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S. Prokofiev의 Piano Sonata No. 2, Op. 14에 관한 연구

Title
S. Prokofiev의 Piano Sonata No. 2, Op. 14에 관한 연구
Other Titles
A Study on Piano Sonata No. 2, Op. 14 by Sergei Prokofiev
Authors
우정
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study is designed to examine the characteristics and trends of Sergei Prokofiev's musical idioms and structure by analyzing his Piano Sonata No. 2 in d minor, Op. 14 which was performed at the writer's Graduate Recital. For this purpose, the places where he stayed were chased since his music was closely related to periodical background as well as structural analysis of Sonata No. 2. Prokofiev's Life can be classified by Russian period, American period, Paris period, Soviet period. It was not any different situation in Russia during first half of 20th century like any other countries in Europe. Political, social and cultural conflicts dominated all over the countries. Eventually, these all reflected on music. So various new music came out and each countries started to differentiate themselves with it's unique style. Prokofiev tends to appeal Neo-Classicism among other styles at that period of time. Because his style was very objective and formal instead of vague, foggy, atmospheric Impressionism nor exaggerated expressions and subjective of Post-Romanticism. Prokofiev created his own unique style by mixing Russian traditional idioms and his own musical languages. As he was one of the greatest pianist in Russia at that time, he always thought of piano music as the most important and contributed a great deal to it especially to piano sonata. His Piano Sonata No. 2 was written in 1912, and this was the first one out of his nine sonatas which was well expressed his Neo-Classicism. The first movement of this traditional four movement structure is typical sonata form contained contrasting theme between the first and second and original key of authentic cadence showed his traditional style. Also, continuous usage of syncopation and large skipping of humorous passages, dramatic dynamic contrasts shows his unusual musical world. The second movement is scherzo form with many appearances of dissonant chords and crossings that expressed characteristics of percussion instruments. Actual 4/4 meter is expressed like 2/4 beat feeling, and frequent accents on weak beat certainly effect scherzo style. The third movement is two-part form with the sequence of introductory theme continually appears throughout the movement. Bitonality created by lower voice's long pedal point and the inner voice's chromatic usage expresses exquisite atmosphere in term of tonal of tonal and harmonic color. The fourth movement is sonata form. The first theme in a short syncopation with large skipping and second theme in staccato pattern have percussion effects. Using the first movement's second theme show the unity of whole sonata. The use of sudden meter change by exchanging fast skip in large intervals, repetitions of dissonant chord's are leading to extreme difficulties which requires correct rhythmical sense. 20th century was a time of mixture of its own musical ideas when music was created by unique ideas and aesthetics. In his autobiography, Prokofiev classified his musical idioms by five elements. They are Classic line, Modern line, Toccata line, Lyrical line, and Grotesque line. And these elements are well expressed in this sonata. Musical examples of those elements are illustrated in this thesis. Prokofiev appealed himself with his special unique style and he is a representative of Neo-Classicism composer. And his Piano Sonata No. 2, Op. 14 is one of his best pieces that shows his style. In order to perform well, it is mandatory to understand the structure of music that will be performed. Hence, it is hoped that this thesis would help others to understand the contents of this piece at stage of learning.;본 연구는 20세기 전반에 활동했던 러시아의 피아니스트 겸 작곡가 세르게이 프로코피에프(Sergei Prokofiev, 1891-1953)의 <피아노 소나타 No. 2, Op. 14>에 나타난 음악어법을 살펴봄으로써 프로코피에프의 음악적 특징과 경향을 조사해보고 그의 음악이 궁극적으로 음악사에 미친 영향을 조명해 보기 위한 연구이다. 연구의 목적은 그의 작품이 시대적 배경과 밀접한 관계를 갖고 있기에 그가 머물렀던 지역에 따른 생애와 피아노 작품을 조사하고 그의 작품성격을 연구하며 구조적 분석을 통해 이 곡에 나타난 프로코피에프 음악의 특징을 알고자 하는 것이다. 프로코피에프의 생애는 러시아 시기, 미국 시기, 파리 시기, 소련시기(USSR) 시기의 네 시기로 구분할 수 있다. 20세기 전반의 러시아는 유럽의 다른 나라들과 마찬가지로 많은 정치, 사회, 문화적으로 혼란을 겪고 있는 상황이었다. 이러한 혼란기에는 음악 역시 당시의 상황과 밀접한 관계를 가지며 영향을 받게 되고 그로 인해 다양하고 새로운 음악 들이 등장하여 나라마다 다른 음악 사조를 보이게 되었다. 프로코피에프는 당시에 등장한 여러 음악 사조들 중 신고전주의 경향을 나타내는 작곡가이다. 그는 이미지나 분위기의 표현을 주요 목적으로 하는 모호한 성격의 인상주의와 과장된 표현과 주관적 태도의 후기 낭만주의를 배척하고 객관적이며 고전 형식을 추구하는 신고전주의 음악 경향을 보였다. 프로코피에프는 러시아의 음악과 고전적인 음악어법 그리고 자신만의 독특한 음악어법을 잘 조화시켜 새로운 음악을 창작하였다. 특히 그는 당대 뛰어난 피아니스트였기에 피아노 음악에 있어서 큰 공헌을 하였는데 그 중에서도 피아노 소나타는 그가 매우 좋아하며 중요하게 생각한 양식이다. 1912년 작곡된 <피아노 소나타 No. 2, Op. 14>는 프로코피에프의 신고전주의적 어법이 잘 표현된 9개의 소나타 중 효시를 이룬 작품이다. 4악장 구조의 고전 소나타 양식인 이 곡의 제 1악장은 전형적인 소나타 형식(sonata form)이며 제 1주제와 제 2주제의 명확한 대조와 재현부에서의 원조의 정종지 등을 통해 전통양식을 고수하였다. 또한 당김음의 연속적 사용과 넓은 도약으로 된 해학적 패시지 또 급격한 다이내믹의 대조 등을 통해 그의 독특한 음악세계도 엿볼 수 있다. 제 2악장은 스케르초 형식으로 날카로운 불협화음이 자주 등장하며 양손이 교차되며 눌러야하는 큰 도약의 선율은 피아노를 타악기적으로 사용한 것이다. 또한 4/4박자이나 실질적으로는 2/4박자 형태를 취하기도 하며 약박위의 인위적인 액센트 사용 등으로 스케르초에 걸맞는 음악적 효과들을 보여준다. 제 3악장은 2부분 형식으로 되어있으며 동형진행(sequence)의 도입부 주제는 곡 전체에 걸쳐 계속적으로 등장하며 저성부의 긴 페달포인트(pedal point)의 사용과 내성부의 반음계적 움직임이 만들어내는 복조성(poly tonality) 등으로 거시적으로는 조성색채와 미시적으로는 화성색채로서의 묘한 분위기를 표현한다. 제 4악장은 소나타 형식이며 짧은 당김음과 넓은 도약으로 된 제 1주제선율과 큰 도약의 스타카토 음형으로 된 제 2주제선율은 피아노의 타악기적인 효과를 준다. 연결구에서는 제 1악장의 제 2주제 선율을 사용함으로 곡전체에 통일성을 부여한다. 또한 갑작스런 변박의 빈번한 사용과 넓은 음정의 빠른 도약 그리고 불협화음의 반복적 사용 등은 기교적 어려움을 주며 이로써 정확한 리듬감이 요구된다. 20세기에는 독자적 음악 양식이 혼재하는 시기로 많은 관념과 미학관에 의해 다양한 음악이 창조되면서 동시에 전에 없이 다채로운 음악 어법을 찾게 되었다. 프로코피에프는 자서전에서 자신의 작품 성격을 다섯 가지로 분류하였다. 그것은 고전적 요소, 현대적 요소, 토카타적 요소, 서정적 요소, 해학적 요소 이다. 그는 이와 같은 시기에 독특한 어법으로 새로운 음악을 제시하였으고 동시에 신고전주의를 대표하는 작곡가이며 <피아노 소나타 No. 2, Op. 14>는 그의 신고전주의 경향을 잘 반영하고 있는 곡이다. 작품의 구조를 이해하는 것은 좋은 연주의 기본이며 필수적인 조건이다. 따라서 본 연구가 이 작품을 공부하는 학생들에게 도움이 되기를 기대한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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