음 하행(↓1), 2음 상행(↑2), 2음 하행(↓2), 3음 상행(↑3), 3음 하행(↓3), 동형+α (◐), 이형(異形)진행(X) 의 총 9가지 유형이 나타났다. 둘째, 『속악원보』 권 4의 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」가 유사하게 진행하는 유형 중 동형으로 진행하는 유형이 59%로 가장 빈번하게 등장하였고 『속·관』의 음이 『속·만』보다 1음 위로 진행하는 경우가 12%, 1음 아래로 진행하는 경우가 10%, 2음 위로 진행하는 경우가 10%, 2음 아래로 진행하는 경우가 1%, 3음 위로 진행하는 경우가 2%, 3음 아래로 진행하는 경우가 0.2%로 나타났고『속·관』에서 『속·만』과 동일한 음이 50%, 그와 다른 하나의 음이 50%의 비율로 출현한 경우가 2%, 이형으로 진행하는 유형이 2%로 나타났다. 셋째, 『속악원보』 권 4의 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」의 행 첫 음의 90%이상이 동일하게 나타났다. 두 악보의 각 행의 첫 출현 음은 제 3장 9행, 제 3장 11행, 제 4장 12행, 제 5장 3행, 제 5장 11행, 제 6장 6행, 제 6장의 7행, 제 6장 12행, 제 7장 6행, 제 7장 7행, 제 7장 11행, 제 8장 6행, 제 8장 7행, 제 8장 10행, 제 9장 7행, 제 9장 8행을 제외한 90%가 동일 음으로 형성되어 있었다. 넷째, 『속악원보』 권 4의 「여민락 만」의 특정 패턴이 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」에도 동일하게 나타났다. 제 1, 3, 5, 7장 마지막 행의 선율진행 패턴과 제 2, 4, 6장 마지막 행의 선율진행 패턴이 각각 동일하였으며, 제 8장은 제 7장과 같은 형태를 보이고 제 9·10장에선 제 1장~7장까지 적용되었던 패턴이 반대로 나타났다. 다섯째, 한 행을 6개 부분(①, ②, ③, ④, ⑤, ⑥)으로 나누어 대강별로 비교하였을 때 모든 대강에서 동형으로 진행하는 유형이 59%로 가장 많이 나타났다. ①부분이 유사하게 진행하는 경우는 99%로 매우 높았고 그 중 동형으로 진행하는 유형이 88%로 나타났다. 두 악보의 선율이 유사하게 진행하는 경우는 98%, 다르게 진행하는 경우는 2%로 나타났다. 『속악원보』 권 4의 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」를 유형, 각 행의 첫 음 구성, 특정 패턴 등의 항목을 분석 기준으로 비교 분석하였다. 현행 「여민락 만」과 「여민락 영」은 많은 차이를 보일 수 있으나 고(古)악보인 『속악원보』 권 4의 「여민락 만」과 『속악원보』 권 5의 「여민락 관보」를 비교 분석한 결과 두 악보의 선율 진행이 매우 유사함을 발견할 수 있었다. 따라서「여민락 만」이 「여민락 영」의 기원과 생성과정에 밀접한 관계가 있다고 생각할 수 있으며 이에 대한 보다 심도 있고 구체적인 연구가 필요할 것으로 사료된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE